CarinaL26 skrev 2014-01-31 11:55:53 följande:
Arbetstagare är inte livegna nej. Men går ett företag dåligt så kan de ibland tvingas välja mellan sänkt lön eller bli av med jobbet. Och du tycker då att det är bättre att bli arbetslös? Har man lätt att hitta annat jobb så är det bara att göra det men blir du av med jobbet blir du samtidigt av med all trygghet. Du mister anställningstryggheten, tjänstepensionen mm. Varför är det bättre än att ha kvar jobbet men med lägre lön? Lyckas företaget vända den dåliga trenden finns ju utrymme för ökningar igen. Vad är fördelen med att bli arbetslös?
Ja självklart, men som flera påpekar föregås det av förhandlingar. Med andra ord är det inget per automatik en arbetstagare måste gå med på för att ta sitt ansvar för företaget.
Jag har inte lagt någon värdering i vad som är bäst eller sämst utan bara påpekat fakta.
Din tes bygger på att företaget lyckas vända en negativ trend. Om och när det finns misstankar om att så inte är fallet utan en lönesänkning bara är en sista desperat åtgärd är det oftast bättre för en arbetstagare att inte gå med på lönesänkningen. Detta beror på bland annat på a-kassa som möjligheten att få nytt jobb.
Med andra ord värjde jag mig emot insinuationen att det är självklart att en arbetstagare ska gå med på en lönesänkning för att rädda företaget.