• Tom Araya

lexbase

ulfsas skrev 2014-01-30 11:12:37 följande:
    Uppgifterna som t.ex adresser skall ju vara rätta. Felet kanske ligger i de offentliga uppgifterna. T.ex om folk flyttar och inte adressändrar.
    Jo, FEL uppgifter är ju inte bra.
    Håller med. Uppgifterna som t.ex adresser skall ju vara rätta. Felet kanske ligger i de offentliga uppgifterna. T.ex om folk flyttar och inte adressändrar. Att det är offentligt och lättillgängligt är enl mig bra.
    Bestäm dig nu, är det bra eller dåligt att felaktiga uppgifter från brottsregister görs lättillgängliga? Det finns bara ett svar, förhåll dig till det verkliga läget och inga utopier.
     OM man kollade att pappan i en grannfamiljen var dömd pedofil, hade ni då skickat era barn dit på övernattning? Bra att veta tycker jag. Detta bland mycket annat. Skulle inte bli sur om en granne hade kört för fort e.dyl.
    BRA att veta eller nödvändigt? Jämför gärna med "bra-att-ha-saker" varav de flesta aldrig kommer till bruk.

Hade jag haft skäl att låta barn sova över hos någon som troligen inte är betrodd med barn i något annat sammanhang?
  • Tom Araya
    ulfsas skrev 2014-01-30 13:22:57 följande:
    Det kanske inte är sajten som lägger ut fel uppgifter. Kanske det är fel i det offentliga registret som uppgifterna tas från. Då är det bra om det rättas upp.
    Det spelar ingen roll var uppgifterna kommer ifrån, antingen är de rätt eller inte. De som offentliggör dessa uppgifter måste väl ta något ansvar.
    Det är inte okej att svartmåla någon på hörsägen.
  • Tom Araya
    ulfsas skrev 2014-01-30 13:43:51 följande:
    Det är ju offentliga uppgifter som man lägger ut. Då får ju myndigheten se till att det är rätta uppgifter som de har. Tror inte sajten kan ändra själva i sådana uppgifter.
    Man tar ansvar för det man tillhandahåller, i synnerhet om man tar betalt.
    Du vet väl vad källkritik och källkontroll är!?

Det är ju inte myndighetens fel att upplägget på uppgiftsregistret inte är utformat för vem som helst att läsa på det sätt som lexbase tillhandahåller det, så var inte avsikten. Det är just det som är problemet med lexbase.
    Svennegurra Aktersnurra greppar inte Namn A och B i sammanhanget, medan en som hanterar sådana uppgifter lite mer professionellt gör det och då uppstår inte problemet att namn A och B står med, trots att de inte är fällda brottslingar utan snarare vittnen/tredje part/brottsoffer/friad.

Det finns ju exempel på där skyddade uppgifter röjts, där någon uppges som fälld i tingsrätten men man missar att uppdatera att person sedan frias, eller anger adressuppgifter som gällde vid fällande dom men som kan vara inaktuella.

Är du FÖR sajter som lexbase så tycker jag du ska prova att svara på mina frågor i mitt inlägg #195.
  • Tom Araya
    straw2008 skrev 2014-01-30 13:54:48 följande:

ang 4 vill jag svara att det är skönt att kolla upp en kommande dejt eller någon jag ska göra en större affär med, tex. Även om jag ska få nya grannar eller om jag vill kolla mina barns fsk lärare. 7, Tycker frågan inte direkt hör hit, nyfikenhet är liksom inte olagligt, men barnporrbrott är.
    Du vet att det i flera av dessa fall finns skyldighet hos ansvarig till personkontroll, bl.a. av belastningsregister?

Det är inte olagligt att finnas i ett brottsregister heller.

Kunde du inte svara på fler än två av sju frågor?
  • Tom Araya
    ulfsas skrev 2014-01-30 13:43:51 följande:
    Det är ju offentliga uppgifter som man lägger ut. Då får ju myndigheten se till att det är rätta uppgifter som de har. Tror inte sajten kan ändra själva i sådana uppgifter.
    Eftersom de är offentliga är de också tillgängliga för de som behöver dem.

Den lättillgänglighet som lexbas tillhandahåller är ett skapat behov och finns egentligen inte.
  • Tom Araya
    Anonym (vidrigt) skrev 2014-01-30 14:05:18 följande:
    De som lagt upp sajten skiter fullständigt i hur sajten används eller vilka uppgifter som är rätt eller fel. Det enda de är ute efter är att tjäna pengar. Inte något fel i det. Men att hänga ut namn där det är upp till den nyfikne att räkna ut vilket namn som är brottsbaserat eller ej, låter väldigt fel i mina ögon.

Hoppas de aldrig öppnar sajten igen.
  • Tom Araya
    ulfsas skrev 2014-01-30 14:14:58 följande:
    Om jag säger at jag har behov för sajten. Har jag då ett behov eller inte enl dig. Bestämmer du vad mitt behov är?

Man kan ju vilja kolla upp hantverkare exempelvis. Hade jag haft Lexbase för ca 10 år sedan så hade jag inte anlitat en firma som lurade oss på mycket pengar.
    Du har svaren i tråden.

Du har INTE behov av sajter som lexbase, vilket jag motiverat här.

Om du har behov av den typen av information lexbase tillhandahåller är en annan fråga.
  • Tom Araya
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-30 14:16:22 följande:
    Tycker det är både bra o dåligt. Beror på vilken sida man ser på det
    Men vem som helst kan ringa tingsrätten o kolla upp en dom hur lätt som helst.
    Måste bara veta vilken domstol som domen slogs fast i. När en person har blivit dömd så är det en offentlig handling precis som års inkomster.

Sedan så kostar lexbase pengar o om man nu bara är nyfiken o vill veta om någon begått en brott blir det väldigt dyrt i längden o sitta o köpa dessa uppgifter. Hur många gör det?
    Om jag har förstått saken rätt så är lexbase uppdelad i en gratisdel och en betaldel.
    Det kostar inget för att få övrgripande (och därav ofta missvisande) information.
    Ska du däremot ha kompletta utdrag i ett fall (där alla detaljer och omständigheter framgår) så kostar det.
  • Tom Araya
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-30 14:38:38 följande:
    Ok, sorry jag visste inte det, trodde allt kostade.. Men kommer verkligen vittnena upp i gratisdelen? Det låter väldigt konstigt det borde ialf vara betalar delen eller i hela domstols dok för dom är ju egentligen mest utsatta...

Men du måste väl även vara medlem vilket också är "jobbigt" så det är ju fortf inte bara skriva ett namn o sedan får du veta allt..utan det är ju lite finnes om du ska hitta info... eller?
    Enligt vad jag hört/läst andra berätta så anges ALLA inblandade personer i gratisdelen och i betaldelen får man dessutom veta exakt vad de haft i fallet att göra, vilket kan vara som vittne.
  • Tom Araya
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-30 14:40:32 följande:
    Ja om du bor i en lgh så visar dom hela lägenhetshuset/porten men bor du i ett hus så visar dom just det huset, men om du är dömd o ditt namn står med på denna lista så visas ju ditt nuvarande hem o inte föregående.. så om en dömd person bodde i mit hus två år sedan så kommer ju inte mitt hus med på listan/kartan
    Förutsatt att registret alltid är uppdaterat, vilket flera anmärkt på som en stor brist.
Svar på tråden lexbase