Inlägg från: Anonym (vidrigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vidrigt)

lexbase

Rizzla skrev 2014-01-29 15:30:23 följande:
    Vad händer om jag är dömd i tingsrätten men frias i hovrätten?
    Då finns du lexbase. De har enbart tagit hänsyn till tingsrättsdomar. Ett av de enorma fel de gjort när de upprättade databasen.
  • Anonym (vidrigt)

Sidan stängd. Skönt.... men lär väl öppnas snart igen kan jag tänka:)

• Anonym (vidrigt)
    Rosa rugosa skrev 2014-01-30 10:07:36 följande:
    Någon som vet om den kommer öppna igen? Hann inte kolla tillräckligt:)
    Det vet de inte ens själva. Tydligen är det en massa fel som måste åtgärdas först.
  • Anonym (vidrigt)
    Anonym (rent mjöl) skrev 2014-01-30 09:22:02 följande:
    Men va fan! Är man med om man vittnat??? Jag har vittnat i en vårdnadstvist. Nu är jag med i ett register och ser ut som en fd brottsling???
    Japp, så är det. Det är bara om man köper domen och laddar ner, som man då kan läsa att DU inte är utpekad och dömd. Men söker man enbart på namn och får upp ditt namn så kan man ju dra de slutsatser man vill.
  • Anonym (vidrigt)
    boandersson skrev 2014-01-30 11:15:15 följande:
    Hoppas det och denna gången med korrekt information, för om den blir korrekt utformad så är det här ju verkligen något svenskarna behöver, speciellt när rättsväsendet inte skyddar medborgarna i Sverige.
    Men det är ju förjävligt. De har grävt fram fem år gamla domar. De flesta brott ger inte så mycket. Och många har sonat de här brotten genom olika sorters straff. Om det så är 50 timmars samhällstjänst för klotter på hus - ja, då är man uthängd för evig tid! Vad fan är det för samhälle?
  • Anonym (vidrigt)

Vi kommer få som i USA, där sexbrottslingar är reggade och vem som vill kan ta reda på var de bor. Det har nu gått så långt att dessa sexbrottslingar blir både skjutna och svårt misshandlade av människor som anser att de har rätt att ta lagen i egna händer. Trots att de har sonat sina brott. Är det rätt?

• Anonym (vidrigt)

De som lagt upp sajten skiter fullständigt i hur sajten används eller vilka uppgifter som är rätt eller fel. Det enda de är ute efter är att tjäna pengar. Inte något fel i det. Men att hänga ut namn där det är upp till den nyfikne att räkna ut vilket namn som är brottsbaserat eller ej, låter väldigt fel i mina ögon.

Hoppas de aldrig öppnar sajten igen.

• Anonym (vidrigt)
    ulfsas skrev 2014-01-30 14:14:58 följande:
    Om jag säger at jag har behov för sajten. Har jag då ett behov eller inte enl dig. Bestämmer du vad mitt behov är?

Man kan ju vilja kolla upp hantverkare exempelvis. Hade jag haft Lexbase för ca 10 år sedan så hade jag inte anlitat en firma som lurade oss på mycket pengar.
    Som sagt är det ett skapat behov det där Laxebase. och att undersöka hantverkares bakgrund är väl upp till varje köpare av deras tjänster. Finns massor av möjligheter på nätet utan lexbase. Faktiskt.
  • Anonym (vidrigt)
    sextiotalist skrev 2014-01-30 14:19:42 följande:
    Kallas även för spåkula
  • Anonym (vidrigt)
    sstv skrev 2014-01-30 14:22:21 följande:
    Nja, det skulle ju vara en tillförlitlig databas. Har sett det i ett par filmer så tekniken kan inte vara så långt borta. 
    Ha ha ha! I "ett par filmer"? Herregud, vilka kanaler kikar du på?
  • Anonym (vidrigt)
    Tom Araya skrev 2014-01-30 14:29:42 följande:
    Om jag har förstått saken rätt så är lexbase uppdelad i en gratisdel och en betaldel.
    Det kostar inget för att få övrgripande (och därav ofta missvisande) information.
    Ska du däremot ha kompletta utdrag i ett fall (där alla detaljer och omständigheter framgår) så kostar det.
    Exakt. Och gratisdelen är fulla av namn varav de flesta är vittnen och målsägare. Man MÅSTE in och betala för att få mer information. Och hur många har lust med det? Bara de som är ovanligt nyfikna, eller har grund för att kolla seriöst eller - såna som är ute efter hämnd.
  • Anonym (vidrigt)
    Anonym (Wroooom!) skrev 2014-01-30 14:37:24 följande:
    Vill man vara anonym så kan man förbli det t.ex genom att inte begå brott så man hamnar i register. Du är ju själv rätt anonym då du gömmer dig bakom ett nickname här... eller ;)
    Nej, även om du inte begått minsta lilla brott så hamnar du i lexbase. Vittnen har inte begått några brott. Ej heller målsägare eller deras barn och släktingar.

Jag har sett 6-7 namn som hänger ute på lexbase. MINA vänner. Alla ostraffade. Alla har jobb, bostad, familjer, vovve och Volvo. Vanliga Svenssons. Men vittnen i målet.

