• Fiona M

Bordsplacering, bröllop

alltså.
    som gäst på bröllop hatar jag bordsplacering:

är man släkt med brudparet är det inte alls säkert att man känner så många av vännerna. är man inte släkt med brudparet är det inte alls säkert att man känner så många ur släkten. är man barndomsvän till brudparet är det inte alls säkert att man känner så många av de nya vännerna. är man ny vän till brudparet är det inte alls säkert att man känner så många av barndomsvännerna.
    det ska till någon som är extremt bra människokännare och dessutom tar sig tiden att placera en så man känner sig bekväm om man väljer att bryta upp par och "kompisgäng".
    att lära känna folk under en middag med tal och lekar är inte heller riktigt... genomförbart... i många fall, och ibland tror jag bara brudparet gömmer sig bakom "men det är väl trevligt att möta nya människor" när de inte orkat placera ut alla på bästa sätt utan bara plockat godbitarna själva.
  • Fiona M
    Anonym (hmm) skrev 2014-02-05 23:27:15 följande:
    Som sagt, därför att vi inte vill ha kaos med att alla ska ha bra platser och att någon som kommer sent får sitta inklämd mellan två grupper. Och för att vi vill ha våra närmaste närmast oss.
    räknar ni med att folk kommer sent till festen?
  • Fiona M
    Anonym (?) skrev 2014-02-05 23:57:00 följande:
    Ja, för alla går ju in i middagssalen samtidigt. Det är ingen som går sist.  Jag undrar fortfarande vad sjutton alla känner för folk eftersom ALLA bara har negativa erfarenheter av bordsplacering. Jag har svårt att tro att alla är så inkompetenta på att planera.  Jag har varit på större fester med "fri placering" och det har blivit pannkaka varje gång. Det får mig nästan att undra om alla som påstår att fri placering är så bra verkligen har varit på någon sådan tillställning (med fler gäster än 10-20 st) ...

De flesta bröllop jag varit på har haft mingel först ich sen har gösterna bjudits till bords, så ja, då går man in samtidigt. Hur har det varit där du brit gäst, har alla smugit in till sin plats så fort vigseln är klar?
  • Fiona M
    Anonym (?) skrev 2014-02-06 00:24:56 följande:
    det jag menar är att alla inte kan gå in exakt samtidigt. det blir ju kö... 

Vid de (få) jag varit på med fri placering har ingen slängt sig ner vid bordet, utan folk har gått in i grupp, samlat ihop sig, "hoppat" något steg om de bredvid behövde fler sittplatser.
Svar på tråden Bordsplacering, bröllop