Inlägg från: Anonym (hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hmm)

Bordsplacering, bröllop

Jag har suttit flera timmar idag och komponerat bordsplaceringen, vilket jobb det är!!

Jag tycker nu att den är perfekt, förutom en sak. Brorsans tjej är tystlåten och blyg och jag är lite rädd att hon ska känna sig bortkommen. Hon är väldigt svår att placera och skulle nog helst sitta bredvid brorsan då hon inte känner så många på vårt bröllop. Hon känner väl egentligen bara oss, hans syskon, och det inte särskilt väl eftersom hon aldrig varit speciellt intresserad av att umgås med oss. Hon har istället varje gång släpat brorsan i säng tidigt för att hon är trött, och han är lite toffel så han följer med fast han egentligen velat umgås med oss eftersom vi ses så sällan, hon sitter i princip i hans knä varje gång hon är med och kör ner tungan i halsen på honom medan vi pratar osv.

To the point. Vi har gjort som så att vi vill ha våra syskon sittandes närmast oss och sedan våra närmaste vänner, sedan våra föräldrar och sedan har vi blandat fritt mellan alla andra släktingar och vänner så att alla ska sitta med någon de kan ha trevligt med men även med någon som de känner i närheten.

Nu blev det så att brorsans tjej sitter i mitten av okända människor (från blivande makens sida) förutom syrrans kille mittemot, och även han är rätt tystlåten och de känner inte varandra egentligen men de har åtminstone träffats. Jag känner mig lite elak, men jag vet verkligen inte hur jag annars ska placera henne! Hon kommer att vantrivas var jag än placerar henne, förutom bredvid min lillebror, och där vill jag som sagt inte att hon ska sitta. 

Finns det någon perfekt bordsplacering? Är det möjligt att göra alla nöjda ens?? Jag har gjort om den hundra gånger redan och har äntligen hittat en så gott som perfekt placering, men denna lilla detalj stör mig lite, och speciellt därför att jag verkligen inte tror att det hjälper att "möblera om" igen!

• Svar på tråden Bordsplacering, bröllop
  • Anonym (hmm)

Jo men eftersom vi är lite petiga med vilka vi vill ha närmast oss så blir det helt fel om vi placerar henne vid min bror... Vi vill ha de närmaste närmast så  att säga. Och i ärlighetens namn ville jag inte ens bjuda henne eller vissa andra respektive som vi inte har någon relation till, men efter att ha läst lite så insåg vi att det är big nono att utesluta partners så vi bjöd dessa ändå.

Men jag vet inte hur jag ska göra nu, hon kommer ju att vara missnöjd om hon inte får sitta bredvid brorsan, men det blir ju helt fel då som sagt i vår "ordning". En del par har vi satt i närheten av varandra eftersom de inte känner någon annan, men de hör ju inte till närmaste heller så det förstör inte på samma sätt..

• Anonym (hmm)
    Anonym (l) skrev 2014-02-01 22:54:35 följande:
    Kan du inte placera dem bredvid varandra men inte som par. Då har de trygghet i varandra men har annan bordsdam/herre.
    Vilka då menar du?
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Hanna) skrev 2014-02-01 22:59:29 följande:
    Det är ert bröllop, så ni bestämmer. Vi placerade inte heller respektive bredvid varandra (fantasilöst tycker jag) och valde att ha vänner nära oss. Ett par stycken var så fräcka att de klagade på bordsplaceringen. Det är alltid någon, som är missnöjd, men det är deras problem. Ni bjuder till fest och det är upptill gästerna att se till att ha kul.
    Tack, lättar lite på mitt dåliga samvete ;)

Det hade inte varit något problem i "vanliga fall" om det inte vore så att vi vill ha våra syskon närmast, inte deras respektive. Dessutom är min bror även toastmaster och det hade nog inte funkat med henne bredvid då hon förmodligen försökt sitta i hans knä medan han står upp...
  • Anonym (hmm)
    Anonym (l) skrev 2014-02-01 23:04:07 följande:

Svägerskan och svågern, alltså brosans tjej och syrrans kille lite lättare att prata när man sitter bredvid varandra än mittemot.
    Jaha du menar så.