Du är inte påläst om du påstår sånt.

Nu har Jonas Häger gått och gömt sig. Ingen får tag i honom och han kan alltså inte stå för den programmering han själv gjort. Svagt.
  • Anonym (vidrigt)
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-30 14:40:32 följande:
    Ja om du bor i en lgh så visar dom hela lägenhetshuset/porten men bor du i ett hus så visar dom just det huset, men om du är dömd o ditt namn står med på denna lista så visas ju ditt nuvarande hem o inte föregående.. så om en dömd person bodde i mit hus två år sedan så kommer ju inte mitt hus med på listan/kartan
    Om den dömde personen bodde i ditt hus vid domtillfället - så är det ditt hus som kommer visas. Man adressändrar inte de uppgifterna efter domen fallit.
  • Anonym (vidrigt)
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-30 14:43:18 följande:
    "Nej, även om du inte begått minsta lilla brott så hamnar du i lexbase"

Nej men du har ju indirekt varit med i ett domstolsfall så du har visst "gjort" någonting men kanske inte brottsligt-.
    Som jag skrev tidigare så kan allt denna info som lexbase har även ges ut av tingsrätten det är till allmänt förfogande så det är inget nytt. allt dömda mål har alla rätt till att läsa
    De som vill veta något kan gå till tingsrätten och läsa HELA domen. Men normalt nyfikna i lexbase ser bara namnen på listan - men har ingen lust att köpa domen. Och då kan fantasin vara i full gång på de som inte har koll. Icke brottslingar i lexbase står som "förekommande". Men det står inte att de råkar vara helt oskylda brottsoffer. Och de har inte alls "gjort någonting" som du påstår. De kan vara offer för inbrottstjuvar som blivit påkomna och misshandlat bostadsägaren (vittnet).

Det är såna som du som är farliga när det gäller lättåtkomliga data som sajter som lexbase representerar.
  • Anonym (vidrigt)
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-30 14:47:31 följande:
    men då är det ju samma som i tingsrätten.. om någn begär ut domar därifrån o den dömda bode i mitt hus så är det ju min adress som den ser då isåfall så då får dom ändra hela systemet o inte bara lexbase...
    Alla vet att de uppgifter som står i domarna är av det datum som står i sidhuvudet, och när man skrev den skriftliga domen (14 dgr efter dom fallit ungefär). Dvs gamla uppgifter. Men folk tror att sånt som står i dataregister på nätet är ständigt uppdaterat. Det är de INTE.
  • Anonym (vidrigt)
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-30 14:51:19 följande:
    "Det är såna som du som är farliga när det gäller lättåtkomliga data som sajter som lexbase representerar"
    Lägg ner din attityd!
    Det är snarare tvärtom såna som dig som hugger på andra,som är farliga som hoppar på andra när du inte vet ett skit!!
     du känner inte mig har ALDRIG sagt att lexbase är ok. ALL INFO SOM LEXBASE HAR, HAR FUNNITS LÄNGE HOS TINGSRÄTTEN MDET ÄR INGET NYTT ATT HETSA UPP sig för alla jävla info om en finns att få läkarjournaler,soc,phsykologer allt allt, du är inte skyddat någonstans. Det finns inget anonymt längre.
    Jag har läst alla dina inlägg, och jag hoppar inte på andra. Bara när de är ute och seglar. Och du behöver inte skrika. Ta det lugnt.
  • Anonym (vidrigt)
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-30 15:41:56 följande:
    Men det gör du vävisstl,  skrev att jag var farlig? Det är väl att hoppa på någon? Du känner inte mig så du vet inte ett skit om jag är farlig.
    Ja, det sa jag att jag gjorde - om de är ute och seglar. Och det var det du gjorde. Och så avslutar vi den här ordstriden snyggt och prydligt.
  • Anonym (vidrigt)
    jeanette02 skrev 2014-01-30 15:55:55 följande:
    Är det så att man står med även när man är den som är utsatt för brott? Står det då också vad som hänt? 
    Alltså - man står med på namnlistorna om man söker på person. Men betalar man och läser domen som man får efter att ha betalt, då kan man läsa att personen kan vara ett oskyldigt vittne eller själva målsägaren.

Söker du på Sven Svensson - så kan han hittas och det står med orange "Förekommer", dvs han förekommer i en dom. Men han är alltså bara omnämnd i domen - men du vet inte vad hans roll är i målet förrän du laddat ner domen och läser den.
  • Anonym (vidrigt)
    Hallonröd skrev 2014-01-30 16:05:33 följande:

Ännu en som inte fattat nånting... herregud.... Obestämd
    Alltså - är alla totalt obegåvade här eller är de bara ute för att provocera?
  • Anonym (vidrigt)
    Hallonröd skrev 2014-01-30 16:01:50 följande:

Ok så alla som blivit dömda och sonat sitt brott ska för all framtid kallas kriminell och hängas ut till allmän beskådan i parti och minut?! 
    Det är tydligen det som är meningen...
Svar på tråden lexbase