• Anonym (våga?)

    Skulle ni våga ta lånet hos Bluestep?

    Hej

    Jag har en anmärkning hos kronofogden som försvinner om två år så vanliga banker lånar inte ut pengar till oss. Tanken var att spara pengar och en ta lån till bostad om två år, men nu dök det upp exakt rätt hus, på rätt plats till rätt pris.
    Vi chansade och frågade vår bank som inte svarat än och samtidigt Blue Step om lån. Blue Step var helt på och nöjda med vår ekonomiska situation idag och sa ja direkt. Summan skulle då bli omkring 5800 kr för lånet.
    Idag betalar vi nästan 8200 kr för vår lgh, billigare finns inte att få tag i inom de närmsta två åren.

    Om nu vår vanliga bank säger nej, skulle ni vågat ta lånet på Blue Step då?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-31 09:57
    För att tillägga: Huset har ett renoveringsbehov, men det mesta är utseendemässigt och moderniseringsmässigt, allt fungerar att ha som det är och överskottet när allt är betat lån, räkningar, mat och bensin skulle bli drygt 9000 kr.

  • Svar på tråden Skulle ni våga ta lånet hos Bluestep?
  • MsM84

    1, vad skulle ni ha för driftskostnader på huset?
    2, vad har ni för marginaler i er ekonomi? Alltså, hur pass mycket pengar har ni kvar när räkningar, mat och annat nödvändigt är betalt?
    3, hur är skicket på huset?

  • Anonym (Skulle våga)

    BlueStep är iallafall ett seriöst företag - jag har själv sparkapital hos dem och eftersom insättningsgarantin gäller har de uppenbarligen blivit godkända av Finansinspektionen. Hoppas ni får ert drömhus!

  • Anonym (tidigare kund)

    Jag har varit kund där och avråder dig starkt då det är svindyrt! Jag tog lånet hos dem för att jag skulle köpa mina föräldrars gård men hade ett par betalningsanmärkningar, när dem försvann året efter satte jag om lånen till en vanlig bank. Förlorade massor av pengar det året, råder dig försöka få lån i dem vanliga bankerna!

  • Anonym (våga?)
    MsM84 skrev 2014-01-31 09:58:35 följande:
    1, vad skulle ni ha för driftskostnader på huset?
    2, vad har ni för marginaler i er ekonomi? Alltså, hur pass mycket pengar har ni kvar när räkningar, mat och annat nödvändigt är betalt?
    3, hur är skicket på huset?
    1 Det står 2400, men jag räknar med minst 3000 kr.
    2 Drygt 9000 kr när allt även mat etc är betalt.
    3 Skicket vad gäller tak, grund osv är bra. Det är fula gamla tapeter, ful plastmatta i badrummet och omodernt kök (ny spis dock och kyl/frys verkar bra) men allt fungerar. Bergvärme är det som är relativt ny.

    Det handlar mest om att saker och ting är fula Men det kan jag leva med. Badrummet är det vi tänkte börja med, men inte förrän efter ett par månader då vi sparat pengar.
  • Anonym (våga?)
    Anonym (Skulle våga) skrev 2014-01-31 10:00:25 följande:
    BlueStep är iallafall ett seriöst företag - jag har själv sparkapital hos dem och eftersom insättningsgarantin gäller har de uppenbarligen blivit godkända av Finansinspektionen. Hoppas ni får ert drömhus!
    Tack, det hoppas vi med Skönt att höra att de är seriösa.
    Anonym (tidigare kund) skrev 2014-01-31 10:03:17 följande:
    Jag har varit kund där och avråder dig starkt då det är svindyrt! Jag tog lånet hos dem för att jag skulle köpa mina föräldrars gård men hade ett par betalningsanmärkningar, när dem försvann året efter satte jag om lånen till en vanlig bank. Förlorade massor av pengar det året, råder dig försöka få lån i dem vanliga bankerna!
    Jo, jag vet att det är dyrare än vanlig bank, men med lånekostnad på 5800 jämfört med vår hyra på 8200 så blir det ganska stor skillnad ändå. Vi ska ju så klart vänta på vad vår egen bank svarar innan vi säger ja eller nej till Blue Step.


  • Familjen Fri

    Hus är alltid ett osäkert projekt ekonomiskt. På lång sikt är det troligaste det billigaste alternativet men på kort sikt kan de slå väldigt hårt. Se till att ni har en stor ekonomisk buffert redan innan ni köper huset för saker händer snabbt. Ett år efter vårt husinköp kom vår första vattenskada - vipps 50 000 kr trots extremt bra försäkring. Ett år senare (idag) står vi med en  ny vattenskada och räknar med samma belopp igen. När den förra skadan skulle regleras höll också varmvattenberedare och diskmaskin på att ge upp samtidigt, helt otroligt vilken dålig timing.

    Du skriver att du har en betalningsanmärkning, är det pga "något perfekt dök upp, till rätt pris"? Sätt er inte i skiten bara för att något dök upp, det kommer fler tåg och ni kommer sova bättre om ni gör ett bra ekonomiskt val.

    Vilka räntor erbjuder bluestep och vilket belopp är det som ska lånas?


  • Awesome

    Jag skulle absolut våga ta lån hos Bluestep, men var noga med att titta på vad den effektiva räntan blir och byt så fort det bara går till en vanlig bank med bra villkor. Klarar er ekonomi det så ser jag inget problem.

    Driftskostnad på huset på 2400 kr låter väldigt lite, speciellt med bergvärme. Är det ett litet hus? Tänk på att driftskostnaden är ett snitt över året, har man bergvärme så skjuter elräkningarna i höjden på vintern medan de är väldigt billiga på sommaren. Jag vill inte låta pessimistisk, men har man inte varit husägare förr så är det lätt att bli lite naiv, för hus kostar kulor.

