• Aruba

Tid även till sig själv? Hur gör ni?

En fråga. Hur får ni tiden att räcka, även till er själva? Jag börjar jobba på måndag och har ett ganska krävande jobb. Lilltjejens läggning påbörjas 19 och jag vill vid gud få liiiite tid med henna på kvällarna. Jag vill helst inte missa hennes kvällar alls. Men jag vill gärna träna också, har styrketränat i 15 år och har lagt det helt (nästan) på is under min föräldraledighet och jag trivs inte alls i mitt eget skinn nu och måste komma igång.

Vi har ett gym på jobbet (så jag kan träna på lunchen) och jag har mitt medlemsskap i ett annat (för kvällsträning)

Men det ska ju strykas, lagas mat, tvättas etc också. Maken går ju hemma men jag vet ju hur himla svårt det är att få ro att laga mat med henne hängande i hasorna... Vi har städ/tvätthjälp 3 tim/varannan vecka

Har ni några experttips :) ?? Jag får panik vid tanken på att det känns som att det inte finns NÅGOT utrymme för mig och det känns viktigt för mig att hålla mig frisk också, både för min och hennes skull.

• Svar på tråden Tid även till sig själv? Hur gör ni?
  • En blå giraff

Kanske inte det svar du vill ha. Men jag upplever att det är jättesvårt att jobba heltid om man inte ska offra något annat. Själv hade jag ingen egentid alls då jag hade heltidsjobb. Kände att jag behövde vara med barnen all tid jag var ledig. Så jag har valt att gå ner till 85 % för att överhuvudtaget ha tid med något för min egen del.

• cosinus

Jag tycker det går bra att jobba heltid så länge den andra är hemma eller går ner i tid. Men 2 på 100% då skulle det bli jobbigt.

Men träna på lunchen. Jag tränar 4 av 5 luncher som regel och snabbäter sen på 5 min. Kan du flexa/jobba hemifrån så jobba någon timme ibland när hon somnat, åk på gymet när hon sover eller på helgen då ni ändå har resten av tiden ihop.

• Aruba
    cosinus skrev 2014-02-01 22:05:09 följande:
    Jag tycker det går bra att jobba heltid så länge den andra är hemma eller går ner i tid. Men 2 på 100% då skulle det bli jobbigt.

Men träna på lunchen. Jag tränar 4 av 5 luncher som regel och snabbäter sen på 5 min. Kan du flexa/jobba hemifrån så jobba någon timme ibland när hon somnat, åk på gymet när hon sover eller på helgen då ni ändå har resten av tiden ihop.
    Vad äter du, tar du med dig eller köper du?
  • cosinus

Matlåda eller plocksallad från affären vägg-i-vägg med jobbet/gymet

• Harmagedon

Ok, man får ju inte ut 10-15 timmars träning i veckan utan att familjen blir lidande. Men tre timmar styrka är inte omöjligt. En lunch, en kväll var och ett pass på helgen. Har man tur kan man cykla till jobbet och på så sätt få till några vettiga konditionspass.

• Alexi

Så länge du inte behöver kombinera jobb och hämtningar och lämningar är det ju mycket lättare, då kan du åka till jobbet tidigt på morgonen och hinner hem vettig tid. Om barnet sover vid 19-19.30 har du ju flera timmar på kvällen till vad du vill. Ni har ju dessutom städhjälp så jag har lite svårt att se att du skulle ha tidsbrist just nu?

• Natulcien

Men är det så mycket tvättande och strykande att det måste ske varje kväll då? Annars har du ju gott om tid att träna på kvällarna om ert barn somnar redan kl.19..? Kanske åtminstone varannan kväll, och sen nåt lunchpass och nåt pass på helgen..?

Man kan ju springa eller cykla till jobbet också...eller gå upp extra tidigt och köra stryrketräning innan jobbet?

Man får hitta nya tider och strategier. Jag löptränar ofta på kvällarna när sonen har somnat.

• Aruba

Jag cyklar till/från jobbet, 18 km totalt t.o.r. När hon lagt sig gör vi middag, gillar inte att det blir så sent, men det är svårt att laga när hon är vaken och börjar bli kvällstrött. Det är mitt första barn så jag är antagligen aningen omständig vad gäller hennes rutiner. Jag ska iallafall stryka för hela veckan 1 gång i veckan och duscha på kvällarna istället för på morgonen och se om det gör mig snabbare på morgonen så jag kan komma till jobbet tidigare och gå tidigare och då kanske få in nåt pass på kvällen. Trots städhjälp så måste vi ju städa själv, hon kommer bara 1 gång varannan vecka (men VILKEN avlastning det är, hon är under

• Aruba

Forts... Hon är underbar och värd sin vikt o guld. Tack för era inlägg, tar gärna emot alla råd.

Svar på tråden Tid även till sig själv? Hur gör ni?