Inlägg från: Sommarfin |Visa alla inlägg
  • Sommarfin

Dukan diet start 2014-02-02 följas åt!!?

Oj, finns (fanns??) det en Dukan-tråd här? Jag startade i måndags med attackfasen, ska köra attack t.o.m. fredag, så på lördag börjar jag varva proteindagar med protein+grönsaksdagar. Imorse hade jag redan tappat 3,1 kg, på 2 dygn! Vill gå ner ca 10kg totalt.

Men du beproud, kanske kan vi forsätta skriva i tråden och peppa varandra? Skulle vara kul att höra lite om du börjat redan och hur det gått hittills för dig i så fall :)

• Sommarfin
    jj85 skrev 2014-02-26 21:53:27 följande:

Jag finns här också och wow stort grattis till så mkt minus på vågen, det måste vara riktigt peppande :)

själv går det extremt trögt, min kropp vill inte samarbeta, jag är inne på 4 veckan men jag kör på ..har inte fuskat något alls, men de går ju ändå inte neråt
    Vad är din start o målvikt om man får fråga? =)

Hej och tack! Ja, jag är lite chockad själv över resultatet än så länge :) Jag startade på 60,5kg och vill ner till ca 50kg, gärna till sommaren!

Oj, jag förstår om du är en aning frustrerad då! Men har du inte gått ner något alls på dessa 4 veckorna eller är det nu de senaste 1-2 veckorna du stått still (och hur mycket har du gått ner hittills?)? Är det så så kan jag lugna dig med att det är helt normalt, men ack så tråkigt! Hoppas du orkar hålla ut lite till så tror jag att din viktminskning tar fart snart igen! Ibland tror jag att kroppen stannar till på en viktplatå och liksom "stabiliserar" massan i kroppen för att sedan kunna gå ner mer :) Som om den gör av med fett och ökar lite på muskelmassan (har du sett resultat i midjan??) En del kan ha platåer på flera veckor, sen "poff" så går de ner flera kilon till! Försöker motivera dig lite :)
    Jag tror att detta fenomen kommer hända mig också eftersom jag tappat så mycket (vatten?)vikt på bara 2 dagar. Så jag räknar inte med någon mer viktminskning den kommande veckan, utan hoppas att kroppen kanske tar av lite fett istället och kanske återställer vattenbalansen lite.
    Jättestrongt av dig att hålla ut måste jag säga utan att fuska! Håll ut lite till så är jag nästan 100 på att du kommer börja se resultat på vågen snart igen!
  • Sommarfin

Godmorgon! Idag är jag nere på 57,0 så jag funderar på om detta ska bli sista attackdagen faktiskt (hade räknat med att landa på max 57,5 efter 5 attackdagar!). Tycker det har gått förvånansvärt lätt att bara äta protein. Dock håller jag inte helt på minimalt med fett, har ätit färskost 9% fett, blandfärs 17% fett bl.a. och ikväll blir det fet lax, kroppen behöver ju lite fett för att förbränna fett. Sen är väl ändå lax ok samt ägg med äggula, så lite motsägelsefullt kan jag tycka... Kommer testa att äta lite avokado och oliver i omväxlingsfasen också, och kanske använda lite mandel/kokosmjöl i bakning, blir ju väldigt energisnålt ändå. Bär kommer jag också tillåta, lite kolhydrater men massor av viktiga vitaminer och mineraler.

Hur gör ni med den biten, äter ni kosttillskott?

Det mest positiva är att sötsuget helt dött ut! Igårkväll när sambon smaskade choklad i soffan tog jag en kopp lättkvarg blandat med lite ekologiskt lakritspulver, riktigt gott! Hoppas det håller i sig, för godis är min stora last :/

• Sommarfin
    jj85 skrev 2014-02-27 11:36:37 följande:

