Tid även till sig själv? Hur gör ni?
Det viktigaste tycker jag är att man är överens om vad man bör prioritera inom familjen. Då brukar det lösa sig praktiskt sen.
Vi har också ett barn och fysisk aktivitet är jätteviktigt för båda oss föräldrar. Därför har hög prio på det eftersom vi vet att vi mår bäst om vi får röra på oss.
Min man har dock lättare att plocka bort ett träningspass om han har det stressigt omkring sig, medan jag kan bestämma mig för att gå upp ännu en halvtimme tidigare om det är så att vi ska åka hemifrån vid 8 och jag vet att det blir svårt att få till det senare. Jag kommer vara så mycket bättre förberedd för det som ska ske under dagen (om vi ska resa nånstans, ska på kalas, har konferens med jobbet etc.) om jag har fått springa min runda innan. Men då ser han träningen som ännu ett stressmoment. Så vi är olika ändå, även om vi gillar träning båda två
För att förenkla brukar vi förbereda maten innan, se till att det som ska tillagas är tinat. Steka extra mycket köttfärs när vi gör tacos så att vi kan göra en paj eller en köttfärssås av det som blir över, laga extra många biffar, grilla extra mycket kyckling osv. Det är otroligt skönt att bara plocka fram.
Och sen ha rutiner kring hemmet, gärna att man har samma syn på när det är "dags", alltså hur mycket oreda man kan stå ut med innan man vill göra ett ryck och storstäda. Min man är en superpedant medan jag kan stå ut med lite skit i hörnen men det funkar också friktionsfritt numera.
Jag jobbar också nära ett köpcentrum med matbutiker så jag handlar ofta på lunchen eller efter jobbet.
Jag har också valt att gå ner i tid så att jag slutar 16 tre dagar per vecka, vilket är jätteskönt.