• Hallonröd

lexbase

ulfsas skrev 2014-01-30 14:14:58 följande:
    Om jag säger at jag har behov för sajten. Har jag då ett behov eller inte enl dig. Bestämmer du vad mitt behov är?

Man kan ju vilja kolla upp hantverkare exempelvis. Hade jag haft Lexbase för ca 10 år sedan så hade jag inte anlitat en firma som lurade oss på mycket pengar.

Fast den informationen hade du visst kunnat få...hade ju bara varit att gå till tingsrätten och kollat upp dem..?!
  • Hallonröd
    Anonym (vidrigt) skrev 2014-01-30 14:31:49 följande:
    Exakt. Och gratisdelen är fulla av namn varav de flesta är vittnen och målsägare. Man MÅSTE in och betala för att få mer information. Och hur många har lust med det? Bara de som är ovanligt nyfikna, eller har grund för att kolla seriöst eller - såna som är ute efter hämnd.
    Eller bara råkar bo på samma adress som den som blivit dömd bodde på då... Obestämd
  • Hallonröd
    Anonym (Wroooom!) skrev 2014-01-30 14:37:24 följande:
    Vill man vara anonym så kan man förbli det t.ex genom att inte begå brott så man hamnar i register. Du är ju själv rätt anonym då du gömmer dig bakom ett nickname här... eller ;)
    Fast man behöver ju inte ha begått brott för att hamna i register,  räcker t.ex. med att du har varit vittne i ett mål...inget man kan värja sig för!
  • Hallonröd
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-30 14:40:32 följande:
    Ja om du bor i en lgh så visar dom hela lägenhetshuset/porten men bor du i ett hus så visar dom just det huset, men om du är dömd o ditt namn står med på denna lista så visas ju ditt nuvarande hem o inte föregående.. så om en dömd person bodde i mit hus två år sedan så kommer ju inte mitt hus med på listan/kartan
    Fast det är ju det det gör...
  • Hallonröd
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-30 14:44:53 följande:
    Nej men du hamnar ju bara i brottsregistret om du begår brott eller är vittne för det handlar ju om ett brott. Soc registret är ju inte tex inte med i lexbase, alla register som inte har med brott att göra är ju inte med...

Nej man vad har andra register med det här att göra...? Grejen är ju att folk hängs ut som dömda brottslingar i gratisdelen trots att de inte har gjort nåt! Vad är det du inte förstår?!
  • Hallonröd
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-30 14:47:31 följande:
    men då är det ju samma som i tingsrätten.. om någn begär ut domar därifrån o den dömda bode i mitt hus så är det ju min adress som den ser då isåfall så då får dom ändra hela systemet o inte bara lexbase...

Ja din adress ja...men det är ju inte ditt namn på handlingarna...stor skillnad!
  • Hallonröd
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-30 14:51:19 följande:
    "Det är såna som du som är farliga när det gäller lättåtkomliga data som sajter som lexbase representerar"
    Lägg ner din attityd!
    Det är snarare tvärtom såna som dig som hugger på andra,som är farliga som hoppar på andra när du inte vet ett skit!!
     du känner inte mig har ALDRIG sagt att lexbase är ok. ALL INFO SOM LEXBASE HAR, HAR FUNNITS LÄNGE HOS TINGSRÄTTEN MDET ÄR INGET NYTT ATT HETSA UPP sig för alla jävla info om en finns att få läkarjournaler,soc,phsykologer allt allt, du är inte skyddat någonstans. Det finns inget anonymt längre.

Nej, ingen som säger nåt om det...grejen är (igen) att så som de byggt upp sidan så drabbar det oskyldiga som aldrig nånsin blivt dömda! Det är det som är grejen och det dumma i det hela, även om jag tycker att sidan är skit för övrigt också...man kan ta reda på det ändå utan att göra en grej av det bara för att tjäna pengar!
  • Hallonröd
    de Robespierre skrev 2014-01-30 14:48:10 följande:
    Om vi summerar ihop det vi nu vet om Lexbase:

Pros:

Det går snabbt och enkelt att kolla upp en person (eller företag/adress)
    Cons:

Du kan inte med 100% säkerhet lita på informationen. Du kan inte se ifall personen har frikänts från anklagelsen (t.ex oskyldigt dömd i Tingsrätten) Det finns en stor risk att en helt oskyldig person utpekas som brottsling/dömd för brott. Det finns en stor risk att målsägande (offret) och det den har utsatt för sprids (vid våldtäkt, övergrepp osv) Det finns en stor risk att de med skyddad identitet röjs. Registret pekar ut döda personer som inte har möjlighet att försvara sig. Det finns ingen garanti på att Lexbase undanlåter att publicera vissa personers domar. Betalningsmodellen bygger på att man måste betala mer för att få reda på vad personen är dömd för vilket kan medföra att all fakta inte kommer fram om vad personen lagfördes för.
    Så vi kan lugnt säga att tjänsten mest är "praktisk" för de som är vardagsnyfikna. De som vill kolla upp en person/företag pga andra orsaker har alltid och kommer även fortsättningsvis även ha möjligheten till detta via Domstolar/Tingsrätter, Fogden, Skattmasen, UC, diverse omdömmessajter på nätet osv. Där med en betydligt högre chans att informationen är rätt och att den är komplett.
  • Hallonröd
    Anonym (maria) skrev 2014-01-30 15:51:58 följande:
    Bra 
    På så vis kan det vara bra med lexbase som du skriver, Sverige är kanske bäst i världen på att skydda och ge kriminella hur mycket hjälp som helst...

Ok så alla som blivit dömda och sonat sitt brott ska för all framtid kallas kriminell och hängas ut till allmän beskådan i parti och minut?! 
  • Hallonröd
    Anonym (idioti) skrev 2014-01-30 15:40:02 följande:
    Vadå samhället har rätt att få  veta om man är en brottsling, följ lagarna, sluta vara kriminella istället för att gnälla!
    Svenskar är så mesiga i detta, det är alltid synd om brottslingar, men snälla då kan man skipa lagarna istället och låta alla vara kriminella då.

Ännu en som inte fattat nånting... herregud.... Obestämd
Svar på tråden lexbase