Ja jag tänkte göra så först, men då blir båda "isolerade" till där ingen av dem känner någon. Svågern sitter mittemot henne men bredvid min moster då de känner varandra.

Har däremot flyttat om lite nu och satt min morbror bredvid svägerskan, men fick då lov att bryta upp det paret istället och han är nyförlovad så vet inte om det är så bra iof.

Sen finns det bara två platser till längst ner och där sitter sambons kusin med make, så dem kan vi inte flytta på heller.
  • Anonym (hmm)
    Tonka skrev 2014-02-01 23:10:20 följande:
    Det är ERT bröllop!! Ni kan ju vara "snälla" att meddela henne innan att hon inte kommer få sitta bredvid pojkvännen under middagen. Men ska ni ha "fri bordsplacering" efter middagen, typ vid tårtan? Isf kan de ju sitta tillsammans då!! Och passar det inte så är hon ju inte tvungen att deltaga! Lycka till mer er dag!! Kom ihåg att njuta, den går ändå allt för fort ;)
    Ja det kommer vi såklart att göra. :) jag har redan pratat med brorsan om att de flesta inte kommer att sitta med sina respektive och han är ok med det :)

Vid tårtan kommer alla att behålla sina platser, det blir senare på kvällen när vi flyttar undan borden som det blir "fri placering" :)

Tack! Ja vi ska försöka ;) 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (kie) skrev 2014-02-01 23:16:59 följande:
    Jag skulle rekommendera att ni sätter henne på den bortre sidan av din bror (dvs så att han sitter närmare er som brudpar än vad hon gör) och faktiskt svälja förtretet över att behöva ha hennes så nära. Även om det är ens eget bröllop så känns det lite mindre snällt att placera en blyg o tystlåten person på ett sätt som man VET inte kommer känna sig trygg eller bekväm för fem öre. Och er bror tycker kanske också att det är roligare att sitta med sin tjej?

(jag är själv blyg o tystlåten, var en gång på ett bröllop där jag enbart kände brudgummen och det var fruktansvärt, var blyg o förskrämd och hade ingen som helst behållning av kvällen även om jag gjorde mitt bästa för att hålla masken för att inte brudgummen skulle förstå hur hemskt jag tyckte det var - kunde av förklarliga skäl inte hänga brudgummen i hasorna hela kvällen- även om jag förstås gladdes för brudparets skull och var glad över att de var lyckliga så var jag överlycklig när artigheten äntligen tillät att jag kunde åka hem!).

Är väldigt tacksam över att jag fått sitta bredvid min partner på alla de bröllop som varit i hans släkt hitills, jag känner ju inte heller hans släkt och även om jag inte kör ner tungan i halsen på min pojkvän när hans släkt är i närheten så vill jag ogärna vika från hans sida eftersom det gör mig så osäker och gör att jag bara vill fly från det jobbiga och obekväma - men jag har faktiskt försökt lära känna dem men misslyckats - de tycker säkert att jag är supertråkig och känner väl ungefär såsom du känner för din brors flickvän, men likaväl har de varit snälla nog att låta mig sitta bredvid min pojkvän vid bordsplaceringar i samband med bröllop, kanske av rena artighetsskäl, men jag tror inte min kille skulle känna sig så jättebekväm ifall jag tvingades sitta på annat håll då han skulle bli stressad över att jag sannolikt genomlider en hemsk kväll (vilket skulle göra att han inte kunde slappna av och ha roligt utan söka mig med blicken hela tiden och försöka ha kontakt på det sättet -utöver att han faktiskt helst vill sitta bredvid mig).

