• Sofiamikaela

Dukan diet start 2014-02-02 följas åt!!?

Då var det dags igen. Kilona tickar på och man är nu alldeles för tung... Förra året vid ungefär den här tidpunkten började jag med dukan dieten och lyckades då att gå ner från 76kg till 59kg. Skit bra och jag var jättenöjd. MEN som jag är så har jag nu ungefär ett år senare gått upp dessa kilon igen och ligger nu på 77kg... Tänkte nu starta med dukan dieten idag 6dagar attackfas sen så kör jag på till mitt mål 60kg. Jag tänkte att det kanske är fler som provar dukan eller är nyfikna på vad det är. Jag kan svara på många frågor då jag som sagt testat den här dieten förut och jag vet att den fungerar!!! Jag ska ha nått min målvikt i juni men av erfarenhet från tidigare dukandiet så tror jag att det kan gå snabbare (sist tog det drygt 2månader).

diet dukan
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-02 10:44
    Att tillägga så slutade jag med p-piller för drygt ett halvår sedan och inte fått någon mens sen dess. Har läst runt lite och hoppas nu på att om jag blir av med några kilon att mensen kan komma igång igen :)
  • Svar på tråden Dukan diet start 2014-02-02 följas åt!!?
  • jj85

Hej... hänger på här med.. jag har kört dukan dieten från och till..men gett upp också, vilket är dumt eftersom det fungerar
    Är inne på dag 2 i attackfasen...och trodde att jag idag skulle tappa vikt i vätska men vågen stod still..vart faktiskt rejällt chockad då jag annars har tappat något kg hit och dit
    Vad kul att du lyckats gå ner i vikt så mycket innan du gick upp nu igen..men hur lång tid tog det för dig?

Jag började förra året i januari på 72,3 kg med olika metoder och hamnade i julas vid 60-61 kg ..Mitt mål är 57 kg och jag var sååå nära men så ja plussade jag
    så igår med startvikt på 64,4 kg försöker jag verkligen nu köra på och hoppas inte tröttna

Du får gärna komma med mattips, under attackfasen, jag har ju ett bra hum men när det gäller det söta, där hade jag velat ha lite tips..hittat recept på chokladmousse iaf :P

Började du igår med dag 1 på attackfasen då? Gick in på dr dukans hemsida och kollade hur länge jag skulle äta enligt attack och det var 3 dagar men jag kanske kanske kör på i nån dag till bara för att tappa vätska iom att vågen stod still idag

Åhh jag hoppas verkligen kunna hålla mig till detta och nå mitt mål..vill verkligen det men så ibland tröttnar man tyvärr eller så spelar humöret en ett spratt...:P

• Sofiamikaela

Oj vad duktig du har varit som har klarat att gå ner så mycket! Att gå ner de där kilona förstan svängen tog ungefär 2 och en halv månad. Den svängen körde jag stenhårt inget fusk alls under den tiden men jag tror också att det blev mitt fall, för mitt mål var en utlandsresa med mina tjejkompisar och på resan sen så var det inte de lättaste att hålla igen och då blev det istället typ frossa för mig... :( Sen så efterråt så tappade jag MASSOR av hår :( Där här gången tänker jag inte vara lika strikt men köra efter dukan och lite mer åt lchf hållet alltså att det är tillåtet med fett. Dock så tänker jagbinte trycka i mig de mängder med fett som man ska äta när man kör på lchf... I princip all mat jag åt var "vanliga" recept fast omgjorda till dukan. Jag åt exempelvis fläskytterfile (med fettet bortskuret) mildas mat 4% Men då inga mängder med Såsen utan bara för att få smak! Till frukost åt jag yoggis lättyoghurt heter den yoggi mini kanske? Jordgubb var klart godast och med havrekli i såklart. Sen så blev det mycket ägg och skinka och tonfisk på burk. Min "lyxmat" var tacos då med nötfärs och vanlig tacokrydda och till det paprika och gurka samt kesella. Jag var inte heller stenhård på proteindagarna heller utan åt lite som jag kände för :) Lycka till, jag är också inne på dag två nu och -0,6kg från igår.. kul om vi kan peppa varandra för idag har jag varit riktigt sugen speciellt då det stod kladdkaka framme på jobbet...

