Anonym (samhall) skrev 2014-02-01 21:54:05 följande:
Jag fick för en månad sen mitt första jobb, halvtid som städare på Samhall. När jag var yngre hade jag aktivitetsersättning och sen har jag varit i rehabiliteringsåtgärder, samverkan mellan Af och Fk.
Jag undrar om man måste vara inskriven på Af när man jobbar på Samhall? Är inskriven på min gamla ort, Af har inte flyttat över mig till Af på min nuvarande ort fast jag bott här i 3 år. Måste köra 2 timmar tur och retur när jag är tvungen att åka till Af.
Nu har jag fått en kallelse till information om aktivitetsrapportering men kan inte komma till informationen för jag jobbar då. Jag trodde bara man var tvungen att skriva aktivitetsrapport när man är helt arbetslös?
Vad ska man skriva i en aktivitetsrapport?
Jag söker inga jobb, klarar inte av att jobba mer än halvtid pga att jag troligtvis har en diagnos inom autismspektrumet. Så finns inget att skriva i aktivitetsrapporter?
Min enda inkomst är min halvtidslön.
du behöver såklart inte vara inskriven på Arbetsförmedlingen om du är nöjd med din halvtidstjänst samt inte får någon ersättning från Af, t ex a-kassa eller aktivitetsstöd.
Nä, det är även aktivitetsrapportering för de som har deltidsanställning eller timanställning. Du ska skriva det du gör för att lösa din situation (sökta arbeten etc etc, du kan även komma överens med din Arbetsförmedlare vad som ska gälla dig, t ex ansöka om sjukersättning). Observera att detta endast gäller när du har någon form av ersättning från AF.
Jag tycker du ska göra såhär: meddela Arbetsförmedlingen att du inte kan komma på det bokade mötet pga att du arbetar. Sen besöker du Arbetsförmedlingen på den ort där du bor och be att få flytta över alla dina uppgifter till det kontoret. Därefter ber du om att få en rehabhandläggare på Arbetsförmedlingen.
Kontakta även läkare som undersökt dig tidigare angående din Autism, diskutera att du vill ansöka om sjukersättning. Det kan vara så att Försäkringskassan nekar dig sjukersättning med anledningen till att du inte prövat att arbeta 75 % eller 100 % (nu vet ju inte jag om du kanske redan gjort det). Då kan Arbetsförmedlingen göra en utredning kring hur mycket som är din maximala arbetsförmåga. Detta ska dokumenteras noggrant av Arbetsförmedlingen som du sedan kan bifoga i en ansökan till Försäkringskassan angående sjukersättning.
Ett annat tips är att ta med dig någon på de möten då går på Arbetsförmedlingen. Det är ofta väldigt mycket information på en gång man ska ta emot. Det kan då vara bra att vara två som lyssnar!
Lycka till! Fråga gärna mer om du behöver!