Hade faktiskt föredragit att inte bli bjuden på bröllopet ifall jag inte är önskvärd och medvetet kommer placeras på annat håll än pojkvännen för att brudparet inte riktigt gillar mig. Man vill ju inte gärna tränga sig på under sådana premisser och förstår ju att brudparet helst bara vill ha personer där som de faktiskt gillar och vill umgås med. Men jag förstår ju också att ni inte vill försöka er på det då många faktiskt skulle ta illa upp ifall bara ena halvan av ett etablerat par blev bjuden på ett bröllop (alla skulle dock inte ta illa upp, jag skulle på många sätt bli lättad om jag inte blev bjuden och därmed slapp gå!)
    Problemet är ju egentligen inte att vi inte vill ha henne i närheten, utan det är att syskonen hamnar så långt bort ändå iom att de är så många, så därför hamnar ju även närmaste vännerna samt föräldrarna redan långt bort, då vill vi ogärna klämma in en till som gör avståndet ännu längre. Sen tänker jag på mina övriga syskon som absolut inte tål henne, de är inte alltid så snälla och skulle förmodligen inte bete sig riktigt artigt mot henne.

Jag vill ju såklart inte att hon ska känna sig obekväm och jag har verkligen försökt få till en placering som passar alla, men det detta är jättesvårt! 
    Jag har diskuterat saken med min bror och talat om att respektive inte kommer att sitta tillsammans, och han har inga problem med det alls. Han vill väl kanske också få umgås med andra människor, t.ex sina syskon som inte träffas så ofta, utan att hon klänger på honom hela tiden.

Jag är också tyst och blyg och därför är detta extra svårt för mig då jag inte skulle uppskatta att inte sitta vid min sambo, men jag kan å andra sidan svälja det och spela social om det behövs.

Hon vet såklart inte om att hon inte är önskvärd, hon har mått dåligt över att ingen i min familj gillar henne, men jag har det senaste året verkligen ansträngt mig och varit trevlig, så såvitt hon vet så är vi vänner.

Hade från början inte tänkt att bjuda några respektive alls som sagt.. Men det var främst min mamma som sa att släkten kommer inte att tolerera det, och jag har inte tid med tjafs som kommer hålla på i flera år bara för att vissa inte blev bjudna. Så det slutade istället med att vi bjöd 20 personer fler än vad vi tänkte från början, vi ville ha ett litet bröllop med max 30 pers.

Jag ska se om det går att justera så att hon får nån annan från min släkt i närheten, men då hon som sagt inte är speciellt intresserad av att lära känna någon så känner hon ju egentligen ingen särskilt väl förutom min mamma som ju också ska sitta närmare oss.
  • Anonym (hmm)
    elyse skrev 2014-02-02 11:28:46 följande:

Förstår jag rätt nu - ni väljer att markera att era syskons respektive inte ingår i familjen?
    Nej, så klart att de också ingår i familjen. Men nu var det just syskon vi vill ha närmast oss..
  • Anonym (hmm)
    Anonym (kie) skrev 2014-02-02 00:16:19 följande:
    Det låter som du har god kontakt med din bror:) Bra att du kan prata med honom. Bryr han sig inte om att flickvännen garanterat kommer känna sig obekväm ensam mitt bland er släkt som inte ens gillar henne nått vidare om hon måste sitta skild från honom under bröllopet? Det låter inte så snällt av honom ärligt talat även om man förstår att han vill umgås med sin släkt (kanske borde han föreslå att hon stannar hemma om hon vill och att det är okej för honom ifall hon inte vill komma? Då slipper hon genomlida en obekväm kväll och han kan umgås med sin släkt obehindrat, det kanske är en win-win situation för dem bägge två?)

Tala även sina syskon, de är absolut förbjudna att vara otrevliga mot den här tjejen på ditt o din blivande mans bröllop, de får tycka vad de vill men de får inte pika henne eller på annat sätt vara oartiga då det kommer påverka stämningen. Är de trevligare mot henne så kanske hon inte känner behov av att klänga på er bror på samma sätt och att ett trevligare bemötande gör att hon i sin tur blir trevligare och mer social tillbaka?

Tror du inte klängandet och kyssarna kan ha att göra med att hon är obekväm och vill "fly" genom att sysselsätta sig med något som gör att hon rimligtvis inte kan vara social med er andra under tiden:) Är alla trevliga mot henne och "förbarmar" sig över henne genom att anstränga sig för att  prata med henne till och från hela kvällen så kanske ert bröllop blir en riktig succe för alla parter och flickvännen blir lite mer "familj" med er andra?