• jj85
    Sofiamikaela skrev 2014-02-03 19:30:58 följande:
    Oj vad duktig du har varit som har klarat att gå ner så mycket! Att gå ner de där kilona förstan svängen tog ungefär 2 och en halv månad. Den svängen körde jag stenhårt inget fusk alls under den tiden men jag tror också att det blev mitt fall, för mitt mål var en utlandsresa med mina tjejkompisar och på resan sen så var det inte de lättaste att hålla igen och då blev det istället typ frossa för mig... :( Sen så efterråt så tappade jag MASSOR av hår :( Där här gången tänker jag inte vara lika strikt men köra efter dukan och lite mer åt lchf hållet alltså att det är tillåtet med fett. Dock så tänker jagbinte trycka i mig de mängder med fett som man ska äta när man kör på lchf... I princip all mat jag åt var "vanliga" recept fast omgjorda till dukan. Jag åt exempelvis fläskytterfile (med fettet bortskuret) mildas mat 4% Men då inga mängder med Såsen utan bara för att få smak! Till frukost åt jag yoggis lättyoghurt heter den yoggi mini kanske? Jordgubb var klart godast och med havrekli i såklart. Sen så blev det mycket ägg och skinka och tonfisk på burk. Min "lyxmat" var tacos då med nötfärs och vanlig tacokrydda och till det paprika och gurka samt kesella. Jag var inte heller stenhård på proteindagarna heller utan åt lite som jag kände för :) Lycka till, jag är också inne på dag två nu och -0,6kg från igår.. kul om vi kan peppa varandra för idag har jag varit riktigt sugen speciellt då det stod kladdkaka framme på jobbet...
    Heej..:) ja men visst är det kul att följas åt o peppa varandra..det underlättar lite
    wow du körde på i 2 månader, det är ändå starkt av dig..:) men så tråkigt att du tappa så mkt hår..utav dukan dieten? konstigt det bör väl inte bli så elller..? jag har märkt att när jag inte äter nåt kött alls så har jag tappat hår o här äter man ju ändå på men jag håller mig till nötkött för min del...jag gick varken upp eller ner idag på vågen o blev chockad som fan..i helgen hade jag världens frossa i mat o mådde pyton..jag ville bara få upp all mat för den kändes som om den var långt upp i halsen...så i söndags bestämde jag mig för att köra på...o vägde mig på lör  kväll haha inte bra alls 65,4 och igår var jag nere då på 64,4 o idag samma ...jag trodde verkligen jag skulle gå ner i vikt..men nej så var inte fallet alls..:(
    grattis till dina minus..:) har du tänkt köra på i tre dagar attack? jag får se hur jag gör...vill ju ner vätskan i kroppen iaf 2 kg åtminstonne el någon siffra minus :P
    mini yoggi äter jag också..det är gott, köper blåbärssmaken o havrekli i men tycker inte direkt havrekli hjälper min mage, dieten i sig är inget vidare för min mage, allt tar stopp tyvärr...hur går det för dig där på den delen? viktigt o tänka på att magen också ska fungera..
    Jag såg nu att man kan äta shirataki nudlar i alla faser o ska handla det imorgon o göra nätfärs till en typ köttfärssås...o äta,  mumsigt ..:P
    Har maten gått bra annars idag? det finns ju substitut för sött inom dukan o under attack...hittade recept på choklad mousse och typ dukan chips el ja de inga riktiga haha tyvärr men kallas för chips, jag har inte testat ännu men ska göra imorgon...
    säg till så skriver jag ner recept...kul att dela med sig av dem..:)
  • beproud

Jag vill jättegärna hänga med om det är okej ,, men först lever ni fortfarande ? hhhhh 

• Sommarfin

Oj, finns (fanns??) det en Dukan-tråd här? Jag startade i måndags med attackfasen, ska köra attack t.o.m. fredag, så på lördag börjar jag varva proteindagar med protein+grönsaksdagar. Imorse hade jag redan tappat 3,1 kg, på 2 dygn! Vill gå ner ca 10kg totalt.