Hejj Jag har vviktplatåat i ca 2 veckor iom att det inte är mkt att gå ner .men nu har jag märkt skillnad på kläderna o kroppen så de kämns kul. Vågen har nu pekat neråt så bara att kämpa på. På söndag är det rn månad sedan start Ja i början går man ner i vätska men sen kan de antingen fortsätta stadigt ner el stanna av lite iom att du inte heller har någon stor övervikt. Men hur lång är du? Har du lätt att gå upp i vikt? Vad äter du förresten, kul att dela med sig av tips..:) ja kör för de mesta mini yoghurt o mini keso till frukost keso plättar havrekli pannkaka Lunch nåt protein o lite grönsaker på grönsaksdagar..:) Kul med lote nya recept. Hittar du dina recept nånstans? Du kommer att nå målet ska du se. Detr är bra.med en stadig viktminskning. Lax är godkänt o nötfärs ska helst vara 10 % fett men ja har råkat köpa 20% haha så ja man lär sig. Färskost finns väl i light väl? Köp hem o bre på dukan bröd elaannat gott :) Jag äter max 5 ägg per dag me äggula... man ska väl inte överdriva men som idag får jag i.mig 4 st ägg ..gjort keso plättar o äggpannkaka ... Man kam nog köra på med egen stil av dukan om de funkar för dig. Som du skrev lägga in bär.m.m Kosttillskott kan man väl ta.. ja tar inget. Dricker ibland c vitamin brus tablett Godis är nog mångas stora last..o glass för min del o chips haha men suget e borta vilket känns bra...dock igår stod ja i kassakön o glodde på en tjejs ben&jerry glass haha kunde inte sluta titta. Men äsh glass försvinner inte ur världen så bara att kämpa på:)
    Åh gud vad skönt att din viktminskning börjar ta fart igen! :) Jag tror precis som du att vi som inte har så mycket att gå ner kommer råka ut för de här platåerna emellanåt på vägen, men jag tror att det samtidigt händer saker i kroppen och man minskar i cm istället under tiden :) Men jag kan tänka mig att det kommer kännas väldigt motigt att stå still i 2 veckor även om man märker skillnad på kroppen! Jag tycker ändå att den här kosten verkar funka väldigt bra, man får ju äta god mat och det där jobbiga sötsuget är jag gärna utan!

Jag har väl inte så mycket recept att dela med mig av än då jag just börjat :-P Men till frukost har jag ätit lättkvarg med lite havrekli och idag gjorde jag en micromacka med färskost (lätt, 9%..) och skinka + ett kokt ägg. Sitter här med min lunch nu, två färsbiffar på blandfärs, en miiiniklick ketchup (mindre sockervarianten) och en klick lättkvarg smaksatt med en tsk stark ajavar.
    Åh, dukanpannkakor ska jag testa sen till helgen! Man kan svänga ihop lite lättkvarg med ekologiskt vaniljpulver och toppa med + lite naturella bär:)

Chipsoman är jag också :) och choklad, gärna chokladglass också. Men just nu är jag inte sugen alls, men det kommer väl stunder... Jag är 166cm lång (kort?). Hur lång är du? Du är ju snart i målvikt! :)

• Sommarfin
    jj85 skrev 2014-02-27 17:24:27 följande:
    hehe ja chipsoman var jag för några år sen..la av med de helt i ca 5 år o åt inget chips alls men så i januari fick ja världens sug o åt chips i några dagar mot slutet av månaden låg jag på 64,4 o mådde inget vidare då jag gått upp i vikt innan..så 2 feb startade jag..gick ner 1,8 kg på 6 dagar o sen plussade o plussade o stod still...blev väldigt frustrerad men fortsatte ändå
    Idag var första dagen jag sett skillnad på kroppen (vågen visa idag 62 alltså minus 2,4 kg på 1 månad) inte mkt alls men ja får ta de lilla jag får så länge... men har ett par chinos som suttis ganska tight på ..o nu e dem så lösa så det inte är sant haha, så det kändes bra faktiskt :)