    Ta in offert på badrummet om ni ska leja för det, för badrum är DYRT! Så ni inte står med ett utrivet fungerande och inte har råd att fixa nytt... :)

    Det är underbart att bo i hus och skulle aldrig sätta mig i lägenhet igen, men räkna noga så att ni inte går på knäna ifall något måste åtgärdas. Har ni till kontantinsatsen?

  • Anonym (våga?)
    Familjen Fri skrev 2014-01-31 10:13:17 följande:
    Hus är alltid ett osäkert projekt ekonomiskt. På lång sikt är det troligaste det billigaste alternativet men på kort sikt kan de slå väldigt hårt. Se till att ni har en stor ekonomisk buffert redan innan ni köper huset för saker händer snabbt. Ett år efter vårt husinköp kom vår första vattenskada - vipps 50 000 kr trots extremt bra försäkring. Ett år senare (idag) står vi med en  ny vattenskada och räknar med samma belopp igen. När den förra skadan skulle regleras höll också varmvattenberedare och diskmaskin på att ge upp samtidigt, helt otroligt vilken dålig timing.

    Du skriver att du har en betalningsanmärkning, är det pga "något perfekt dök upp, till rätt pris"? Sätt er inte i skiten bara för att något dök upp, det kommer fler tåg och ni kommer sova bättre om ni gör ett bra ekonomiskt val.

    Vilka räntor erbjuder bluestep och vilket belopp är det som ska lånas?
    Vi har båda ägt hus tidigare, dock med varsin annan partner Så vi vet att hus kostar. Vi har möjlighet att snabbt få låna pengar av hasn pappa OM olyckan är framme och något händer.

    Betalningsanmärkningen är för att jag lyckades betala tilbaka allt först förra året, men ursprunget var husförsäljningen med barnens pappa. Vi var då inte skilda på pappret, bara lämnat in ansökan så banken reagerade inte på att han rensade kontot på summan vi fick i vinst vid försäljningen. Visserligen bara 50 000 kr var, men jag hade klarat mig långt på de pengarna.

    Då var det så att man inte fick försörjningsstöd så länge man var gift på pappret, även om man inte bodde ihop och jag hade precis pluggat klart, (började plugga för att VI skulle få bätter ekonomi iom bättre lön sen för mig) hade inget jobb, fick inte flytta till jobb för pappan sa nej till att flytta på barnen trots att han bara hade helgumgänge.
    Hittade ett jobb, men fick som sagt inte flytta och hann inte hem innan dagis stängde och han vägrade ha varannan v. Inkomsten var alltså barnbidrag och minimiunderhåll samt de timmar jag kunde få ihop som vikarie.
    Jag kunde inte betala mina räkningar och satt snart med mycket i skuld. Flyttade tom ihop med pappan ett tag för att komma undan att de växte mer men det gick inte i längden. Fick så småningom tag ie tt jobb men med för dålig lön, så det tog tills för 3½ år sen som jag kunde börja betala tillbaka. Och lyckades som sagt förra året.

    Räntan är 7%, totala lånesumman 765 000 (husets taxeringsvärde idag är 885 000 kr) Säljs för 875 000. (Ser att jag misstagit mig, trodde det såldes för 10 000 mer än taxeringsvärdet, men det rä mindre ser jag) Vi räknar dock med att gå upp till 900 000 kr .

    Vanligen säljs hus här för 1 400 000 om det är renoveringsbehov, men detta är ganska litet (3 rok men med inredningsbar källare)


  • Anonym (våga?)
    Awesome skrev 2014-01-31 10:19:16 följande:
    Jag skulle absolut våga ta lån hos Bluestep, men var noga med att titta på vad den effektiva räntan blir och byt så fort det bara går till en vanlig bank med bra villkor. Klarar er ekonomi det så ser jag inget problem.

    Driftskostnad på huset på 2400 kr låter väldigt lite, speciellt med bergvärme. Är det ett litet hus? Tänk på att driftskostnaden är ett snitt över året, har man bergvärme så skjuter elräkningarna i höjden på vintern medan de är väldigt billiga på sommaren. Jag vill inte låta pessimistisk, men har man inte varit husägare förr så är det lätt att bli lite naiv, för hus kostar kulor.

    Ta in offert på badrummet om ni ska leja för det, för badrum är DYRT! Så ni inte står med ett utrivet fungerande och inte har råd att fixa nytt... :)

    Det är underbart att bo i hus och skulle aldrig sätta mig i lägenhet igen, men räkna noga så att ni inte går på knäna ifall något måste åtgärdas. Har ni till kontantinsatsen?
    Ja, killen jag talade med på Blue Step sa att om 3 år kan vi byta till vanlig bank, eg om två sa han skulle gå för oss då anmärkningen försvinner då, men de erbjuder inte lån med mindre än 3 års bindningstid.

    Ja, jag lägger alltid på pengar på driftskostnaden och vet att det är skillnad mellan årstiderna, men vi gör så redan nu att det vi inte har betalning på varje månad läggs det ändå undan till varje månad.  Huset är ganska litet ja, 75 kvm men det räcker för oss iom att källaren finns och äldsta barnet snart kommer att flytta iaf.

    Badrummet gör vi själva då svärfar är rörmokare och både maken och jag på varsitt håll renoverat hus tidigare.

    Vi behöver inte låna till kontantinsatsen, har som sagt 9000 kr över med lånet betalt och i dagsläget har vi 11 000 kr över när allt är betalt, men vi räknar med något ökade bensinkostnader om vi köper huset.


Svar på tråden Skulle ni våga ta lånet hos Bluestep?