• Jenkis

Mensvärk efter et

Dag 1: Några timmar efter att kärnorna smält samma delar sig ägget för första gången. Embryot är nu tvåcelligt. Efter ca 12-15 timmar delar det sig på nytt.

Dag 2: Embryot är nu fyrcelligt och delar sig igen efter 12-15 timmar och blir då åtta celler.

Dag 3: Embryot är nu åtta celler och delar sig igen efter 12-15 timmar till 16 celler.

Dag 4: Embryot blir en morula med många celler.

Dag 5: Embryot är nu en blastocyst med 100-talet celler.

Dag 6: Blastocysten befriar sig från äggskalet för att kunna smälta ned i den mjuka slemhinnan. Den väljer sin plats med omsorg och det kan ta ett par dygn.

Dag 7-8: Blastocysten har satt sig fast. Är man riktigt känslig är det nu man kan börja känna diffusa graviditetsymptom. På dag nio kan man få positivt test om man gör på morgonurin med känsligt test.

Dag 11: Blastocysten har blivit stor och cellerna delar sig två gånger per dygn. De är nu ett par tusen stycken. Blastocysten är ordentligt förankrad i slemhinnan. Här kan de flesta graviditetstest visa positivt.

Självklart är det individuellt hur snabbt embryot utvecklar sig och sätter sig fast.

• Jenkis
    2barnsmamma8704 skrev 2014-02-01 17:28:09 följande:

Jag håller med, varje dag känns som en månad!
    He, he. Ja...

När man ruvar räknar man dagar och när man är gravid blir det veckor och sedan blir det månader när bebis blir lite äldre
  • Jenkis
    Jullan skrev 2014-02-02 09:31:29 följande:

Jag tänker definitivt testa tidigare men har inte bestämt vilken dag än. Enligt listan som Jenkis la upp skulle jag kanske våga mig på att testa på dag 11, alltså RD 9 som är på fredag. Från början hade jag nog tänkt vänta till nästa söndag, RD 11. Jag får se :)

Jag tror att det i första hand är Lutinus som ger mensvärk. Det står iaf på bipacksedeln att det är en vanlig biverkning.
    Jag skall tjuvtesta på "embryodag" 11. För min del ruvardag 8 eftersom jag fått ett tredagars.

Det därmed symptom är ju en djungel och det kan skilja sig från gång till gång. Molvärk och spända bröst har jag aldrig fått av medicinen, fast det är jättevanligt. Mitt enda symptom som går att lita på är en kliande/pirrande känsla i brösten. Går inte att förklara riktigt.

Så du kan ju faktiskt vara gravid!
  • Jenkis
    Pluttemor skrev 2014-02-03 19:12:35 följande:
    Hur mås det i tråden? Någon som vågat tjuvtesta? För min egen del har jag ömma bröst och molande värk som kommer och går. Och jag är oxå ganska bubblig och gasig i magen, men det var jag i och för sig sist och då var jag inte gravid.
    Jag inbillar mig en massa saker såklart och har inte känslan i brösten ännu för det är för tidigt. Den kommer tidigast torsdag har jag räknat ut genom att kolla när den dök upp när jag var gravid. Kanske tjuvtestar på lördag. Om jag känner i brösten kommer jag göra det annars vet jag inte hur länge jag väntar för att få den negativa domen... Man vill ju iofs sluta med sina stödmediciner så fort som möjligt. Svårt det där...
  • Jenkis
    Jullan skrev 2014-02-03 20:02:08 följande:
    Det mås ok. Så himla trött och rejält ömma och svullna bröst. Däremot har den molande värken nästan försvunnit. Det märks att det är något knas med hormoner eller liknande i kroppen. Igår hade sambon köpt fel sorts torsk när han kom hem efter att ha handlat och då började jag storgråta Rynkar på näsan Inte min vanliga reaktion i vanliga fall haha. Jag ska inte tjuvtesta förrän på fredag.
    Ha, ha. Du är ju gravid!
  • Jenkis
    Jullan skrev 2014-02-03 20:18:39 följande:
    Hoppas det! Men tror att det är alldeles för tidigt för de riktiga graviditetssymptomen tyvärr. Är ju bara på RD 5 med ett tvådagars.
    Räknar du insättningsdagen som dag ett eller dagen efter? Jag räknar dag ett som dagen efter. Ett dygn liksom. Men jag vet inte vad som är "rätt" liksom.

