Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

För ******* sätt mössa på era barn!

Mina barn har aldrig heller dragit av sig mössan, däremot vantarna när de kommit upp runt två års åldern, men visst jag håller med i en barnvagn blåser det inte in i men jag hade iaf haft en tunn mössa. Och skulle jag lyfta upp bebisen skulle jag satt på en riktig varm mössa. Spädbarn har svårt att reglera värmen.

Anonym (inte värt bråket) skrev 2014-01-31 21:52:41 följande:

För att barnet drar av sig mössan lika fort som man sätter på den (och gallskriker JAG VILL INTE HA MÖSSA!!! under tiden)? Samma sak med vantar. Ibland skippar vi både vantar och mössa om vi inte ska långt. Tar med dem så om det blir kallt kan vi sätta på dem men det är inte värt att sätta igång 3e världskriget om vi ska vara ute i under 5 min...

Förra veckan drog jag t o m hem en pulka med vrålande 2,5åring från dagis utan vare sig mössa, vantar, overall eller skor. Som tur är har vi nära hem smile5.gif Det finns andra anledningar än köld för en 2,5åring att vråla, t ex att man inte vill gå hem från dagis när mamma kommer och hämtar!

Jag hade ALDRIG tillåtit mina barn gå ut utan sina vinterkläder på vintern. Även om vi bara går till bilen som är uppvärmd. De får gapa och skrika hur mycket de vill men kläderna ska på! Sedan får det ta den tiden det tar.
    Isbit skrev 2014-02-01 00:01:44 följande:
    har du långt till bilen?
    Nä inte när vi är hemma men till bilen från dagis kan det vara 50 meter. Men det blåser från Västerhavet och det är inga varma vindar.
    Anonym (H) skrev 2014-01-31 22:22:08 följande:
    bebisar gråter om dom fryser eller är för varma
    i en barnvagn blåser det inte, och resten av outfiten kan värma gott och väl
    Nej bebisen blir apatiska om deras temperatur blir för låg.
    Anonym (Umeå) skrev 2014-02-01 00:16:14 följande:

Min har visserligen mössa nästan jämt men kläder så som jacka, termobyxor, overall och vantar, nej inte när vi handlar mm. Leker vi har vi overall och vantar men ibland ryker det också. Barnen känner när det det blir för kallt. Bor i Västerbotten så inte så varmt, men kyla är inget farligt för er som inte visste det. Fattar inte varför vissa föräldrar tvingar på ungarna kläder så dom kokar när dom faktiskt kan känna om dom faktiskt fryser, kanske okunskap...

Kylan i Umeå -30 kanske är behaglig men kylan i Göteborg -5 är extremt kallt och det pga att det blåser extremt mycket här från havet och då blir det -10 till -15 grader kallar i vinden så är det -5 och blåser är det egentligen -15 till -20 grader. Kall luft i blåst kan ge köldskador på huden.

Det räcker att vi åker inåt i landet till Jönköping så är det mycket behagligare där än vad det är på västkusten.
    Anonym (mamma) skrev 2014-02-01 15:42:30 följande:
    Ja, och det är Göteborg jag avser.  Det blåser ofta och mycket här, stilla dagar är sällsynta. Jag sätter själv på mig mössa på vintern, när jag skall ut en blåsig dag med köldgrader. För det gör ont i öronen annars.

Nu handlade inte trådstarten till och från bilen eller dylikt. Det handlade om längre stunder.
    Man håller sig varmare om man skyddar huvudet.
    Fast jag har inte sagt att man inte ska ha mössa på sig. Läs mina inlägg så förstår du bättre varför jag tog till och från bilen som exempel. Mina barn går inte utanför dörren utan rätt sorts kläder oavsett om vi ska vara ute i en timma alt enbart till bilen. Och lär man barnen från början får man inga trilskandes ungar som bestämmer.
    Anonym (H) skrev 2014-02-01 18:23:10 följande:
    jaha, man behöver bara lära barnen från början så trotsar barnen aldrig eller gör uppror, wow hade aldrig kunnat gissa det.. Obestämd ja slavar utan vilja.. ursäkta, lydiga barn är ju det viktigaste.. 
    Mina barn får inte betämma när det gäller sådana saker. Vi diskuterar vad man behöver ha på sig för att inte frysa sedan tar vi på oss det. Vill de inte ta på sig då går vi inte ut. Jag bryr mig inte om du låter dina barn bestämma och låter dom gå ut ändå. Men då har du lärt dom att det lönar sig att trilskas.

Mina barn kan trilskas och har trotsat men de vet att vissa saker tummar jag inte en millimeter på. Ytterkläder är en sådan sak.
    Annsiss skrev 2014-02-02 08:51:35 följande:

Den som tror att vi inte testat att säga till på skarpen tror jag aldrig har träffat ett viljestarkt barn, på skarpen är liksom inte en metod som funkar, har inte testat fysiskt våld ännu det är väl typ det som återstår då men tror inte det skulle hyllas heller. Vi har träffat bup deras råd är att inte fajtas i onödan utan enbart när det är absolut livsfara typ att man måste hålla vuxen i handen i trafiken.

Men varför inte bara strunta i att gå ut istället.

NEJ! Vi går inte ut om du inte tar på dig!

Och visst detta är inget man ska börja med kl 07;00 en måndag morgon utan detta skulle man göra tidigt i barnets liv när man är hemma och över en helg. Och nej det måste inte vara tjockvantar man börjar med. Räcker med tunna fingervantar alt tunna tummvantar. Huvudsaken är att barnet lär sig att titta ut, avgöra vad som behövs tas på och sedan klä sig. En tvååring på dagis klarar detta med bra pedagoger som vägleder. Alla barnen som jag jobbat med har klarat detta men då har vi diskuterat vilket väder det är innan och vad man behöver ta på sig. Barnen har sagt jacka, byxa, overall, mössa, vantar, halskrage. Sedan har man gått ut i hallen och de är jätte duktiga på att ta på sig. Och barn vet mycket väl. Och hjälper man en tvååring att ta på sig thermovantarna rätt så kan de inte ta av dom.
Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!