Jag kan förstå hennes klängande till viss del även om kyssarna är att gå för långt. Även om jag låter pojkvännen tala obehindrat med vem han än vill tala med så håller jag mig hela tiden i närheten av honom, ibland kommer jag på mig med att ställa mig halvt dold bakom hans rygg, du vet hålla handen men ändå stå lite utom synhåll för den han talar med. haha, jag blir till och med lite skärrad när pojkvännen måste gå på toaletten eftersom det innebär att jag plötsligt är utan förkläde och kommer känna mig dum o fånig om jag bara står där ensam rakt upp och ner. Blir till och med lite sur på honom ifall han måste ta en långsittning så jag tvingas stå där och känner mig obekväm o utelämnad medan han bajsar i 20 minuter, det är så löjligt men det är inte alltid så himla lätt att vara blyg o tystlåten bland okända människor och det blir ju inte bättre om man känner  pressen att man verkligen "borde" vara social men ändå inte klarar av det! 

Snällt av dig att du faktiskt tänker på din brors flickvän vad du än må tycka om henne!
    Ja jag har nog pratat mer med honom bröllopet än med någon annan ;)
    Hon skulle aldrig gå med på att stanna hemma och han vill ju ha henne med för att han försöker allt han kan att få familjen att acceptera henne. Men hon måste ju göra sitt också, och där verkar inte viljan finnas riktigt.
    Jag tror inte att hon beter sig "illa" medvetet, hon är bara väldigt osäker. Jag får varje gång kämpa med att försöka komma ihåg det då jag själv var lite likadan i hennes ålder, dock inte lika extrem... Men när man kommer in i ett rum och vänligt säger "hej XX!" och hon inte ens vänder sig om utan bara vinkar över axeln (efter en tillsägelse från bror) så känns det lite motigt.

Hahahaha, går iväg och bajsar i 20 min ;D
    Känner igen det där, jag kan bli panikslagen om sambon går iväg på toa när vi är på krogen t.ex, känner mig helt utelämnad och ensam :p 
  • Anonym (hmm)
    Wira skrev 2014-02-02 11:35:56 följande:
    Det hade väl varit en sak om hon kunde bete sig som folk men om du känner att risken är överhängande för att hon sitter och mer eller mindre slickar på sin pojkvän om de hamnar nära varann så tycker jag inte du ska ha dåligt samvete för att placera ut henne någon annanstans. Hade du känt dig säker på att hon stannar på sin stol så visst men nu när hon SJÄLV har visat att hon inte gärna gör ens det så är det faktiskt bara hennes eget fel om hon nu får sitta någon annanstans, blyg eller ej. Hon har ju faktiskt själv satt sig i situationen, inte pga att hon är tillbakadragen utan pga att hon beter sig som om att hon är en av din brors tonsiller när hon sitter med honom.
    Ja jag känner lite så också, men hade gärna placerat henne lite närmare om det varit möjligt iallafall.
    Eller åtminstone med någon hon har god kontakt med, men det är ju brorsan, ena syrran (som faktiskt anstränger sig och är trevlig) och mamma. Kanske kan sätta henne närmare mamma åtminstone, men sen är ju hon också placerad så att hon ska ha trevligt, kanske inte så kul att vara barnvakt hela kvällen.. :/
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-02 13:33:19 följande:
    Verkligen? På en bröllopsmiddag? Om hon (av svägerskan/ts)uppfattas "klängig" hemma hos hans föräldrar innebär ju inte detta att hon skulle bete sig likadant i officiella sammanhang?

Hemma hos svärmor skulle jag absolut kunna stå och kramas med min man medan hon förbereder maten (om jag inte hjälper till) men jag skulle vare sig hjälpa till med maten eller kela med mannen vid bordet om vi var på bröllopsfest.
    Vi var på ett bröllop förra sommaren och det var då hon betedde sig på detta sätt. Så jo, hon beter sig likadant i officiella sammanhang. Min släkt blev väldigt brydda (de som aldrig träffat henne tidigare) och undrade vad hennes problem var. De fick inte samtala med sin brorson för då stack hon ner tungan i halsen på honom... 

Svar på tråden Bordsplacering, bröllop