• Anonym (Arbetsförmedlare)

Jag jobbar som Arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen, fråga mig vad du vill

Hej,

Jag jobbar sedan två år på Arbetsförmedlingen och stormstrivs med mitt yrke! Är nu föräldraledig, men tänkte att jag kanske kan hjälpa någon här med att försöka ge lite svar på frågor så gott jag kan.

Har senast arbetat med rehabilitering till arbete så det är det jag kan bäst. Men ska försöka besvara även andra frågor.

• Svar på tråden Jag jobbar som Arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen, fråga mig vad du vill
  • Anonym (y)
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-02 13:39:21 följande:

Man måste inte vara inskriven på AF. Då jag har jobbat halvtid och inte fått något bidrag så har jag struntat i AF och säkt jobb på egen hand.
    Men för den som inte har en halvtidstjänst eller sambo med inkomst går det inte att strunta i AF.
  • Anonym (samhall)
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-02 13:39:21 följande:

Man måste inte vara inskriven på AF. Då jag har jobbat halvtid och inte fått något bidrag så har jag struntat i AF och säkt jobb på egen hand.
    Jag kommer skriva ut mig från Af, min sambo jobbar heltid så vi klarar oss. Kommer av olika orsaker aldrig klara mer än halvtid. Jag är glad att jag klarar av halvtiden och har inte tänkt söka jobb. 
  • Anonym (samhall)

Hur gör man för att skriva ut sig från Af? Måste jag besöka Af för att skriva ut mig?  Jag är skriven på min gamla ort så det är en bit att köra, 2 timmar tur och retur. 

• Anonym (anonym)
    Anonym (y) skrev 2014-02-02 13:36:16 följande:
    Blev erbjuden en aktivitet ute i skogen utan tillgång till vare sig dator, lunchbarack eller toalett. Jo, man tackar!
    Hur sköts kontrollen av alla anordnare? (som tjänar multum på det växande antalet fas3:are)
    Vet att de på många orter handlar om skogsröjning, människor bussas ut i skogen och tillbringar hela dagarna där utan möjlighet att söka jobb, är väl tänkt att jobbsökande ska ske på kvällstid hur det nu ska fungera när det är tänkt att personer personligen ska gå runt och dela ut sig CV till företag, kanske att man ska söka upp företagare i hemmet på kvällstid.
    Påstås ju att de flesta jobben är dolda och inte annonseras ut.
  • Anonym (?)
    Anonym (samhall) skrev 2014-02-02 14:17:05 följande:
    Hur gör man för att skriva ut sig från Af? Måste jag besöka Af för att skriva ut mig?  Jag är skriven på min gamla ort så det är en bit att köra, 2 timmar tur och retur. 

Jag är inte TS men jag vet att man måste besöka AF personligen för att skriva ut sig.
  • Anonym (Josefine)

Vad anser du att ni har för syfte?

Anonym (samhall) skrev 2014-02-01 21:54:05 följande:
    Jag fick för en månad sen mitt första jobb, halvtid som städare på Samhall. När jag var yngre hade jag aktivitetsersättning och sen har jag varit i rehabiliteringsåtgärder, samverkan mellan Af och Fk. 
    Jag undrar om man måste vara inskriven på Af när man jobbar på Samhall? Är inskriven på min gamla ort, Af har inte flyttat över mig till Af på min nuvarande ort fast jag bott här i 3 år. Måste köra 2 timmar tur och retur när jag är tvungen att åka till Af. 

Nu har jag fått en kallelse till information om aktivitetsrapportering men kan inte komma till informationen för jag jobbar då. Jag trodde bara man var tvungen att skriva aktivitetsrapport när man är helt arbetslös?
    Vad ska man skriva i en aktivitetsrapport? 
    Jag söker inga jobb, klarar inte av att jobba mer än halvtid pga att jag troligtvis har en diagnos inom autismspektrumet. Så finns inget att skriva i aktivitetsrapporter? 
    Min enda inkomst är min halvtidslön. 
    du behöver såklart inte vara inskriven på Arbetsförmedlingen om du är nöjd med din halvtidstjänst samt inte får någon ersättning från Af, t ex a-kassa eller aktivitetsstöd. 

Nä, det är även aktivitetsrapportering för de som har deltidsanställning eller timanställning. Du ska skriva det du gör för att lösa din situation (sökta arbeten etc etc, du kan även komma överens med din Arbetsförmedlare vad som ska gälla dig, t ex ansöka om sjukersättning). Observera att detta endast gäller när du har någon form av ersättning från AF.

