• Ss85

Rädd att min 6-åring ska bli överviktig..

Har en dotter på 6 år som e väldigt glad i godsaker o allt som e sött. Hon e lite mullig, de har hon alltid varit men hon e väldigt aktiv me fotboll, simning o gympa. Hur förklara man för en 6 åring att de inte e bra äta för mycket? Hur mycke väger era 6 åringar o hur långa e de?

• Svar på tråden Rädd att min 6-åring ska bli överviktig..
  • Emy88

Sluta ge henne sötsaker bara så är problemet löst!?

• stingrocka

Att förklara för en sexåring hur det är med bra matvanor är väl inte det lättaste.. Det är ju du som förälder som visar hur bra matvanor ska vara.

Godis, chips och läsk, enbart på lördagar.. Fika inte varje dag, utan någon gång i veckan och då behöver man inte äta en bulle och två kex, det räcker med ett kex eller en bulle..

• Ss85

Hon äter bara sötsaker på lördag!!! De jag undrade va vad andra 6 åringar väger, o hur man förklarar på bästa sätt. Men som vanligt på denna sidan finns de alltid nån jävel som måste ha spydig o otrevlig ton!!!!

• Emy88

Det var inte meningen att du skulle uppfatta det som spydigt. Men du skriver att hon är väldigt förtjust i sötsaker men om du bara ger henne på lördagar och du ger bra mat/ rimliga portioner på veckorna så är risken väldigt liten att hon ska bli överviktig. Jag menade att det är väl bara att styra hennes matintag så är det inte längre ett problem.

• puss
    Emy88 skrev 2014-01-31 18:47:29 följande:
    Sluta ge henne sötsaker bara så är problemet löst!?
    *puss puss puss puss*
  • Knocked up

Hur ser den dagliga maten ut, om man bortser från lördagar med massa gott? Stora/flera portioner? Se över vad ni ger för mellanmål? Hur äter hon på förskolan? Allt handlar ju inte bara om att hon gillar typ godis/kakor.

• Knocked up

Här hemma pratar vi om vad som är bra för kroppen och inte. Vad som är dålig resp. bra energi. Vad behöver kroppen/magen för att må bra m.m. Mkt socker likamed dålig i magen. Lixom såna lätta saker. De borde en 6åring också kunna förstå eller prata om.

• honeybee78

Skolsköterskan har haft samtal med alla eleverna i förskoleklassen där mitt äldsta barn går. Där pratade de om kost, vad som var viktigt att äta och varför, hur stora portioner man bör äta och saker man bör äta/dricka med måtta. Lite av infon gick visst in för det har väl aldrig hänt att vår 6-åring någonsin sagt att det räckte med bara en liten skål popcorn till fredagsmyset

Kanske du kan höra om ert barn också kan få ett sådant samtal?

• Ss85

Hon äter normala portioner o vid mellanmål e de frukt eller macka eller yoggi. Till frukost dricker hon juice, o ibland juice till middag, bör man sluta med det? Hon äter liksom inte mer än vår andra dotter o hon e betydligt smalare, men sen äter hon kanske lite mindre godis än sin syster på lördagar. På fredagar består fredagsmyset av hemmagjord fruktsallad.

• mammalovis

Nu gillar jag själv Yoggi och dricker Proviva till frukost, men om du kollar innehållsdeklarationen under kolhydrater så innehåller båda alternativen mycket socker. Jag skulle nog tycka att det vore bättre med mjölk eller vatten till maten och en frukt. Vad gäller yoghurt finns det ju naturella alternativ som är mindre sockerrika.

Min 3-åring frågar ibland om juice, men då hänvisar jag till att det inte är lördag eller söndag, men då äter hon heller inget helggodis utan bara sporadiskt vid kalas, likaså gäller glass, fika och saft, så det totala sockerintaget en lördag eller söndag blir inte särskilt högt.

Men som sagt var och en som han/hon vill.

• Alexi
    Ss85 skrev 2014-01-31 21:46:32 följande:
    Hon äter normala portioner o vid mellanmål e de frukt eller macka eller yoggi. Till frukost dricker hon juice, o ibland juice till middag, bör man sluta med det? Hon äter liksom inte mer än vår andra dotter o hon e betydligt smalare, men sen äter hon kanske lite mindre godis än sin syster på lördagar. På fredagar består fredagsmyset av hemmagjord fruktsallad.
    Juice är ju bara rent socker med lite vitaminer i. Enda gången vi serverar juice är till blodpudding eller så tex till frukost på en födelsedag eller så, aldrig att vi skulle ha det varje vecka.
  • Limpan3

Juice är bara socker så det hade jag inte gett.. Det dricker vi aldrig..

• fluu

Dra ner på det söta överlag, åtminstone långsiktigt. Ingen sötad yoghurt, jucie till helgen, grövre bröd som mättar bättre, kanske variera frukosten och ge ägg ibland, gröt ibland(utan sylt givetvis). Begränsa godis på helgen genom att exempelvis köpa portionspåse istället för plockgodis. Servera grönsaker istället för frukt till mellanmål(mättar ofta bättre) och servera grönsakerna innan middagen när hon är som hungrigast.
    Och det viktigaste ät denna kost själv och gör ingen grej av det.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • cosinus

Min snart 6-åring väger 15 kg (105 cm). De äldre har i den åldern vägt 16-17 kg till 110-116 cm

• En blå giraff

Min son är 115 cm lång, väger 22 kg. Räknas som normalvikt.

Vad väger din dotter då TS och hur lång är hon? 

• Mrs Green
    Emy88 skrev 2014-01-31 20:01:29 följande:
    Det var inte meningen att du skulle uppfatta det som spydigt. Men du skriver att hon är väldigt förtjust i sötsaker men om du bara ger henne på lördagar och du ger bra mat/ rimliga portioner på veckorna så är risken väldigt liten att hon ska bli överviktig. Jag menade att det är väl bara att styra hennes matintag så är det inte längre ett problem.
    Jag håller med om att det kan vara hyfsat lätt att styra vad en sexåring äter, men ett par år senare kanske de tillbringar en stor del av fritiden hos kompisar där man har mindre koll. Och ytterligare ett par år senare har de väl mer egna pengar och det är riktigt svårt att styra. Så utmaningen ligger ju i att få ett barn som gillar att äta, att förstå vad som händer om man äter fel/för mycket (eller för lite för den delen) och få dem att vilja äta bra och i lagom stora portioner. 
  • Busbellan

Min 6-åring är 120 cm lång och väger 20 kg, helt normalviktig

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Rädd att min 6-åring ska bli överviktig..