• Tom Araya

lexbase

Arbetsvegan skrev 2014-01-29 23:03:19 följande:

Jag tvivlar ärligt på det därför att syftet är i så fall inte att tjäna pengar utan något annat. Har inte läst domarna själv men följer utvecklingen av sajten pga yttrandefriheten. De som däremot  läst läckta domar berättar att det handlar om vanliga svenssons rattfylla och fortkörningar, ungdomar som snattar och åtal som ogillas. Vem bryr sig liksom?

Skulle någon ens andas att "den där personen körde minsann full för tre år sedan" skulle jag fördöma skvallerbyttan men inte rattfyllot...Jag kanske är naiv men jag tror att folk är ungefär som mig.

Värre är väl om personen är dömd för övergrepp mot barn i tingsrätten men frias sedan i hovrätten och endast resultatet från tingsrätten offentliggörs.
  • Tom Araya
    Anonym (Straffad) skrev 2014-01-30 09:09:03 följande:
    1. Det tror jag de flesta i Sverige tycker. Man har INTE avtjänat sitt straff om man endast får 2-3 år för våldtäkt på barn, oavsett vad rikets lag anser. Då skall man lida resten av livet, precis som offret. Likaså så har man inte sonat sitt brott om man släpps ut efter 7 år (2/3 av 10) om man mördat något.
    Men om man släpps efter att ha bötfällts för fortkörning, suttit 2 år för ekonomiska brott, eller har frikänts, då ska man också lida livet ut?
  • Tom Araya
    Anonym (Jo) skrev 2014-01-30 08:46:52 följande:

I vissa fall spelar det väl ingen roll vad en människa gjorde för 5 år sen men vad spelar det för roll om JAG VET OM VAD DE GJORT ? Förstår du nu ? O JO i mitt fall är man en bättre människa om man betalar till BRIS än till brottsofferjouren, på månatlig basis. Enligt mig ÄR inte urkundsförfalskning rattfylla pedofili mord hot eller vådtäkt något att vara stolt över. Har man sabbat en annan människas liv genom att våldta denne med en trasig flaska SKA man lida hela sitt liv. Tyck annat du men det får stå för dig. Tycker det känns tryggare att tex nätdejta eller göra en affär med någon jag vet har rent mjöl i påsen. Vissa brott kan jag se förbi, fortkörning i VISSA fall där ingen kommit till skada eller tex kidnappning om det räddat barnet i sig från något.
    Fast inget av detta har du särskild kompetens för eller blivit satt att bedöma.
  • Tom Araya
    boandersson skrev 2014-01-30 09:57:16 följande:
    Jäkligt synd att sajten stängdes ner. Tyckte om att kunna se vilka svin man var omgiven av.
    Det kunde du väl innan med, det var bara lite svårare och krävde mer ansträngning, precis så som det ska vara med sådan information.
  • Tom Araya
    Anonym (Jo) skrev 2014-01-30 09:07:35 följande:

Japp jag står fast vid min åsikt att man ska skämmas hela livet om man förstört en eller 10 andra människors liv, öga för öga du vet ? O sen håller jag inte med om att det är fortkörarna som drabbas hårdast eller skäms mest, tror o hoppas alla skäms lika mkt. Gör man ett korrekt utdrag så får man upp vem domen gäller, på vilket vis drabbas du felaktigt då ?
    Korrekt utdrag? Är det inte bara....? Det trodde jag var meningen med en sådan sajt. Enkelt, bara läsa.
  • Tom Araya
    liv skrev 2014-01-30 10:36:49 följande:
    Sajten är helt klart konstig. Men! Uppgifterna kommer direkt från statens register. De uppgifter som inte stämmer på lexbase stämmer alltså inte i register heller. Det är väl ändå det stora problemet?
    Nej, jag tycker att problemet är att fel personer har tillgång till uppgifterna på detta sätt. På annat sätt uppstår inget problem med hur registret är utformat och vilka uppgifter det innehåller.
  • Tom Araya
    Bestemor skrev 2014-01-30 10:38:10 följande:
    Den kommer nog öppnas igen. Det fanns säkerhetshål, uppgifter om köpares uppgifter läckte tydligen ut.
    Läckte? Kan de inte stå för de köpte tjänsten ska de nog inte ha den.
  • Tom Araya
    SvenGlen skrev 2014-01-30 11:10:35 följande:
    Ju mer man grottar ner sig i Lexbase-röran desto roligare blir det. Deras PR-byrå Ullman PR vill tydligen inte riktigt kännas vid sin kund längre. VD:n Harald Ullman, som enligt presentationen på deras egen hemsida har "stor personlig erfarenhet av mediekriser" har gått under jorden med hänvisning till att han har åkt på semester, och deras vice vd verkar inte riktigt ha koll på relationerna till sin kund. Lexbase framstår mer och mer som ett hastverk och som sådant borde det förpassas till de sälla jaktmarkerna.
  • Tom Araya

Ni som tycker att sajter som lexbase är bra har en del att svara på?

1. Får man vilseledande information om man inte betalar för tjänsten (exempelvis namn på alla inblandade i utredning och rättegång, även vitten och tredje part/brottsoffer)?

2. Förekommer det att skyddade uppgifter kommer ut via sådana sajter som lexbase?

3. Uppdateras verkligen all information kontinuerligt så att överklaganden och frikännanden omedelbart kommer upp, liksom även att information tas bort med tiden (när de ska tas bort ur brottsregister)?

4. Vilket syfte har personerna som använder lexbase?

5. Kan dessa, om de verkligen har behov, inte få fram information den vanliga/tidigare vägen?

6. Inga moraliska aspekter i att tjänsten används till att tjäna pengar?

7. Registrering av tjänstens köpare, så som vid kreditupplysning, hur ser du på det?

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2014-01-30 12:56:14 följande:
    Ni som tycker att sajter som lexbase är bra har en del att svara på?

1. Får man vilseledande information om man inte betalar för tjänsten (exempelvis namn på alla inblandade i utredning och rättegång, även vitten och tredje part/brottsoffer)?

2. Förekommer det att skyddade uppgifter kommer ut via sådana sajter som lexbase?

3. Uppdateras verkligen all information kontinuerligt så att överklaganden och frikännanden omedelbart kommer upp, liksom även att information tas bort med tiden (när de ska tas bort ur brottsregister)?

4. Vilket syfte har personerna som använder lexbase?

5. Kan dessa, om de verkligen har behov, inte få fram information den vanliga/tidigare vägen?

6. Inga moraliska aspekter i att tjänsten används till att tjäna pengar?

7. Registrering av tjänstens köpare, så som vid kreditupplysning, hur ser du på det?
    Tillägg: Uppdateras adresser så att inga felaktiga står i registret, alternativt mycket tydlig upplysning om att adressuppgiften kan vara inaktuell?
Svar på tråden lexbase