• Hallonröd

lexbase

Anonym (vidrigt) skrev 2014-01-30 16:07:05 följande:
    Alltså - är alla totalt obegåvade här eller är de bara ute för att provocera?

Ja säg det...Foten i munnen
  • Hallonröd
    TrendyFarsa skrev 2014-01-30 16:10:07 följande:
    Om man t ex är dömd för barnsexbrott så är det fint om de som anställer på förskolor för all framtid får veta att det j-a svinet är dömt för det, ja.

Helt rätt upfattat.
    Man måste lämna ett utdrag ur belastningsregistret om man ska jobba med barn...så de som anställer folk till skolor, förskolor,  fritan etc. behöver definitivt inte lexbase!
  • Hallonröd
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-30 16:15:48 följande:
    Även om du har sonat ditt brott så betyder det inte att den kriminella handlingen är utraderad. Brottet har ju ändå begåtts. Och har ett brottsoffer varit drabbad kommer ju denna leva med följderna av den kriminelles handling i resten av sitt liv. Så varför ska inte den kriminelle leva med sitt brott resten av livet.

Beror ju helt och hållet på vad det är...men detta kan leda till så mycket mer tråkigheter för dem som kanske gjort nåt dumt men som egentligen inte är kriminell i den bemärkelsen...finns ju lite skillnader faktiskt.

Men ändra uppbyggnaden av sajten så oskyldiga iallafall inte kommer i kläm,  så må det väl vara då! Eftersom uppgifterna går att få tag i ändå så är det inte det jag egentligen vänder mig emot när det gäller lexbase utan det andra runtomkring. Folk med skyddad identitet har blivit röjda, folk som inte är dömda överhuvutaget eller en varit i en domstol hängs ut som kriminella...det är det som inte är ok!
  • Hallonröd
    Anonym (maria) skrev 2014-01-30 16:18:34 följande:
    Nej, menar främst Bra för att sjukjournalerna fortfarande är ifred.
    Det andra menar jag är att det daltas med kriminella i vårt samhälle. De har det för bra. Förlägg fängelsevistelser på entreprenad till Sibiren eller nåt ogästvänligt ställe...

Sedan tycker jag att dömda ska få en andra chans givetvis. Men inte hur mycket chanser som helst. Återfall i brott borde straffas stenhårt. 
    Sedan dömda pedofiler är en grupp som jag anser aldrig kan vistas i samhället. Men var ska vi göra av dem? Jag vill då inte ha dem i min närhet. Ingen med barn vill det. 
    Nej - som sagt - beror ju lite på brottets art...men de som egentligen inte är kriminella i den bemärkelsen kommer ju fara illa om det ska vara så enkelt att se information som ju kan vara felaktig dessutom. Många kommer inte betala pengarna för att se resten informationen och vad det egentligen handlar om. Då kommer folk få en stämpel på sig helt i onödan!
  • Hallonröd
    TrendyFarsa skrev 2014-01-30 16:28:38 följande:
    1. Om man ser ett brott, strunta i det. Kontakta inte Polisen. Alltför ofta har vittnen fått ett helvete efteråt eftersom samhället inte vill skydda personer som vittnar mot kriminella.

2. Ja, det är en bra sida. Som sagt BEGÅ INTE BROTT! Det är brottsoffren som det är synd om, inte de som begår brott.

Men det handlar ju inte enbart dem som begått brott...har du ens läst nånting av allting som skrivits de senaste dagarna och inte minst i denna tråd?!

Tycker du det är ok att de med skyddad identitet blir röjda? Eller tycker du t.ex. att det är ok att helt oskyldiga hängs ut som kriminella?
  • Hallonröd
    TrendyFarsa skrev 2014-01-30 16:28:38 följande:
    1. Om man ser ett brott, strunta i det. Kontakta inte Polisen. Alltför ofta har vittnen fått ett helvete efteråt eftersom samhället inte vill skydda personer som vittnar mot kriminella.

Jo men det var ju verkligen intelligent skrivet...
  • Hallonröd
    Tom Araya skrev 2014-01-30 16:36:08 följande:
    Men odömda pedofiler går bra!?
    Exakt...hur många pedofiler finns det inte där ute som kan härja runt och som inte blivit upptäckta och kanske inte blir det heller...
  • Hallonröd
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-30 16:41:13 följande:
    Där håller jag med att vittnen ska skyddas och folk som inte fått en fällande dom inte ska hängas ut. Samt att man ska ha rätt adress på rätt person.
  • Hallonröd
    TrendyFarsa skrev 2014-01-30 16:40:25 följande:
    De med skyddad identitet? Jag vet inte och bryr mig inte heller direkt. Att oskyldiga blir uthängda som kriminella har skett i alla tider. Med en bra dialog med vänner och bekanta så vet dom om man är kriminell eller inte.

Ser inte problemet. 99.9% i registret har brutit mot lagen, 0.1% har (kanske) inte det. Då är det fel på hela registret.

Intressant.

Hörr´u...är det inte dags att laga hissen nu så att den går ända upp....?!....
  • Hallonröd
    ulfsas skrev 2014-01-30 17:11:37 följande:
    Men då skall man gå till rätt tingsrätt tydligen enl vad någon ovan skrev. Det är ju inte så lätt.

Lexbase gjorde med teknikens hjälp det hela lätt.

Vi kan alla gå och slå upp saker i lexikon men jag Googlar hellre. Datorn är bra och snabb. Har man rent mjöl i påsen så...
    Jo men grejen är ju att du hävdar att hade Lexbase funnits för 10 år sen så hade du inte blivit blåst på pengar. Jag menar att det går att få information om folk utan Lexbase....och även för 10 år sedan, den öppenheten har alltid funnits. 

Men det är inte enbart det det handlar om eller om rent mjöl i påsen...utan det handlar om att oskyldiga pekas ut som kriminella, de med skyddad identitet för den röjd etc.
Svar på tråden lexbase