• Anonym (Arbetsförmedlare)

Jag jobbar som Arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen, fråga mig vad du vill

Hej,

Jag jobbar sedan två år på Arbetsförmedlingen och stormstrivs med mitt yrke! Är nu föräldraledig, men tänkte att jag kanske kan hjälpa någon här med att försöka ge lite svar på frågor så gott jag kan.

Har senast arbetat med rehabilitering till arbete så det är det jag kan bäst. Men ska försöka besvara även andra frågor.

• Svar på tråden Jag jobbar som Arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen, fråga mig vad du vill
  • Aniiee

Varför kallas det arbetsförmedling/arbetsförmedlare när ni inte förmedlar några arbeten?

Yaoi is the opiate of the fangirls
    Aniiee skrev 2014-01-29 21:48:06 följande:
    Varför kallas det arbetsförmedling/arbetsförmedlare när ni inte förmedlar några arbeten?
    Det är en bra fråga som jag oxå har funderat över. För namnet Arbetsförmedlingen skapar många missförstånd.

Arbetsförmedlingen anser att även att skicka en "anvisning" av ett arbete till en arbetssökande eller ett jobbförslag är att "förmedla" ett arbete. Förmedla ett arbete är alltså inte synonymt med att skriva under ett anställningskontrakt som många tror.

I snitt per månad har jag förmedlat tre/fyra (målet är 3) arbeten/månad där det har skrivits anställningskontrakt. Dock arbetar jag med en mycket prioriterad grupp, funktionsnedsatta arbetslösa. Dessa arbeten har jag då förmedlat genom mina kontakter till de arbetslösa jag ansvarar för. 

Och man får aldrig glömma, det är mellan den arbetssökande och arbetsgivaren som anställning uppstår. Uppstår inte ett "tycke" där emellan kan Arbetsförmedlingen inte göra något. Arbetsförmedlingen kan bara stötta, komma med goda råd, minimera risker, etc etc.
  • Grannen

Hej
    Pga flytt ska jag säga upp mig. Hoppas på att få ett nytt jobb på nya orten. Långvarigt Sjukskriven 25%. Vad händer om jag inte får ett nytt jobb direkt?

• Anonym (xx)

Är det inte jobbigt att både ha kontrollfunktionen mot a-kassan samtidigt som du förväntas stötta och hjälpa den arbetssökande? Jag jobbar på en annan myndighet och vi får inte både sköta kontroll av ett ärende och handlägga det. Det ska vara två olika personer till dessa uppgifter.

• Aniiee
    Anonym (Arbetsförmedlare) skrev 2014-01-29 21:58:17 följande:
    Det är en bra fråga som jag oxå har funderat över. För namnet Arbetsförmedlingen skapar många missförstånd.

Arbetsförmedlingen anser att även att skicka en "anvisning" av ett arbete till en arbetssökande eller ett jobbförslag är att "förmedla" ett arbete. Förmedla ett arbete är alltså inte synonymt med att skriva under ett anställningskontrakt som många tror.

I snitt per månad har jag förmedlat tre/fyra (målet är 3) arbeten/månad där det har skrivits anställningskontrakt. Dock arbetar jag med en mycket prioriterad grupp, funktionsnedsatta arbetslösa. Dessa arbeten har jag då förmedlat genom mina kontakter till de arbetslösa jag ansvarar för. 

Och man får aldrig glömma, det är mellan den arbetssökande och arbetsgivaren som anställning uppstår. Uppstår inte ett "tycke" där emellan kan Arbetsförmedlingen inte göra något. Arbetsförmedlingen kan bara stötta, komma med goda råd, minimera risker, etc etc.
    Fast de flesta arbetsförmedlare gör inte ens det. Det är väl det jag "vänder mig emot". Nu bor jag väl i närheten av Sveriges sämsta arbetsförmedling, men resten av förmedlingarna i länet är inte mycket bättre.... (kommer i kontakt med arbetsförmedlingen och deras medarbetare ett par gånger i veckan, jobbar lite med ungdomar som behöver stöd).
    Yaoi is the opiate of the fangirls
    Grannen skrev 2014-01-29 22:01:50 följande:
    Hej
    Pga flytt ska jag säga upp mig. Hoppas på att få ett nytt jobb på nya orten. Långvarigt Sjukskriven 25%. Vad händer om jag inte får ett nytt jobb direkt?
    Är du med i a-kassan så har du 3-månaders karens för att börja stämpla a-kassa. Men självklart ska du skriva in dig på Arbetsförmedlingen direkt när du sagt upp dig så du kan få rätt stöd. 

