mamman64 skrev 2014-02-01 21:08:13 följande:
Så kan man väl inte resonera när det handlar om små barn!! Det är väl vi som är vuxna som skall visa barnen hur man klär på sig när det är vinter.
Mina barn har aldrig dragit av sig kläderna mer än vantarna men då har de åkt på igen av mig. Sen handlar det ju som med alt annat att se till så att barnet har rätt vinterkläder, inte för varm mössa för då vill de naturligtvis ta av den. Att ha värsta pälsmössan när det bara är några minusgrader kanske inte är så himla bra,
Det behövs iaf två olika mössor under vintern, en för nollgradigt är straxt däröver och en tjockare vid -10...
Likaså vantar. Klart att barnen får panik o drar av om de blir varma men då skall den vuxne se till att barnet har rätt kläder på sig så händer det nog inte
Jo så kan man visst resonera. Jag gör ju det.
Jag erbjuder såklart barnen vettiga kläder efter väderlek. Men om treåringen vägrar sätta på sig overallen så får han väl prova att gå ut utan. Han behövde bara testa en gång för att det aldrig mer skulle vara ett problem.
Tycker det fungerar utmärkt på barn över två att de får känna efter själva varför de kläder mamma erbjuder antagligen är rätt bra att ta på sig.