• ica

Bordsplacering, bröllop

Anonym (hmm) skrev 2014-02-05 23:26:36 följande:
    Jag har fått många goda råd som jag tagit till mig, så lösningar finns det. :)
    Jag ska sätta henne så att hon har någon pratglad bredvid sig och be den personen att hålla lite extra koll så att hon "är med". 

Vi är medvetna om att föräldrarna brukar sitta närmast, men vi har valt att göra en egen bordsplacering som passar bättre. Sen är det ju så att man inte kan göra alla nöjda, så om hon blir missnöjd så är det ändå en person, hellre att en person blir missnöjd än flera. 

Verkar vara en bra lösning. Håller med om att man inte kan göra alla nöjda. Och har man nån social fobi så kanske man ska lära sig att hantera den.
  • ica
    Monchichier skrev 2014-02-06 12:26:39 följande:
    Det tar ju för givet att man faktiskt är medveten om att man har en social fobi.
    Att broderns tjej är så pass klängig som hon är kan mycket väl vara för att hon är väldigt osäker i sällskapet och drar sig till det enda som är tryggt, alltså brodern. Ju mer osäker man är desto mer behov av trygghet får man och desto mer överdrivet blir det.

Den situationen blir ju inte bättre om inte någon från övriga sällskapet har reflekterat och försökt förstå varför personen handlar på det sättet den gör. Utan bara går och blir mer och mer irriterad över beteendet utan att säga något (till personen i fråga då). Det hela blir liksom som en stor eskalerande nedåtgående spiral, ju mer personer irriterar sig, desto mer spänd blir stämningen och den osäkra personen blir ännu mer osäker och börjar klänga ännu mer.

Då krävs det väldigt mycket självkännedom att reflektera över sitt beteende och situationerna, komma underfund med att det inte är fullt normalt, komma underfund med varför man gör som man gör, ta reda på vad man kan göra för att få till en uppåtgående spiral istället. Sedan kommer man till det stora jobbet, att bryta beteendet, utmana sig själv och börja jobba med sig själv.

Seriöst, är det verkligen ingen som sätter sig in och försöker förstå andra människors agerande????
    Så sant och insiktsfullt skrivet alltihop. Men hur gör den som sitter och gör en bordplacering som ska fungera för alla. Det kan ju inte bli optimalt för alla. Det verkar ganska svårt att ta all hänsyn till en person när det är många det ska fungera för. Så då är vi väl tillbaka till ruta ett? Eller?
  • ica
    Anonym (Yup) skrev 2014-02-08 15:18:15 följande:
    även om hon har en fobi så är det ju så att hellre en missnöjd fobiker än flera andra missnöjda som inte står ut med hånglet vid middagsbordet...
    Det är precis vad som var min första tanke. Blir en missnöjd och de flesta andra nöjda så hade jag varit nöjd.
  • ica
    Anonym (Anna) skrev 2014-02-08 15:36:52 följande:
    TS, jag tycker du gjort helt rätt med bordsplaceringarna. Din brors tjej låter ärligt något efterbliven, alternativt som en trumpen 14-åring. Sen är jag förvånad över alla här som tydligen anser sig kunna kräva hur andra ordnar sina fester och dessutom är så socialt inkompetenta att de tackar nej till fester för att de inte får sitta med respektive. Känns som en skolmatsal... Jag är tacksam över att jag fick min sociala träning i Uppsalas nationsliv där man lär sig konversera med alla sorters människor oavsett vem man hamnar bredvid på gasquen. Hur sjutton gör ni i arbetslivet? Vad gör ni om ni går på formell middag i tjänsten och hamnar bredvid chefens fru/man? Sitter som en mussla hela kvällen och sabbar karriären?
    Det har väl tyvärr blivit allt vanligare att gäster kräver att fester ska an passas utifrån deras behov.
  • ica
    Anonym (Anna) skrev 2014-02-08 15:46:57 följande:

Folk verkar allt mer tro att de är universums medelpunkt.
    Exakt! Så världen är fullt av små universum som inte får den uppmärksamhet som de enligt dem själva förtjänar!Demon
Svar på tråden Bordsplacering, bröllop