• Anonym (Arbetsförmedlare)

Jag jobbar som Arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen, fråga mig vad du vill

Hej,

Jag jobbar sedan två år på Arbetsförmedlingen och stormstrivs med mitt yrke! Är nu föräldraledig, men tänkte att jag kanske kan hjälpa någon här med att försöka ge lite svar på frågor så gott jag kan.

Har senast arbetat med rehabilitering till arbete så det är det jag kan bäst. Men ska försöka besvara även andra frågor.

• Svar på tråden Jag jobbar som Arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen, fråga mig vad du vill
  • Aniiee

Varför kallas det arbetsförmedling/arbetsförmedlare när ni inte förmedlar några arbeten?

Yaoi is the opiate of the fangirls
    Aniiee skrev 2014-01-29 21:48:06 följande:
    Varför kallas det arbetsförmedling/arbetsförmedlare när ni inte förmedlar några arbeten?
    Det är en bra fråga som jag oxå har funderat över. För namnet Arbetsförmedlingen skapar många missförstånd.

Arbetsförmedlingen anser att även att skicka en "anvisning" av ett arbete till en arbetssökande eller ett jobbförslag är att "förmedla" ett arbete. Förmedla ett arbete är alltså inte synonymt med att skriva under ett anställningskontrakt som många tror.

I snitt per månad har jag förmedlat tre/fyra (målet är 3) arbeten/månad där det har skrivits anställningskontrakt. Dock arbetar jag med en mycket prioriterad grupp, funktionsnedsatta arbetslösa. Dessa arbeten har jag då förmedlat genom mina kontakter till de arbetslösa jag ansvarar för. 

Och man får aldrig glömma, det är mellan den arbetssökande och arbetsgivaren som anställning uppstår. Uppstår inte ett "tycke" där emellan kan Arbetsförmedlingen inte göra något. Arbetsförmedlingen kan bara stötta, komma med goda råd, minimera risker, etc etc.
  • Grannen

Hej
    Pga flytt ska jag säga upp mig. Hoppas på att få ett nytt jobb på nya orten. Långvarigt Sjukskriven 25%. Vad händer om jag inte får ett nytt jobb direkt?

• Anonym (xx)