Men du beproud, kanske kan vi forsätta skriva i tråden och peppa varandra? Skulle vara kul att höra lite om du börjat redan och hur det gått hittills för dig i så fall :)

• jj85
    beproud skrev 2014-02-26 20:45:12 följande:
    Jag vill jättegärna hänga med om det är okej ,, men först lever ni fortfarande ? hhhhh 
    Jag finns kvar..på söndag är jag inne på 4:veckan i dukan MEN det går så jäkla trögt neråt..typ 2 kg bara. Min kropp vill verkligen inte ner tydligen så trivs den vid 62-63 men jag trivs INTE :P

• jj85
    Sommarfin skrev 2014-02-26 20:50:29 följande:
    Oj, finns (fanns??) det en Dukan-tråd här? Jag startade i måndags med attackfasen, ska köra attack t.o.m. fredag, så på lördag börjar jag varva proteindagar med protein+grönsaksdagar. Imorse hade jag redan tappat 3,1 kg, på 2 dygn! Vill gå ner ca 10kg totalt.

Men du beproud, kanske kan vi forsätta skriva i tråden och peppa varandra? Skulle vara kul att höra lite om du börjat redan och hur det gått hittills för dig i så fall :)

Jag finns här också och wow stort grattis till så mkt minus på vågen, det måste vara riktigt peppande :)

själv går det extremt trögt, min kropp vill inte samarbeta, jag är inne på 4 veckan men jag kör på ..har inte fuskat något alls, men de går ju ändå inte neråt
    Vad är din start o målvikt om man får fråga? =)

• Sommarfin
    jj85 skrev 2014-02-26 21:53:27 följande:

Jag finns här också och wow stort grattis till så mkt minus på vågen, det måste vara riktigt peppande :)

själv går det extremt trögt, min kropp vill inte samarbeta, jag är inne på 4 veckan men jag kör på ..har inte fuskat något alls, men de går ju ändå inte neråt
    Vad är din start o målvikt om man får fråga? =)

Hej och tack! Ja, jag är lite chockad själv över resultatet än så länge :) Jag startade på 60,5kg och vill ner till ca 50kg, gärna till sommaren!

Oj, jag förstår om du är en aning frustrerad då! Men har du inte gått ner något alls på dessa 4 veckorna eller är det nu de senaste 1-2 veckorna du stått still (och hur mycket har du gått ner hittills?)? Är det så så kan jag lugna dig med att det är helt normalt, men ack så tråkigt! Hoppas du orkar hålla ut lite till så tror jag att din viktminskning tar fart snart igen! Ibland tror jag att kroppen stannar till på en viktplatå och liksom "stabiliserar" massan i kroppen för att sedan kunna gå ner mer :) Som om den gör av med fett och ökar lite på muskelmassan (har du sett resultat i midjan??) En del kan ha platåer på flera veckor, sen "poff" så går de ner flera kilon till! Försöker motivera dig lite :)
    Jag tror att detta fenomen kommer hända mig också eftersom jag tappat så mycket (vatten?)vikt på bara 2 dagar. Så jag räknar inte med någon mer viktminskning den kommande veckan, utan hoppas att kroppen kanske tar av lite fett istället och kanske återställer vattenbalansen lite.
    Jättestrongt av dig att hålla ut måste jag säga utan att fuska! Håll ut lite till så är jag nästan 100 på att du kommer börja se resultat på vågen snart igen!
  • Sommarfin

Godmorgon! Idag är jag nere på 57,0 så jag funderar på om detta ska bli sista attackdagen faktiskt (hade räknat med att landa på max 57,5 efter 5 attackdagar!). Tycker det har gått förvånansvärt lätt att bara äta protein. Dock håller jag inte helt på minimalt med fett, har ätit färskost 9% fett, blandfärs 17% fett bl.a. och ikväll blir det fet lax, kroppen behöver ju lite fett för att förbränna fett. Sen är väl ändå lax ok samt ägg med äggula, så lite motsägelsefullt kan jag tycka... Kommer testa att äta lite avokado och oliver i omväxlingsfasen också, och kanske använda lite mandel/kokosmjöl i bakning, blir ju väldigt energisnålt ändå. Bär kommer jag också tillåta, lite kolhydrater men massor av viktiga vitaminer och mineraler.

