• Arbetsvegan

För ******* sätt mössa på era barn!

Min lilla bebis hade mössa och vantar som bebis för då kunde det lilla undret inte slita av sig det. När min lilla bebis var ett småbarn användes vantar EN gång. Då var det minus 30 ute.
    Jag testade ständigt om barnet frös genom att känna på näsa, händer och rygg - normaltempererade. (eftersom jag använder vantar kunde jag rätt säkert avgöra det)

Min lilla bebis är född med ett inbyggt element.  När jag var höggravid med element-bebisen använde fryslorten jag vinterjacka EN enda gång annars hade jag halvtunna vårkläder...

Och JA, jag har fått massor av onda ögon från prettoföräldrar men hellre det än att plåga mitt barn bara för att det ska se bra ut...

Så du lilla prettomorsa, vad tänker du om alla elementbarn? Ska vi hänga lapp om hlasen på barnet fr att såna som du inte ska skriva rabiata inlägg? Är det verkligen för mycket begärt att man tänka lite längre än näsan räcker?

• Arbetsvegan
    Jojile skrev 2014-01-31 22:33:43 följande:
    Mössa sitter på, är det så att den dras av så sätter vi på en sån där som man knyter nertill. Förvisso går även den att dra av men det är jobbigare så oftast ger barnet upp. Däremot vantarna ryker hela tiden och de får helt enkelt hänga i overallarmen tills han kommer på att det är svinkallt och det är skönare att ha dem på.

Sen kan jag inte förstå varför man blir så himla arg över en sån här sak? Om barnet har shyssta skor och en bra overall så tror jag man kan ta förgivet att barnet även har tillgång till både mössa och vantar. Arg kan man väl bli om man ser ett stackars barn som får gå runt i höstjacka och gympaskor nu.
    Då kan du vara skitfröbannad på mig då eftersom jag har ett element-barn som gladeligen travar runt i höstjacka och jympaskor om jag bara tillät det.
    Skorna är det ett förbannat tjat om eftersom jag ser det mest som att det är mer praktiskt med vinterdojor (tyvvärr är alla varma).

Men hav tröst - i skidbacken används skidkläder. De ser rejäla ut men är inte ett dugg varma. För det är allt det här handlar om, hur det uppfattas av andra...
  • Arbetsvegan
    Anonym (H) skrev 2014-01-31 22:40:16 följande:
    haha jag tror nästan att jag kommer få ett "elementbarn" 
    när det var som kallast här så gick jag runt i tunn bomullsklänning och tunna legging och kände mig fortfarande jättevarm! guu vad folk kollade konstigt
    nu har jag bara en tunn höstjacka, klarar inte av något tjockare, smälter! vilket är lite tur också för då slipper jag köpa en dyr vinterjacka som jag snart inte kommer kunna använda för snart är bebisen ute :P 

skiter i om folk kollar konstigt, lyssnar hellre på min egen kropp än på dom. 
    Du ska nog se att det blir så! Grattis! Vinterkläder blir så mycket enklare när man väl fattat att barnet håller på att svettas ihjäl under ens eget ömhjärtade beskydd.

När jag väntade de andra var det inte alls samma sak, jag frös precis som vanligt. De barnen har heller inget något element i magen utan fryser lika mycket som mig. :)
  • Arbetsvegan
    Jojile skrev 2014-01-31 23:27:55 följande:
    Jag brukar oftast inte vara så arg på folk som jag inte känner eller vet något om. Förmodligen skulle ditt barn inte sitta och hacka tänder och skaka? Förmodligen skulle jag uppfatta ditt barns kläder, tänka att "hur kan barnet inte frysa ihjäl" samtidigt som jag hade huttrat och försökt få mig själv varm.
    Sen hade jag säkert gått vidare i min tankeverksamhet och börjar fundera på om varma mackor kan funka som middag idag igen.

Den enda gången barnet hackat tänder är vid kraftig feber och då är vi inte ute

Jo, men det är ju det normala att man gör. Hajjar till, glömmer, och sen är det inget mer med det...

