• mollisen

när sluta med välling?!?

när har ni slutat ge era barn välling?!? Har två barn på 4,5 0ch 2,5 år och båda vill gärna ha välling, spec på kvällen i sängen.. morgonen kan de hoppa då och då, är inte alls samma behov har jag märkt.
    När blir de "för stora" eg?" känns som min största börjar bli lite stor för flaska?! men samtidigt e d ju så nyttigt och hon behöver all näring hon kan få min lilla tunnis!
    Fortsätter man med barnvällingen el byter man ut den till ngn annan typ!?

• Svar på tråden när sluta med välling?!?
  • Nyfikna72

Nyttigt? Det är väl bättre de äter vanlig mat som andra. Välling är ju nånting man lär dom dricka som förälder....... Mina ungar har aldrig ätit välling.

• Rocket Mania

Det är inte speciellt nyttigt med välling. Om du tycker tunnisen behöver äta mer tycker jag du ska ge riktig mat i stället. Eftersom vällingen mest är (effektiv) bukfylla kommer nog aptiten av sig själv när du slutar med den.

Mina barn har inte fått välling alls.

• Nyfiken gul

Välling behöver man inte sluta med, finns många bra sorter om man läser innehåll på paketet. Koka själv också.

Flaskan däremot är väl den som i så fall ska bort.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • supersötasilversara

Att de dricker på kvällen är nog bara för att det har blivit en vana, mysigt javisst men man kan hitta andra alternativ och ha mysigt ändå. Det vore bättre om de åt havregrynsgröt eller fil och musli som "kvällsfika". Det finns ju välling för vuxna som man ev kan byta ut till som de får äta med tallrik och sked. Men om de ändå ska äta så kan man nog ge något annat. De t.

• La Lola

Välling kan man äta hela livet men kanske inte i nappflaska.

Här har vi nyligen slutat (Hedda fyller 5 år i mars).

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Momalicious

Man kan väl äta välling för alltid. Serveras ofta välling på sjukhus t.ex. för de som vill ha. Men nappflaskan kan man ta bort.

• Nyfikna72

Men välling är väl ett ganska dåligt substitut för mat? Jag tror nog att varierad kost i övrigt är mycket bättre för ett större barn än välling flera ggr pr dygn....

• La Lola
    Nyfikna72 skrev 2014-01-30 18:09:46 följande:
    Men välling är väl ett ganska dåligt substitut för mat? Jag tror nog att varierad kost i övrigt är mycket bättre för ett större barn än välling flera ggr pr dygn....
    Fast det är ju ingen som reagerar på om ett barn äter gröt morron o kväll....o det är ju samma sak som välling...
  • MotvilligaMamman

Mina var nästan 3 och 4 när de samtidigt slutade med välling. Vi hade inget emot att de drack välling egentligen men det var för att få bort nattblöjan helt och de ville alltid ha välling när de skulle sova. Så vi gjorde det enkelt för oss och sa att den var slut.

• Nyfikna72
    La Lola skrev 2014-01-30 18:22:41 följande:
    Fast det är ju ingen som reagerar på om ett barn äter gröt morron o kväll....o det är ju samma sak som välling...

Njae.......lär man barnen att äta normal gröt, havregryn eller mannagryn till frukost så blir ju det ett frukostmål. Att hålla liv i välling är ju bara att förlänga ammandet på nåt vis. Visst är det ju näring i välling också men då kan man ju fråga sig varför sluta överhuvudtaget? Det blir ju liksom inte lättare att få barn att äta allsidigt om de får utspädd gröt långt upp i åldrarna och sen gå över till pannkaka, korv och makaroner. Då är det inte så konstigt att de tycker skolmaten är äcklig sen för inga barn äter ju snart normal mat hemma ens. Men det är ju en anna sak........
Svar på tråden när sluta med välling?!?