• La Lola

när sluta med välling?!?

Välling kan man äta hela livet men kanske inte i nappflaska.

Här har vi nyligen slutat (Hedda fyller 5 år i mars).

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Nyfikna72 skrev 2014-01-30 18:09:46 följande:
    Men välling är väl ett ganska dåligt substitut för mat? Jag tror nog att varierad kost i övrigt är mycket bättre för ett större barn än välling flera ggr pr dygn....
    Fast det är ju ingen som reagerar på om ett barn äter gröt morron o kväll....o det är ju samma sak som välling...
  • La Lola
    Nyfikna72 skrev 2014-01-30 19:15:27 följande:

Njae.......lär man barnen att äta normal gröt, havregryn eller mannagryn till frukost så blir ju det ett frukostmål. Att hålla liv i välling är ju bara att förlänga ammandet på nåt vis. Visst är det ju näring i välling också men då kan man ju fråga sig varför sluta överhuvudtaget? Det blir ju liksom inte lättare att få barn att äta allsidigt om de får utspädd gröt långt upp i åldrarna och sen gå över till pannkaka, korv och makaroner. Då är det inte så konstigt att de tycker skolmaten är äcklig sen för inga barn äter ju snart normal mat hemma ens. Men det är ju en anna sak........
    Du vet att välling kan serveras i mugg eller på tallrik o ätas med sked va? Påminner det om ammandet?

Har du samma åsikt när det gäller de barn som äter gröt?
  • La Lola
    Nyfikna72 skrev 2014-01-30 19:54:54 följande:
    Jag vet hur du menar....... Jag anser dock att välling mest är en förlängning på ammandet vilket man slutar med förr eller senare. De som vill fortsätta äta välling får såklart göra det på vilka sätt dom vill. Jag tycker att et finns bättre kost som passar barn bättre och som lär dem vad allsidig kost är för något. Det gör man inte med att motivera att välling minsann är lika bra som annan mat. Men återigen, alla gör som dom vill, jag säger bara vad jag tycker precis som alla andra här.
    Ok... Hedda började få välling när hon var 2 år. Då hade hon inte ammat sen hon var 5 mån. Svårt att se det som nån förlängning....

• La Lola
    Lucky skrev 2014-01-30 21:07:07 följande:
    Min 9åring dricker en kopp välling till frukost och det får hon gör så länge hon vill! Min mormor drack välling ända tills hon gick bort vid 92års ålder!
    Hade hon inte druckit det hade hon nog nog levt tills hon var 100.
Svar på tråden när sluta med välling?!?