• Arbetsvegan
    Margaux skrev 2014-02-01 00:09:31 följande:
    För dem av er som har barn som tar av sig mössan så rekommenderar jag en balaclava. Om man har normala barn bör de vara påklädda på vintern. Vissa saker kompromissar inte vi på i alla fall. Har fungerat fint även genom trots.
    Eller så kan man faktiskt lita på barns eget sunda förnuft och slutledningsförmåga. Får de frysa någon eller några gånger så upptäcker de oftast att det är mycket trevligare att hålla sig varm...

Och för att förekomma så JA, jag vet att det finns undantag och mycket små bebisar helt utan vett och sans...
  • Arbetsvegan
    Anonym (mamma) skrev 2014-02-01 15:38:27 följande:
    Inte behöver du vara rädd för mig. Jag går inte fram och kommenterar, inte heller är jag våldsam.
    Jag tror jag förstår vad ShinMama menar: att man är rädd för inskränkta människor och vad de kan ställa till med i form av tex ilskna inlägg på ett forum. Människor som bara kan utgå från si själva, som tror att allt fungerar som i deras lilla värld och att allt annat är fel ska man vara rädd för eftersom det betyder att de helt eller delvis saknar förmåga att sätta sig in i andras situationer.

Det handlar således inte om fysisk eller muntlig kontakt...
  • Arbetsvegan
    Anonym (mamma) skrev 2014-02-01 17:53:32 följande:
    Detta är ett forum. Vad ställer jag till med, exakt? när jag använder min rätt att uttrycka en uppfattning?
    Va? Vad är du insinuerar?
    Sluta projicera och berätta vad du anser att jag ställer till med genom att nyttja min rätt att uttrycka min åsikt?
  • Arbetsvegan
    Anonym (mamma) skrev 2014-02-01 18:33:20 följande:

Det var väl   min fråga till dig?Cool
    Så du erkänner alltså att du antingen inte läser alls eller läser väldigt illa? Cool
    ja, för annars hade du vetat vad jag skrivit och responderat på det. Men visa mig var jag på något sätt insinuerar att du inte har rätt att skriva din åsikt.

Äh, skit samma, Det här är bara tjafs fr att flytta fokus från vad det jag egentligen skrev: att hotet inte är fysiskt utan består av att man blir rädd för att det är så vanligt med extremt egocentrerade människor...
  • Arbetsvegan
    Anonym (Läkare) skrev 2014-02-01 21:10:11 följande:
    Och den dagen hon förfrusit fingrarna och de blir permanenta vita utan känsel alt måste kapa dom! Då kanske det hade varit bra om ni sa till henne på skarpen. Jag hade aldrig tvekat om att säga till ungen att om hon inte har vantarna på sig så kan detta hända med hennes fingrar.
    Men lägg av med att skrämmas! och sluta använda nick som tror att ger tyngd!

Annsiss Lyssna inte på det här tramset.  Kapa fingrarna.... på vissa borde man kapa något som uppenbart inte finns....
  • Arbetsvegan
    Anonym (Läkare) skrev 2014-02-04 10:37:59 följande:
    Om barnet förfryser fingrarna gång på gång kommer cirkulationen tillslut gå förlorad. Det börjar med att fingrarna blir vita detta gör att man kan få en permanent skada då fingrarna aldrig kommer få tillbaka sin urpsrungsfärgen utan förbli vita även när det är varmt ute och man får domningar, fortsätter det att utsättas för kyla kommer de förlora cirkulationen helt.
    Läs på om frysskador innan du uttalar dig. Tack på förhand.

Ett tips är att du väljer ett annat nick nästa gång, det här ger inte mera tyngd åt dina åsikter utan bara att man utdömer dina påståenden som att det kommer från en totalt inkompetent läkare och därmed går all trovärdighet bort.

Det finns jättemycket kunskap om det här, det experimenterades ju friskt på levande människor under WWII, det är bara att läsa.
Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!