Du måste logga in för att svara i en tråd.

• singthesorrow

Klickgolv

Hej! Undrar vad ni har för erfarenheter kring så kallade klickgolv?

Säg gärna ett bra (slittåligt och lätt att lägga) men inte allt för dyrt golv? :)

MVH Emma

• Svar på tråden Klickgolv
  • Noname00
    MrRed skrev 2014-02-07 00:03:16 följande:
    Har själv lagt 3 rum med billiga laminatgolv (59:-/kvm) och ett rum som var ganska dyrt (kommer inte ihåg kvm-priset). De billiga golven är nu 6 år och ser fortfarande ut som nya. Hala? Inte det minsta. Slitna? Nej, ser fortfarande nya ut. Och precis lika enkla att lägga som de dyrare (förstår ärligt inte varför det skulle vara ngn skillnad). Sen beror det ju lite på var man tänkt lägga golven förstås men min tanke var att ju billigare golv jag lägger, desto billigare blir det att byta ut dem när jag tröttnar på dem. Tidsåtgången per rum var väl runt 3-4 timmar inklusive listsättning. Inte särskilt avancerat mao. Rekommenderar dock en kap/ger såg då det underlättar oerhört vid kapningen av skivorna + att det går så mycket fortare att lägga ut golvet (laminatsågarna är helt odugliga).
    Vad hade du för underlag la du direkt på gamla golvet, la du foam eller lumppapp under?
    Själv ska jag prova att lägga på ett undergolv av trä det är lite ojämnt vid elementet pga läcka och måste jämnas av på något sätt.
    golvet som finns där nu är ett linoleumgolv minst 40 år gammal tack och lov var det ej limmat, bara rulla ihop och lyfta ut.
  • MrRed
    Noname00 skrev 2014-02-07 00:33:34 följande:
    Vad hade du för underlag la du direkt på gamla golvet, la du foam eller lumppapp under?
    Själv ska jag prova att lägga på ett undergolv av trä det är lite ojämnt vid elementet pga läcka och måste jämnas av på något sätt.
    golvet som finns där nu är ett linoleumgolv minst 40 år gammal tack och lov var det ej limmat, bara rulla ihop och lyfta ut.
    Själv har jag lagt direkt på plastmatta med foam. Är det bara jämnt underlag är det enklast. I ditt fall blir det kanske lite knepigare. Går det att flytspackla? I källaren la jag blå platon med spån över & det blev kanonbra. Så spån kanske är ett alternativ? Eller så får du kolla med ett proffs, brukar oftast vara bäst Glad
  • Noname00
    MrRed skrev 2014-02-07 11:26:27 följande:
    Själv har jag lagt direkt på plastmatta med foam. Är det bara jämnt underlag är det enklast. I ditt fall blir det kanske lite knepigare. Går det att flytspackla? I källaren la jag blå platon med spån över & det blev kanonbra. Så spån kanske är ett alternativ? Eller så får du kolla med ett proffs, brukar oftast vara bäst Glad
    Det är bara en liten yta kankse 30x30 som måste jämnas till vid elementrören.
    Bra om man får bort förhöjningarna det är inte så mycket som måste tas så jag funderar på att bara lägga på vattpasset kika och sedan hyvla av höjningar.
    Blir  det som en grop sen men plant så klipper jag nog till lumppapp där då det är stumt jämfört med foam.

• MrRed
    Noname00 skrev 2014-02-07 11:36:32 följande:
    Det är bara en liten yta kankse 30x30 som måste jämnas till vid elementrören.
    Bra om man får bort förhöjningarna det är inte så mycket som måste tas så jag funderar på att bara lägga på vattpasset kika och sedan hyvla av höjningar.
    Blir  det som en grop sen men plant så klipper jag nog till lumppapp där då det är stumt jämfört med foam.

Då det inte är en belastningsyta så ska det väl gå att fixa rätt enkelt som du beskriver.
  • Pikku Enkeli
    MrRed skrev 2014-02-07 00:21:21 följande:
    Någon i tråden påstod att det skulle vara svårare att lägga billiga golv vilket inte stämmer. Och det är sant, det finns olika slitageklasser varför man inte bör köpa billigaste golven till t.ex. hallen. Men i övriga rum tycker jag personligen de funkar utmärkt.
    Vår erfarenhet är att de billigare golv vi lagt inte alls var lika smidiga att lägga.
    It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Noname00
    Pikku Enkeli skrev 2014-02-07 11:42:30 följande:
    Vår erfarenhet är att de billigare golv vi lagt inte alls var lika smidiga att lägga.
    Det kan mycket väl stämma då noten och sponten kan var alite mekig att få dit, man får trixa lite men det brukar alltid gå.

Bra att det finns billiga golv man kan komma ned så billigt som 29kr /kvm då är det dock bara 6m.m.

Men är utmärt att lägga i garderoben, klädkammaren förrådet etc där man bara vill ha en snyggare  yta.
  • Pikku Enkeli
    Noname00 skrev 2014-02-07 11:48:23 följande:
    Det kan mycket väl stämma då noten och sponten kan var alite mekig att få dit, man får trixa lite men det brukar alltid gå.

Bra att det finns billiga golv man kan komma ned så billigt som 29kr /kvm då är det dock bara 6m.m.

Men är utmärt att lägga i garderoben, klädkammaren förrådet etc där man bara vill ha en snyggare  yta.
    Precis. Och sponten var ömtåligare på de billigare golven vi lagt.
    It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Noname00
    singthesorrow skrev 2014-02-07 15:26:34 följande:
    Tack för alla svar! Kan inte någon säga vilket märke de använt också? :)
    Läste en annan som lagt golv och upplevde rustas golv bättre än ikeas.
    De är dessutom made i sweitz.

Jag kommer prova rustas när jag behöver ett billigt golv.
  • solstril

Jag har just lagt ett golv i gillestugan. Vi valde ett från Bauhaus, av märket LOGOCLIC för 159 kr/m2. Detta golv var mycket lättare att lägga än de billigare jag köpt tidigare  på Rusta och IKEA. Skillnaden är att de billigare lättare blir lite förstörda i "klickfogarna" om man hamnar lite snett eller måste justera något. Dessutom, som någon annan skrivit så är de dyrare golven oftast mindre hala. Det golv vi valde nu har en helt annan yta än de billigare vi har.

• MrRed
    Noname00 skrev 2014-02-07 11:48:23 följande:

Annars är barnrummet hur bra som helst att lägga billiga golv i. Jag menar, lägga ett golv för 200:-/kvm när grabben far fram & gör "misstag" med golvet är inte så kul & är det billigt gör det inte så mycket. Kommer byta ut det när han blir lite äldre. Har iaf inte upplevt det som meckigt med billiga golv. Men då är jag rätt händig oxåFlört
Svar på tråden Klickgolv