Hade du plock i tisdags 28/1?
  • Jenkis
    Jullan skrev 2014-02-03 20:33:19 följande:
    Vet inte heller vad som är rätt. Jag räknar insättningsdagen som dag 1, torsdag 30/1. Plock 28/1.
    Då är jag med. Jo, det är lite tidigt, men om du är känslig skulle du teoretiskt börja känna nu faktiskt. Det kan ju redan ha fastnat.
  • Jenkis
    Jullan skrev 2014-02-03 20:41:37 följande:
    Nu har jag googlat runt lite. Man ska kanske räkna insättningsdagen som dag 0 och dagen efter som dag 1.
    F...n vet

Om man tänker i "embryodagar" i stället blir det så. Ett tvådagars får man tillbaka två dygn efter plock. Plock tisdag ger tvådagars på en torsdag o.s.v.

Idag embryodag sex.
  • Jenkis

Nehe. Nu måste jag göra något annat. Mina ögon ser likadana ut som skärmen...

• Jenkis
    Jullan skrev 2014-02-03 21:24:54 följande:
    Nä det är klart. Jag har dock aldrig varit gravid så har inget att jämföra med. Symptomen som jag har nu tänker jag beror på medicinerna och inget annat.
    Ja tänk så, så kanske det känns som du inte hoppas för mycket. Men Pluttemor och jag tror i alla fall att du är gravid!

Vi får väl se på fredag. Du meddelar väl oss?
  • Jenkis
    Jullan skrev 2014-02-07 16:08:44 följande:

Det förstår jag verkligen. Vet inte själv hur jag kommer reagera om vi får ett negativt besked. Förmodligen kommer jag bli så ledsen att jag inte ens kan gå till jobbet.

Sambon ville inte testa idag. Han tycker det är för tidigt och det har han väl rätt i. Så jag får snällt hålla mig. Kliniken hade tydligen sagt till honom idag att vi inte kan få ett säkert svar förrän absolut tidigast på tisdag.
    Jo så är det. Säkert svar för dig på tisdag eller kanske hellre onsdag. Tänker att om du hade ÄL den 28/1 (om du inte gjort IVF alltså), så hade du ju inte förväntat dig mensen förrän på onsdag 12/2 och det är då CB t.ex. visar mer än 99 % säkert.
  • Jenkis
    Jullan skrev 2014-02-05 12:19:35 följande:
    Nä bara 1 av 5 gick till frysen. Känns som att chanserna för att det ska bli något med det som är i mig minskade nu :( jag vill bara gå hem. Det är så himla jobbigt att vara på jobbet under denna tid tycker jag. Kan inte koncentrera mig.

Pluttemor: kan inte alla de symptomen du nämner vara graviditetssymptom? Det tror jag! Jag skulle inte kunna hålla mig från att testa om du har kommit så långt att ett test skulle kunna ge utslag :)
    Trist! Men ge inte upp! Jag tycker du låter gravid redan nu! Skrattande
  • Jenkis
    Pluttemor skrev 2014-02-04 21:09:13 följande:

Jag har testdag den 11/2 vilket e nästa tisdag :) tack för att du tror på mig. Själv vågar jag inte hoppas för mycket. Har gjort det tre gånger vid dom tre senaste ruvningarna då vi gjort syskonförsök.
    Jag är också expert på att känna efter för mycket och analysera för mycket... blir också deppig...

Ömma bröst betyder inget för mig.
    Förändrat luktsinne betyder inget.
    Illamående betyder inget.
    Blödningar kan vara både bra eller dåligt för mig.
    Trötthet betyder inget för mig.
    Yrsel betyder inget för mig.

Vad jag menar med att det inte betyder något är att jag kan känna så och ändå få minus.

Jag har varit gravid två gånger och båda gångerna har jag haft som krypningar i brösten. Börjar som då och då och blir värre och värre ju fler dagar som går. Känns som bröstvårtorna styvnar hela tiden fast de inte gör det. Känns mest i sidorna till en början. Sen ju mer gravid jag blir får jag mer ont i brösten/vårtorna. Men då vet jag redan om det så att säga. Inget jättetidigt tecken.

• Jenkis
    Jullan skrev 2014-02-10 06:33:17 följande:
    Jag tror jag plussade imorse, RD 11. Förstår inte hur jag ska kunna lägga upp en bild från mobilen men det var ett svagt streck bredvid kontrollstrecket :)

Grattis! Jag med! Vi ligger lika på dagar tror jag. ÄP 28/1? Hoppa in i gravidtråden vettja. Kan tyvärr inte länka nu. Men kolla januaritråden för ivf. Hur går det Pluttemor?
  • Jenkis
    Pluttemor skrev 2014-02-10 09:59:53 följande:
    Hej tjejer! Jag plussade oxå i förrgår :) på RD 11, Kan inte tro att det är sant! Efter så många försök!! :) Vad roligt att alla vi plussade! 
    Grattis!

Tror du kollade i fel tråd, för vi är inte så många ännu. Skall länka.
Svar på tråden Mensvärk efter et