Jag tycker du ska göra såhär: meddela Arbetsförmedlingen att du inte kan komma på det bokade mötet pga att du arbetar. Sen besöker du Arbetsförmedlingen på den ort där du bor och be att få flytta över alla dina uppgifter till det kontoret. Därefter ber du om att få en rehabhandläggare på Arbetsförmedlingen. 

Kontakta även läkare som undersökt dig tidigare angående din Autism, diskutera att du vill ansöka om sjukersättning. Det kan vara så att Försäkringskassan nekar dig sjukersättning med anledningen till att du inte prövat att arbeta 75 % eller 100 % (nu vet ju inte jag om du kanske redan gjort det). Då kan Arbetsförmedlingen göra en utredning kring hur mycket som är din maximala arbetsförmåga. Detta ska dokumenteras noggrant av Arbetsförmedlingen som du sedan kan bifoga i en ansökan till Försäkringskassan angående sjukersättning. 

Ett annat tips är att ta med dig någon på de möten då går på Arbetsförmedlingen. Det är ofta väldigt mycket information på en gång man ska ta emot. Det kan då vara bra att vara två som lyssnar!

Lycka till! Fråga gärna mer om du behöver!
    Anonym (Lena) skrev 2014-02-01 21:55:18 följande:
    Jag undrar om ni har någon intern utbildning i hur ni bör bemöta era kunder/klienter eller vad ni kallar arbetslösa? När jag var över 40 var jag för första gången i mitt liv arbetslös, efter att jag avslutat en universitetsutbildning, kvinnan som jag fick mitt första samtal med, började att nervärdera min utbildning för hennes var ju så mycket finare (samma utbildning men på två olika lärosäten).

En annan gång fick jag ett samtal från en annan förmedlare, där hon mer eller mindre anklagade mig för att ljuga och var väldigt otrevlig och krävde att jag skulle skicka in en massa papper, vilket jag inte alls behövde göra utan det räckte med att jag kom dit och visade upp dem.

Jag har nog aldrig blivit så illa bemött som jag blev på AF, jag lider verkligen med dem som inte lyckas hitta jobb och få gå dit och bli förnedrad, gång på gång. Jag hoppas att jag bara haft otur och att de flesta arbetsförmedlare är bra, ja jag träffade ett par trevliga också men det är inte de mötena som blir kvar i minnet iallafall. 
    Arbetsförmedlingen har ingen utbildning som riktar sig direkt till hur man bemöter kunder (det är så arbetslösa kallas). Dock är det ett vanligt diskussionsämne både på möten och under andra utbildningar att kunden ska vara i fokus. 

Tråkigt att du har blivit dåligt bemött, kan inte annat än beklaga. Och precis som du beskriver så är det ofta dom dåliga minnena som komms ihåg, även om du stötte på trevliga Arbetsförmedlare oxå. 
    Anonym (samhall) skrev 2014-02-02 12:21:47 följande:
    Varför ska jag aktivitetsrapportera? Jag har jobb på halvtid, ingen a-kassa och har inget bidrag, bara lönen. Måste jag jobba heltid för att slippa Af? Har helt tappat förtroendet för Af, de har mer stjälpt än hjälpt mig. 
    så länge du söker någon form av ersättning på den andra halvan som du inte arbetar måste du aktivitetsrapportera. Men du skriver ju att du inte har det, så jag hade helt enkelt ringt till Arbetsförmedlingen/din handläggare och frågat om det blivit ett missförstånd. Bara för att vara på säkra sidan!

Lycka till!
    Anonym (y) skrev 2014-02-02 13:21:52 följande:
    Vad händer om jag inte aktivitetsrapporterar?

Detta j---a kontrollerande gör mig galen, att utgå från att alla fuskar.
    Det som händer är att du kan mista din ersättning.

Kontroll sker ju i alla delar av samhället. Har du ett arbete så kontrollerar arbetsgivaren dig så du utför ditt arbete korrekt. 

Har du a-kassa/aktivitetsstöd så kontrollerar Arbetsförmedlingen dig så du sköter ditt "jobb" dvs att söka arbete. 
    Men jag skulle säg att du inte ska se det som någon kontroll, se det som ett stöd i ditt jobbsökande. Om du sköter ditt jobbsökande som du ska så borde du heller inte uppleva att någon kontrollerar dig.
Svar på tråden Jag jobbar som Arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen, fråga mig vad du vill