Hur gör ni med den biten, äter ni kosttillskott?

Det mest positiva är att sötsuget helt dött ut! Igårkväll när sambon smaskade choklad i soffan tog jag en kopp lättkvarg blandat med lite ekologiskt lakritspulver, riktigt gott! Hoppas det håller i sig, för godis är min stora last :/

• jj85
    Sommarfin skrev 2014-02-26 23:04:49 följande:
    Hej och tack! Ja, jag är lite chockad själv över resultatet än så länge :) Jag startade på 60,5kg och vill ner till ca 50kg, gärna till sommaren! Oj, jag förstår om du är en aning frustrerad då! Men har du inte gått ner något alls på dessa 4 veckorna eller är det nu de senaste 1-2 veckorna du stått still (och hur mycket har du gått ner hittills?)? Är det så så kan jag lugna dig med att det är helt normalt, men ack så tråkigt! Hoppas du orkar hålla ut lite till så tror jag att din viktminskning tar fart snart igen! Ibland tror jag att kroppen stannar till på en viktplatå och liksom "stabiliserar" massan i kroppen för att sedan kunna gå ner mer :) Som om den gör av med fett och ökar lite på muskelmassan (har du sett resultat i midjan??) En del kan ha platåer på flera veckor, sen "poff" så går de ner flera kilon till! Försöker motivera dig lite :) Jag tror att detta fenomen kommer hända mig också eftersom jag tappat så mycket (vatten?)vikt på bara 2 dagar. Så jag räknar inte med någon mer viktminskning den kommande veckan, utan hoppas att kroppen kanske tar av lite fett istället och kanske återställer vattenbalansen lite. Jättestrongt av dig att hålla ut måste jag säga utan att fuska! Håll ut lite till så är jag nästan 100 på att du kommer börja se resultat på vågen snart igen!

Hejj Jag har vviktplatåat i ca 2 veckor iom att det inte är mkt att gå ner .men nu har jag märkt skillnad på kläderna o kroppen så de kämns kul. Vågen har nu pekat neråt så bara att kämpa på. På söndag är det rn månad sedan start Ja i början går man ner i vätska men sen kan de antingen fortsätta stadigt ner el stanna av lite iom att du inte heller har någon stor övervikt. Men hur lång är du? Har du lätt att gå upp i vikt? Vad äter du förresten, kul att dela med sig av tips..:) ja kör för de mesta mini yoghurt o mini keso till frukost keso plättar havrekli pannkaka Lunch nåt protein o lite grönsaker på grönsaksdagar..:) Kul med lote nya recept. Hittar du dina recept nånstans? Du kommer att nå målet ska du se. Detr är bra.med en stadig viktminskning. Lax är godkänt o nötfärs ska helst vara 10 % fett men ja har råkat köpa 20% haha så ja man lär sig. Färskost finns väl i light väl? Köp hem o bre på dukan bröd elaannat gott :) Jag äter max 5 ägg per dag me äggula... man ska väl inte överdriva men som idag får jag i.mig 4 st ägg ..gjort keso plättar o äggpannkaka ... Man kam nog köra på med egen stil av dukan om de funkar för dig. Som du skrev lägga in bär.m.m Kosttillskott kan man väl ta.. ja tar inget. Dricker ibland c vitamin brus tablett Godis är nog mångas stora last..o glass för min del o chips haha men suget e borta vilket känns bra...dock igår stod ja i kassakön o glodde på en tjejs ben&jerry glass haha kunde inte sluta titta. Men äsh glass försvinner inte ur världen så bara att kämpa på:)
Svar på tråden Dukan diet start 2014-02-02 följas åt!!?