Inlägg från: Anonym (mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamma)

För ******* sätt mössa på era barn!

Vintern är här. I vår stad är den inte särskilt hård: snöfall och några minusgrader. men det är rått. Staden ligger vid havet och det blåser.

Men jag ser många bebisar utan mössa ! Likaså många småbarn utan mössa och vantar.
    Att mammorna går barhuvade är deras sak - men bebisar?

I dag såg jag : 2 bebisar i vagn utan mössa. Utomhus. 4 småbarn utan mössa och vantar. En satt på en bänk vid spårvagnshållplats. Såg ut att vara 3 år. 2 var ute och knatade bredvid en barnvagn. En stod på en parkeringsplats och grät och skrek för att han frös.

Vad tänker ni på, mammor och pappor, som gör så här?

• Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!
  • Anonym (mamma)
    Anonym (inte värt bråket) skrev 2014-01-31 21:52:41 följande:
    För att barnet drar av sig mössan lika fort som man sätter på den (och gallskriker JAG VILL INTE HA MÖSSA!!! under tiden)? Samma sak med vantar. Ibland skippar vi både vantar och mössa om vi inte ska långt. Tar med dem så om det blir kallt kan vi sätta på dem men det är inte värt att sätta igång 3e världskriget om vi ska vara ute i under 5 min...

Förra veckan drog jag t o m hem en pulka med vrålande 2,5åring från dagis utan vare sig mössa, vantar, overall eller skor. Som tur är har vi nära hem Det finns andra anledningar än köld för en 2,5åring att vråla, t ex att man inte vill gå hem från dagis när mamma kommer och hämtar!

Jaha. Ok. Mina barn gjorde aldrig så. Kan ju bero på att vi bodde i  Luleå. En stad vid havet och -30 grader i  flera veckor.

Mina barnbarn  har mössa och vantar på vintern. Konstigt att barn får vinna i så enkla situationer. Hur gör ni när de kommer i tonåren och vill testa  mari?
  • Anonym (mamma)
    FinnsIngetAnnatNamn skrev 2014-01-31 22:15:08 följande:
    Barnen drar av sig mössa,vantar och ner med dragkedjor på overall. Fryser dom åker det inte av.
    Går inte tvinga på dom kläder,finns viktigare diskussioner att "vinna".

Jag kan inte tro annat än att ni är otroligt tafatta. Förlåt, men arg blir jag. Klä på ett barn på vintern är inte svårt.
  • Anonym (mamma)
    Harmagedon skrev 2014-01-31 22:17:25 följande:
    Det där om att barn inte ska få vinna tycker jag bara är trams. De får väl känna efter själva om de vill ha mössa eller inte. Då lär de sig att fatta självständiga beslut baserat på fakta.

De lär ju sätta på sig mössan om de fryser.

Bebisar? Sätta på en mössa?
  • Anonym (mamma)
    Litet My skrev 2014-01-31 22:19:10 följande:
    Jag, harkel är n sån där elak mamma som köper mössor som går att knyta om de drar av dem. BTW, dottern hade 3 mössor en en princesstiara på sig ute idag, eget val ;)

Hehe.
    Mina barnbarn har mössor med knäppen. De sitter på.

Dt är INTE +15 i vagnen när det är minusgrader, det kan jag lova. Och bebisar i vagnen tar garanterat varken av eller på mössor.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (H) skrev 2014-01-31 22:20:24 följande:
    får du ofta överdrivet starka känslor angående skitsaker som du inte har att göra med och som du inte förstår? 

att förstå det och strunta i det är inte svårt. 

Hehe.
  • Anonym (mamma)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-31 22:23:20 följande:
    Jag hade ALDRIG tillåtit mina barn gå ut utan sina vinterkläder på vintern. Även om vi bara går till bilen som är uppvärmd. De får gapa och skrika hur mycket de vill men kläderna ska på! Sedan får det ta den tiden det tar.

Ja. Det är ju ditt jobb som mamma, så det gör du rätt i.
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2014-01-31 22:28:38 följande:
    Du menar att förmågan att förstå resonemang och argument är liknande hos småbarn och tonåringar?
    Nej, inte alls. Kommentaren syftade inte på barnen.
  • Anonym (mamma)
    ShinMama skrev 2014-02-01 10:26:32 följande:
    Det är personer som dig TS som jag är rädd för när jag går ute med min 16 månaders som hellre dör än har mössa på sig. Kämpar som satan med att knyta fast och hålla på. Oftast går det tillslut men det finns gånger han lyckas ta av efter att han skrikigt av ilska och panik och då får han vara utan den lilla biten vi går eller så tar jag en paus och försöker igen. Men har alltid trott att andra förstår att han har inte mössa av en anledning..
    Inte behöver du vara rädd för mig. Jag går inte fram och kommenterar, inte heller är jag våldsam.
  • Anonym (mamma)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-01 10:40:51 följande:
    Kylan i Umeå -30 kanske är behaglig men kylan i Göteborg -5 är extremt kallt och det pga att det blåser extremt mycket här från havet och då blir det -10 till -15 grader kallar i vinden så är det -5 och blåser är det egentligen -15 till -20 grader. Kall luft i blåst kan ge köldskador på huden.
    Det räcker att vi åker inåt i landet till Jönköping så är det mycket behagligare där än vad det är på västkusten.
    Ja, och det är Göteborg jag avser.  Det blåser ofta och mycket här, stilla dagar är sällsynta. Jag sätter själv på mig mössa på vintern, när jag skall ut en blåsig dag med köldgrader. För det gör ont i öronen annars.

Nu handlade inte trådstarten till och från bilen eller dylikt. Det handlade om längre stunder.
    Man håller sig varmare om man skyddar huvudet.
  • Anonym (mamma)
    Arbetsvegan skrev 2014-02-01 16:23:04 följande:
    Jag tror jag förstår vad ShinMama menar: att man är rädd för inskränkta människor och vad de kan ställa till med i form av tex ilskna inlägg på ett forum. Människor som bara kan utgå från si själva, som tror att allt fungerar som i deras lilla värld och att allt annat är fel ska man vara rädd för eftersom det betyder att de helt eller delvis saknar förmåga att sätta sig in i andras situationer.

Det handlar således inte om fysisk eller muntlig kontakt...
    Detta är ett forum. Vad ställer jag till med, exakt? när jag använder min rätt att uttrycka en uppfattning?
  • Anonym (mamma)
    Arbetsvegan skrev 2014-02-01 18:03:04 följande:
    Va? Vad är du insinuerar?
    Sluta projicera och berätta vad du anser att jag ställer till med genom att nyttja min rätt att uttrycka min åsikt?

Det var väl   min fråga till dig?Cool
  • Anonym (mamma)

Nu när jag läser tråden, inser jag att många har missat att jag avsåg: bebisar och småbarn. Inte äldre barn, inte tonåringar och inte heller barn som aldrig fryser.

Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!