• sextiotalist

För ******* sätt mössa på era barn!

Anonym (mamma) skrev 2014-01-31 22:11:06 följande:

Jaha. Ok. Mina barn gjorde aldrig så. Kan ju bero på att vi bodde i  Luleå. En stad vid havet och -30 grader i  flera veckor.

Mina barnbarn  har mössa och vantar på vintern. Konstigt att barn får vinna i så enkla situationer. Hur gör ni när de kommer i tonåren och vill testa  mari?
    Jag tror att barn kan känna av om de fryser eller inte, vi har aldrig, då menar jag aldrig bråkat med vår son om detta. Som tonåring så klär han sig efter väder, tar även på sig långkalsonger om det skulle behövas.
    Jag tror det beror på att användandet av möss, vantar och så aldrig har blivit en prestigesak.

Så svaret är enkelt, om man låter barnen känna av om de fryser eller inte, inte låter det bli en konflikthärd när de är små, då kommer de klä sig vettigt.

På svar på din andra frågar, om man skippar att bråka om småsaker och tar konflikterna när det gäller det som är viktigt, så är min erfarenhet att det gäller även i tonåren
  • sextiotalist
    Anonym (Läkare) skrev 2014-02-04 10:37:59 följande:
    Om barnet förfryser fingrarna gång på gång kommer cirkulationen tillslut gå förlorad. Det börjar med att fingrarna blir vita detta gör att man kan få en permanent skada då fingrarna aldrig kommer få tillbaka sin urpsrungsfärgen utan förbli vita även när det är varmt ute och man får domningar, fortsätter det att utsättas för kyla kommer de förlora cirkulationen helt.
    Och hur många barn i Sverige  amputerar sina fingrar pga köldskador. Hade det varit en problem, så hade nog media informerat om det.
    Visst, man ska klä sig efter väderlek och självklart ska man hålla ett öga på sina mindre barn så att de inte förfryser sig. Men samtidigt så är det knappast när de tar sig från affär ett till två, som detta riskera att ske. Inte heller på den, för de flesta, korta promenaden till/från dagis och inte heller är det så många dagar (om man frånser de nordligaste delarna av Sverige) som temperaturen är inom riskzonen
    Vi lever i Sverige, inte i Sibirien eller på nordpolen

Själv har jag aldrig tagit strid om detta, men å andra sidan så har min son bett om mössa, vantar när han frusit och som tonåring frivilligt sätter på sig långkalsonger om det skulle behövas
  • sextiotalist
    4539 skrev 2014-02-04 10:46:56 följande:
    Jag anser att om jag ska ha vantar/mössa etc så ska mitt barn också ha det. Sen föräldrar glöm inte ta av dom när ni går in i affärerna -.-

Kofta är ett plagg som mammorna sätter på sina barn när mammorna fryser.
    Du kan inte alltid utgå från dig, det finns de som är varmblodiga och inte alls fryser och så finns det de som sätter på sig en mössa när temperaturen går under 10 plusgrader.
    Min sambo är mer frusen än vad jag och sonen är, hade vi utgått från honom, så hade sonen svettats ihjä
  • sextiotalist
    Nashico skrev 2014-02-04 13:57:54 följande:
    Det finns en uppsjö av mössor som är svåra att ta av sig. Jag vet då jag har ett barn som hatar mössor. Jag t.o.m sydde en som är som en huva och täcker hals och delar av bröstkorgen/ryggen. Lite som en rånarluva med förlängning. Detta gjorde det omöjligt för min 18 månaders att ta av sig vilket gör att han idag vet bättre att det går inte att kämpa emot mamma. Om mamma säger att en mössa ska på så sitter den på! Och det gäller även vanliga mössor. 
    Wow, eller inte.
    vet du, jag har aldrig behövt tvinga en mössa på min son, ska jag berätta mitt knep (nu är han tonåring och forstätter med att klä sig så han inte fryser)

Men så här kunde (nu var det ett tag sedan )
    "Vill inte"
    Nähä, då behöver du inte. Ingen mer diskussion
    Efter en stund
    Fryser
    Vill du ha mössan

OK då

En liten stund senare
    Mamma, mössa.

inga rånarhuvuden, inget bråk och resultat, en tonåring som har sedan tidigt fått lära sig lyssna på sin kropp och inte behövt några prestigestrider,
    Nej, jag har inte velat ha ett barn som gör som mamma säger, utan försökt att få mitt barn ta vettiga beslut efter eget huvud
    Ska väl tillägga att jag inte skulle sätta mitt barn i någon farlig situation, utan valde att lägga krut på de stider som verkligen var viktiga.

• sextiotalist
    Numminen skrev 2014-02-04 14:07:41 följande:
    Att ta av mössan är ju enda sättet för ett litet barn att reglera värmen. Grymt då att ta på en mössa de inte kan ta av. Mina har fått ta av mössan och lufta en stund, sen har vi provat igen. Men då har jag varma barn som behöver det. Att bli lite kall är dock inte farligt, barn lär sig av erfarenheten. Är lite som med att tvingas äta upp mat eller inte tänker jag. Mina barn känner själva om de fryser eller är mätta. När de är små behöver de mer vägledning och serveras mössa/mat när jag tror det behövs.
    Och jag tror att de barn som får lära sig att lyssna på sin kropp även som äldre gör det
Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!