• Anonym (mamma)

För ******* sätt mössa på era barn!

Vintern är här. I vår stad är den inte särskilt hård: snöfall och några minusgrader. men det är rått. Staden ligger vid havet och det blåser.

Men jag ser många bebisar utan mössa ! Likaså många småbarn utan mössa och vantar.
    Att mammorna går barhuvade är deras sak - men bebisar?

I dag såg jag : 2 bebisar i vagn utan mössa. Utomhus. 4 småbarn utan mössa och vantar. En satt på en bänk vid spårvagnshållplats. Såg ut att vara 3 år. 2 var ute och knatade bredvid en barnvagn. En stod på en parkeringsplats och grät och skrek för att han frös.

Vad tänker ni på, mammor och pappor, som gör så här?

• Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!
  • Anonym (inte värt bråket)

För att barnet drar av sig mössan lika fort som man sätter på den (och gallskriker JAG VILL INTE HA MÖSSA!!! under tiden)? Samma sak med vantar. Ibland skippar vi både vantar och mössa om vi inte ska långt. Tar med dem så om det blir kallt kan vi sätta på dem men det är inte värt att sätta igång 3e världskriget om vi ska vara ute i under 5 min...

Förra veckan drog jag t o m hem en pulka med vrålande 2,5åring från dagis utan vare sig mössa, vantar, overall eller skor. Som tur är har vi nära hem Det finns andra anledningar än köld för en 2,5åring att vråla, t ex att man inte vill gå hem från dagis när mamma kommer och hämtar!

• Dr Mupp

I en vagn är det vindstilla och hyfsat varmt. är det ett par minus så är det ca 15 grader i vagnen. Inget en bebis utan mössa far illa av. 

När det gäller småbarn så drar de ju av mössorna innan man knappt hunnit få på dem. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (mamma)
    Anonym (inte värt bråket) skrev 2014-01-31 21:52:41 följande:
    För att barnet drar av sig mössan lika fort som man sätter på den (och gallskriker JAG VILL INTE HA MÖSSA!!! under tiden)? Samma sak med vantar. Ibland skippar vi både vantar och mössa om vi inte ska långt. Tar med dem så om det blir kallt kan vi sätta på dem men det är inte värt att sätta igång 3e världskriget om vi ska vara ute i under 5 min...

Förra veckan drog jag t o m hem en pulka med vrålande 2,5åring från dagis utan vare sig mössa, vantar, overall eller skor. Som tur är har vi nära hem Det finns andra anledningar än köld för en 2,5åring att vråla, t ex att man inte vill gå hem från dagis när mamma kommer och hämtar!

Jaha. Ok. Mina barn gjorde aldrig så. Kan ju bero på att vi bodde i  Luleå. En stad vid havet och -30 grader i  flera veckor.

Mina barnbarn  har mössa och vantar på vintern. Konstigt att barn får vinna i så enkla situationer. Hur gör ni när de kommer i tonåren och vill testa  mari?
  • FinnsIngetAnnatNamn

Barnen drar av sig mössa,vantar och ner med dragkedjor på overall. Fryser dom åker det inte av.
    Går inte tvinga på dom kläder,finns viktigare diskussioner att "vinna".

• Lindsey Egot the only one

Mina barn har aldrig heller dragit av sig mössan, däremot vantarna när de kommit upp runt två års åldern, men visst jag håller med i en barnvagn blåser det inte in i men jag hade iaf haft en tunn mössa. Och skulle jag lyfta upp bebisen skulle jag satt på en riktig varm mössa. Spädbarn har svårt att reglera värmen.

• Harmagedon

Det där om att barn inte ska få vinna tycker jag bara är trams. De får väl känna efter själva om de vill ha mössa eller inte. Då lär de sig att fatta självständiga beslut baserat på fakta.

De lär ju sätta på sig mössan om de fryser.

• Anonym (mamma)
    FinnsIngetAnnatNamn skrev 2014-01-31 22:15:08 följande:
    Barnen drar av sig mössa,vantar och ner med dragkedjor på overall. Fryser dom åker det inte av.
    Går inte tvinga på dom kläder,finns viktigare diskussioner att "vinna".

Jag kan inte tro annat än att ni är otroligt tafatta. Förlåt, men arg blir jag. Klä på ett barn på vintern är inte svårt.
  • Dr Mupp
    Anonym (mamma) skrev 2014-01-31 22:11:06 följande:

Jaha. Ok. Mina barn gjorde aldrig så. Kan ju bero på att vi bodde i  Luleå. En stad vid havet och -30 grader i  flera veckor.

Mina barnbarn  har mössa och vantar på vintern. Konstigt att barn får vinna i så enkla situationer. Hur gör ni när de kommer i tonåren och vill testa  mari?
    Det är inte 30 mins här och de behåller mössan på om de skulle frysa. Alla fryser inte för att det är ett par minus. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (mamma)
    Harmagedon skrev 2014-01-31 22:17:25 följande:
    Det där om att barn inte ska få vinna tycker jag bara är trams. De får väl känna efter själva om de vill ha mössa eller inte. Då lär de sig att fatta självständiga beslut baserat på fakta.

De lär ju sätta på sig mössan om de fryser.

Bebisar? Sätta på en mössa?
  • Litet My

Jag, harkel är n sån där elak mamma som köper mössor som går att knyta om de drar av dem. BTW, dottern hade 3 mössor en en princesstiara på sig ute idag, eget val ;)

Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!