Inlägg från: Lavskrikan |Visa alla inlägg
  • Lavskrikan

Lönesänkning?

Är det någon som säkert vet:
    Får arbetsgivaren under några omständigheter sänka lönen för sina tillsvidareanställda utan att informera/förhandla först?
    Kan arbetsgivaren till exempel ta bort ett lönetillägg som en gång fungerat som löneförhöjning?
    Skulle vara intressant att höra.

• Svar på tråden Lönesänkning?
  • Lavskrikan

Det här handlar om att jag upptäckte "av en slump" när jag kollade lönelistan att ett lönetillägg jag haft i flera år, som kom till när jag fick en löneförhöjning då jag bytte tjänst, hade försvunnit vid årsskiftet. Min tjänst har inte förändrats nämnvärt.
    Vid koll med dem som sköter löner så sa det att chefen inte förlängt det tidsbestämda tillägget.
    Chefen säger att hen helt enkelt missat det men ifrågasätter tillägget. Det har bytts chef ett par gånger sedan tillägget gjordes. Jag har alltså inte fått någon information om att tillägget skulle tas bort, chefen är eller spelar ovetandes. Man tycker ju att man åtminstone kunde få information om det...

"Inbakat" tillägg i lönen - d.v.s. då det inte specificerats i lönelistan som ett tillägg utan räknats in i grundlönen?

Svar på tråden Lönesänkning?