Inlägg från: Voluptuous Shalimar |Visa alla inlägg
  • Voluptuous Shalimar

Bordsplacering, bröllop

Som någon tidigare skrev: ogifta par placeras tillsammans, gifta var för sig. Par som lever tillsammans sedan länge kan även placeras var för sig. 

Jag tycker personligen att det är rätt trevligt att sitta med en annan bordskavaljer än min make, då det ger oss olika intryck av kvällen och nya samtalsämnen, kontakter, mm. Det är en en middag, inte en helkväll!

På min systers bröllop satt föräldrarna närmast brudparet, vi andra som tillhörde den närmaste familjen satt i nära brudparet men inte vid honnörsbordet. Jag hade inte min man till bordet (men relativt nära) och det kändes självklart. Vi gifte oss innan syrran och gjorde på samma sätt. En partner till ett syskon måste ju anses ingå i familjen och det ser väldigt ovänligt ut att placera henne/honom i periferin och långt från sin partner.

• Voluptuous Shalimar
    Wira skrev 2014-02-02 12:34:09 följande:
    Även om man vet att placeras hon nära så kommer hon klänga sönder sin kille som dessutom ät toastmaster och försöka få honom att dra hem snabbare? Jag menar, detta verkar inte vara en tjej som kan bete sig..?
    Verkligen? På en bröllopsmiddag? Om hon (av svägerskan/ts)uppfattas "klängig" hemma hos hans föräldrar innebär ju inte detta att hon skulle bete sig likadant i officiella sammanhang?

Hemma hos svärmor skulle jag absolut kunna stå och kramas med min man medan hon förbereder maten (om jag inte hjälper till) men jag skulle vare sig hjälpa till med maten eller kela med mannen vid bordet om vi var på bröllopsfest.
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (.) skrev 2014-02-03 13:51:16 följande:

Fast man lämnar ju inte en bordsplacering? Den ni sätter gäller ju hela kvällen.
    Nej. Den gäller så länge man sitter till bords. En bröllopsfest brukar ju inkludera dans osv efter middagen, dessutom serveras ofta tårtan senare när bröllopsmiddagsborden redan är avdukade och undanställda, man får då mingla och sitta som man vill. 
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (Polly) skrev 2014-02-05 02:07:44 följande:

Bröllop går jag på för att fira de som gifter sig, inte för att lära känna nya människor. Det trodde jag de flesta gjorde.
    Kan du inte fira brudparet om du inte sitter bredvid din respektive? Hur gör du om du går på bröllop som singel?
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (Polly) skrev 2014-02-05 09:29:53 följande:

Det skrev jag inget om, hur läser du? Jag skrev och höll inte med om att huvudsyftet var att lära känna nya personer.
    Du gjorde ett inlägg i en diskussion som gick ut på att motivera en bordplacering där man inte nödvändigtvis placeras bredvid sin partner. Om ditt inlägg inte alls hade med denna diskussion att göra ber jag om ursäkt. 
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (Polly) skrev 2014-02-05 09:49:05 följande:

Det underlättar ju om du läser det citerade inlägget jag svarade på.
    Det var det jag gjorde, se mitt tidigare inlägg.
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (hmm) skrev 2014-02-06 21:49:59 följande:
    Jo vi kommer att göra så :) 

Ja flertalet gäster (äldre släktingar som bara träffat henne en gång, på det senaste bröllopet) har uttryckt önskan om att placera "turturduvorna" isär då hånglandet gjorde många obekväma sist... Önskar jag kunde visa bilder från det bröllopet så skulle ni förstå, de är med i bakgrunden på många kort, hon kländer och har sig och brorsan (som visseligen inte gör motstånd varje gång :P) ser obekväm ut... Men jag vill inte hänga ut någon :p 
    Är det inte enklare att säga åt dem att de gärna får vara keliga, men att ni gärna önskar att de väntar tills de kan vara mer avskilda? Annars är väl bara risken att hånglandet upptar resten av festen, efter middagen.
Svar på tråden Bordsplacering, bröllop