Anonym (kie) skrev 2014-02-01 23:16:59 följande:
Jag skulle rekommendera att ni sätter henne på den bortre sidan av din bror (dvs så att han sitter närmare er som brudpar än vad hon gör) och faktiskt svälja förtretet över att behöva ha hennes så nära. Även om det är ens eget bröllop så känns det lite mindre snällt att placera en blyg o tystlåten person på ett sätt som man VET inte kommer känna sig trygg eller bekväm för fem öre. Och er bror tycker kanske också att det är roligare att sitta med sin tjej?
(jag är själv blyg o tystlåten, var en gång på ett bröllop där jag enbart kände brudgummen och det var fruktansvärt, var blyg o förskrämd och hade ingen som helst behållning av kvällen även om jag gjorde mitt bästa för att hålla masken för att inte brudgummen skulle förstå hur hemskt jag tyckte det var - kunde av förklarliga skäl inte hänga brudgummen i hasorna hela kvällen- även om jag förstås gladdes för brudparets skull och var glad över att de var lyckliga så var jag överlycklig när artigheten äntligen tillät att jag kunde åka hem!).
Är väldigt tacksam över att jag fått sitta bredvid min partner på alla de bröllop som varit i hans släkt hitills, jag känner ju inte heller hans släkt och även om jag inte kör ner tungan i halsen på min pojkvän när hans släkt är i närheten så vill jag ogärna vika från hans sida eftersom det gör mig så osäker och gör att jag bara vill fly från det jobbiga och obekväma - men jag har faktiskt försökt lära känna dem men misslyckats - de tycker säkert att jag är supertråkig och känner väl ungefär såsom du känner för din brors flickvän, men likaväl har de varit snälla nog att låta mig sitta bredvid min pojkvän vid bordsplaceringar i samband med bröllop, kanske av rena artighetsskäl, men jag tror inte min kille skulle känna sig så jättebekväm ifall jag tvingades sitta på annat håll då han skulle bli stressad över att jag sannolikt genomlider en hemsk kväll (vilket skulle göra att han inte kunde slappna av och ha roligt utan söka mig med blicken hela tiden och försöka ha kontakt på det sättet -utöver att han faktiskt helst vill sitta bredvid mig).
Hade faktiskt föredragit att inte bli bjuden på bröllopet ifall jag inte är önskvärd och medvetet kommer placeras på annat håll än pojkvännen för att brudparet inte riktigt gillar mig. Man vill ju inte gärna tränga sig på under sådana premisser och förstår ju att brudparet helst bara vill ha personer där som de faktiskt gillar och vill umgås med. Men jag förstår ju också att ni inte vill försöka er på det då många faktiskt skulle ta illa upp ifall bara ena halvan av ett etablerat par blev bjuden på ett bröllop (alla skulle dock inte ta illa upp, jag skulle på många sätt bli lättad om jag inte blev bjuden och därmed slapp gå!)
Problemet är ju egentligen inte att vi inte vill ha henne i närheten, utan det är att syskonen hamnar så långt bort ändå iom att de är så många, så därför hamnar ju även närmaste vännerna samt föräldrarna redan långt bort, då vill vi ogärna klämma in en till som gör avståndet ännu längre. Sen tänker jag på mina övriga syskon som absolut inte tål henne, de är inte alltid så snälla och skulle förmodligen inte bete sig riktigt artigt mot henne.
Jag vill ju såklart inte att hon ska känna sig obekväm och jag har verkligen försökt få till en placering som passar alla, men det detta är jättesvårt!
Jag har diskuterat saken med min bror och talat om att respektive inte kommer att sitta tillsammans, och han har inga problem med det alls. Han vill väl kanske också få umgås med andra människor, t.ex sina syskon som inte träffas så ofta, utan att hon klänger på honom hela tiden.
Jag är också tyst och blyg och därför är detta extra svårt för mig då jag inte skulle uppskatta att inte sitta vid min sambo, men jag kan å andra sidan svälja det och spela social om det behövs.
Hon vet såklart inte om att hon inte är önskvärd, hon har mått dåligt över att ingen i min familj gillar henne, men jag har det senaste året verkligen ansträngt mig och varit trevlig, så såvitt hon vet så är vi vänner.
Hade från början inte tänkt att bjuda några respektive alls som sagt.. Men det var främst min mamma som sa att släkten kommer inte att tolerera det, och jag har inte tid med tjafs som kommer hålla på i flera år bara för att vissa inte blev bjudna. Så det slutade istället med att vi bjöd 20 personer fler än vad vi tänkte från början, vi ville ha ett litet bröllop med max 30 pers.
Jag ska se om det går att justera så att hon får nån annan från min släkt i närheten, men då hon som sagt inte är speciellt intresserad av att lära känna någon så känner hon ju egentligen ingen särskilt väl förutom min mamma som ju också ska sitta närmare oss.