• Coxia

Vad får era barn se på tv och inte i 3-5 års åldern?

Min dotter är 3 år och hon tittar rätt mycket på tv. I alla fall en timme varje dag. Är det bara jag eller är det fler som upplever att det mesta av Disneyfilmer och liknande är rätt våldsamma?

Tex Lilla sjöjungfrun är läskig och väldigt dramatisk. Hon är ju besatt av prinsessor, men alla de klassiska är ju faktiskt ganska mörka historier. 

Hur resonerar ni andra?

Hon har ju tröttnat på Disney Junior, Fåret Shaun, Timmy, Lilla prinsessa , Dora osv. 

Vi har Netflix, kanske nån kan rekommendera något där. 

• Svar på tråden Vad får era barn se på tv och inte i 3-5 års åldern?
  • PetraMunchen

Kan rekommendera Rollie Poly Ollie för 3 åringen. Och för den äldre Umizoomi. Dom gillar jag i alla fall. Sen kan jag tycka hellre "lite våld" än SVTs eländiga "Horesland" som handlar om elaka hästtjejer och Hästar som slutar äta för att de är tjocka! 

• fluu

Min är visserligen bara två, men det är inte mycket som är förbjudet. Disney channelskiten har vi inte, men det hade jag inte velat visa för henne. Inte heller många andra Disneyproduktioner..
    Ett enda program på barnkanalen är bannlyst: Max och Ruby  *ryser*

Vi kollar mest på DVD eller på datorn. Bland favvosarna finns ANki & Pytte, Rory, Nalle har ett stort blått hus, Dinosaurietåget, Fiffi och blomsterfröna, Alfons, Ika i rutan etc. Finns också en rolig film om Loranga på youtube.

Rekommenderar också att du kollar in öppet arkiv, där finns en stor skatt äldre barnprogram.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Annaïck

Bodde jag i Sverige skulle jag köra Bollibompa. Disneyfimer kan verkligen vara valdsamma. Se dem själv först - du känner ju ditt barn och vet vad det blir rädd för.

• supersötasilversara

Vi har kört på kanalen Disney junior och barnkanalen. Särskilt den förstnämda kanalen har ju jättesnälla och mjuka (och extremt pedagogiska och med mycket moral i) program. Vi har sparat många disneyfilmer tills de blivit större, just för att de inte är gjorda för så små barn. Lite OT, men om din dotter börjar ledsna på det hon ser, kanske ni ska dra ner på tv/filmtittandet. Barn ska ju inte behöva ha ett behov av att sitta en timme varje dag! Nu vet jag inte alls hur er familjesituation ser ut i övrigt, alla gör ju det som passar.

• fluu

För övrigt behöver det ju inte var just barnprogram. Min unge älskar dinosaurier och hajar och kan kolla animal planet timmar om hon fick.
    Family guy och Simpsons tillhör också favoriterna även om vi kanske borde sluta med iaf Family guy innan hin blir för medveten ;)

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MotvilligaMamman
    fluu skrev 2014-01-30 16:33:21 följande:
    Min är visserligen bara två, men det är inte mycket som är förbjudet. Disney channelskiten har vi inte, men det hade jag inte velat visa för henne. Inte heller många andra Disneyproduktioner..
    Ett enda program på barnkanalen är bannlyst: Max och Ruby  *ryser*

Vi kollar mest på DVD eller på datorn. Bland favvosarna finns ANki & Pytte, Rory, Nalle har ett stort blått hus, Dinosaurietåget, Fiffi och blomsterfröna, Alfons, Ika i rutan etc. Finns också en rolig film om Loranga på youtube.

Rekommenderar också att du kollar in öppet arkiv, där finns en stor skatt äldre barnprogram.
    Max och Ruby....avskyr. Vi förbjöd det jävla skitprogrammet här när femåringen började prata som Max. Hela. Jävla. Tiden. "Äckligt ägg!", "Jordgubbe!", "Macka!". SKOTTPENGAR!
  • lostinspace

Madicken, Pippi, Emil, Rasmus på luffen, Alla vi barn i bullerbyn, saltkråkan, Lotta på bråkmakaregatan, Askungen, Snövit, Mora Träsk, Hello Kitty, Telletubbies, Albert och Herbert, Pettson och Findus, Alfons, Bamse m.fl...

• glassen

På netflix rekommenderar jag "Lilla prinsessan". Annars tycker jag många Atrid Lindgrenfilmer är bra, Saltkråkan, Pippi m fl.
    Jag har aldrig haft några begränsningar för mina barn, så länge de sett på barnkanalerna. T ex Tom och Jerry är ju jättevåldsamma, men jag såg själv på dem som barn och många andra, och inte har hela min generation blivit några våldsverkare pga det. Jag är övertygad att det är annat som styr.

• Alexi

Våra barn är 3 och 5 år och ser mycket på barnkanalen Nickelodeon junior. Jättebra program där, Dora utforskaren, Diego, team Umizoomi, Rorri racerbil och massa andra, de gillar alla där. Dessa program finns också på Viaplay.  

• pigglet

Inga Disney-filmer i den åldern, inga andra långfilmer heller.
    De har sett första timmen av Bolibompa, klockan 18. Och så skivor med Alfons, Pettson, Mamma mu, tecknad Pippi, lite sådant.

Svar på tråden Vad får era barn se på tv och inte i 3-5 års åldern?