Beroende på anledningen till att du är sjukskriven kan det vara så att du har rätt till förstärkt stöd av Arbetsförmedlingen. 
    Anonym (xx) skrev 2014-01-29 22:02:22 följande:
    Är det inte jobbigt att både ha kontrollfunktionen mot a-kassan samtidigt som du förväntas stötta och hjälpa den arbetssökande? Jag jobbar på en annan myndighet och vi får inte både sköta kontroll av ett ärende och handlägga det. Det ska vara två olika personer till dessa uppgifter.
    Jo, det kan vara problematiskt ibland. Dock har jag (på gott och ont) inte så många som har ersättning från a-kassan. De flesta jag arbetar med har aktivitetsstöd eller försörjningsstöd.

Det har ju skett en del förändringar i det här med a-kassan. Arbetsförmedlingen ska egentligen inte ha någon kontrollfunktion (även om det indirekt blir så) utan vi ska skicka "meddelanden" till a-kassan med information. Sen är det a-kassan som tar beslutet. Men det är ju ändå vi Arbetsförmedlare som bestämmer vilken information som ska skickas iväg.
    Aniiee skrev 2014-01-29 22:03:13 följande:
    Fast de flesta arbetsförmedlare gör inte ens det. Det är väl det jag "vänder mig emot". Nu bor jag väl i närheten av Sveriges sämsta arbetsförmedling, men resten av förmedlingarna i länet är inte mycket bättre.... (kommer i kontakt med arbetsförmedlingen och deras medarbetare ett par gånger i veckan, jobbar lite med ungdomar som behöver stöd).
    Det kan säkert vara så som du säger och jag kan bara beklaga. Är du inte nöjd eller har frågor kring din handläggning så rekommenderar jag att du tar kontakt med den Arbetsförmedlingens chef.
  • Anonym (Trista möten)

Jag har under årens lopp fått påanmäla mig arbetslös kanske 4-5 gånger. Varje gång (!) har jag tvingats gå på ett möte om hur eran hemsida fungerar. Oftast när man sitter på dessa möten så upplever jag att jag navigerar bättre på deras sida än de själva gör. De talar bara om helt självklara saker och verkar helt enkelt lite inkompetenta med datorer... (och det handlar om olika personer som hållt i mötena varje gång, i olika städer!)

Nu senast frågade jag om jag verkligen måste gå på ett sådant möte, och det måste jag för "det är lite nya saker nu." Samtidigt frågade min sambo en annan arbetsförmedlare om detta möte, och fick då svaret att "vi håller i dem för att ha något att göra."

Vad tycker du om dessa möten? Varför måste jag gå på ett, jag som redan varit på X antal precis likadana möten, vilka inte lär mig något som helst nytt utan snarare får mig att sucka och rulla med ögonen när de gång på gång visar att de knappt kan hantera en dator själva? Är svaret min sambo fick sant?

Anonym (Trista möten) skrev 2014-01-29 22:18:07 följande:
    Jag har under årens lopp fått påanmäla mig arbetslös kanske 4-5 gånger. Varje gång (!) har jag tvingats gå på ett möte om hur eran hemsida fungerar. Oftast när man sitter på dessa möten så upplever jag att jag navigerar bättre på deras sida än de själva gör. De talar bara om helt självklara saker och verkar helt enkelt lite inkompetenta med datorer... (och det handlar om olika personer som hållt i mötena varje gång, i olika städer!)

Nu senast frågade jag om jag verkligen måste gå på ett sådant möte, och det måste jag för "det är lite nya saker nu." Samtidigt frågade min sambo en annan arbetsförmedlare om detta möte, och fick då svaret att "vi håller i dem för att ha något att göra."

Vad tycker du om dessa möten? Varför måste jag gå på ett, jag som redan varit på X antal precis likadana möten, vilka inte lär mig något som helst nytt utan snarare får mig att sucka och rulla med ögonen när de gång på gång visar att de knappt kan hantera en dator själva? Är svaret min sambo fick sant?
    förstår precis vad du menar. Det kan ha att göra med hur lång tid det har varit mellan gångerna du har varit inskriven och påanmäld. Alla arbetsförmedlare har ett "val" och bedömer att jag personen kan tillgodogöra sig informationen ändå eller nyligen varit inskriven brukar jag "hoppa över" detta moment. Men som sagt, det är alltid upp till den enskilda handläggaren. Sen kan det ju vara så att chefen för det kontoret inte ger utrymme för egna bedömningar. Alla kontor arbetar olika. 

Du tycker säkert att vi pratar om självklara saker eftersom du varit inskriven tidigare. Men har man aldrig varit inskriven tidigare är det rätt nyttig information. Och sedan i höstas har "aktivitetsrapporteringen" tillkommit som krav för att få ut ersättning från a-kassan. Där finns en mycket stor skillnad kring vilka som rapporterar på rätt sätt. Allra flest som gör rätt har varit på den grundläggande informationen. 

Svaret din sambo fick förstår jag verkligen inte. Arbetsförmedlare har alltid något att göra så länge det finns arbetslösa.
Svar på tråden Jag jobbar som Arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen, fråga mig vad du vill