jag är 161 ..så ner till 57 passar nog mig, blir annars att jag ser ut som ett skelett konstigt nog även om jag inte är så lång... ja du målvikten känns långt bort haha..men när man hamnar nära 60 då kommer det kännas nära..får hoppas de går neråt vissa dagar nu, bara att kämpa på ju :)
    ja o maten är ju god, mina arbetskollegor tycker de kul att se ibland vad ja har med mig o frågar om recept..ja gör inget märkvärdigt...men som idag hade jag stekt kyckling som är skivat i mindre bitar..stekte en äggpannkaka (2 ägg + 1/4 msk havrekli) o så stek som pannkaka, låt smeten stelna, vänd o klart..de blev typ en kycklingrulle..fast tog ingen kvarg sås till men lite grönsaker...
    Men visst är de skönt att slippa sötsuget..men ja dricker t.ex pepsi max o cola zero..nåt behöver jag för att stå ut..annars blir de ganska så tråkigt..

hur har maten gått idag då? vilken dag är du inne på nu?
    Gud vad kul att du ser så bra resultat ändå efter bara 1 månad, med byxorna! Men du, du har ju gått ner i bra takt (0,6kg/vecka) om man slår ut det :) Tränar du mycket förresten? Det kan ju ofta påverka att det inte händer så mycket just på vågen, men väldigt mycket på kroppen.
    Visst är det märkligt det där med vikt och längd, att man kan se så olika ut även om två personer är lika långa och väger exakt lika mycket! Tycker inte man ska bry sig så mycket om BMI och sånt (om det inte är väääldigt mycket upp eller ner såklart!), utan man ska få ha vilken vikt man trivs i så länge man mår bra.

Din lunch lät riktigt god! Kanske snor jag din "rulle", den borde man kunna ha som en tortilla ex? Maten har gått bra idag (dag 4), men mår lite smått illa nu, har kanske ätit förmycket ikväll. Sambon kom hem sent och jag var jättehungrig så åt en hel färsbiff (och mina biffar är stooora haha) medans maten var i ugnen... Sen tog jag en bra bit lax vid själva middagen, men men, skönare att vara mätt än att vara hungrig :) Köpte 7 kilo färsk lax igår på extrapris, sällan de har det nuförtiden så man får passa på!

Imorgon ska jag alltså äta grönsaker, men jag känner mig inte alls lockad just nu (kanske för att jag är apmätt??) Men du äter varannan dag som i attack och varannan med grönsaker? Läste någonstans att man kunde äta flera dagar bara protein och sen lika många dagar med grönt.

Hoppas du får en fin dag imorgon!
  • Sommarfin
    beproud skrev 2014-02-27 17:35:48 följande:
    Hej 

Vad bra att du började och sett resultat,, Jag har inte börjat än , tänkte börja 1/3 
    Men har typ pluggat och surfat hela veckan ... Vill jättegärna att vi fortsätter här eller där :)
    Jag kommer fortsätta :) Är inställd på att detta kommer ta några månader (och sen stabiliseringsfasen när man kommer dit). Är så trött på att känna mig pluffsig så nu ger jag inte upp! :)
  • Sommarfin
    jj85 skrev 2014-02-28 09:16:53 följande:

God morgon :)

aah det känns underbart att se skillnad på vissa kläder alltså, man blir ju mer motiverad att fortsätta...Förresten hur funkar din mage nu iom att du ätit protein i några dagar? bra att tänka på att få igång den om de går fööör lång tid. Vilket kan hända under dukan tiden som man kör ...Dem säger att vetekli/havrekli/linfrö hjälper, tycker dock inte min mage men bra att ha i åtanke, så du inte får för stora problem med magen :)

ja man kan köra t.ex 4 dagar protein o 3 grönsaker + protein eller 1/1 ...man gör de som känns bäst..ja brukar nog äta kanske 3 dagar protein o sen lägga in grönsaker ..:) Funkar bra
    Kan ge andra tips om du blir sugen på nåt.. Köp hem kalkonpålägg ...lägg på bakplåtspapper, in i ugnen, de i mitten el längre ner ¨på ca 100-150 grader vänd på dem när de börjar  dra ihop sig lite... så får du hålla på så lite, de ska bli krispiga och då får du kalkon "chips" bra att ha med sig på språng o gott är det.. Sedan finns det att köpa vid delikatessen t.ex på ica maxi el coop wildchips ...kostar lite men sååå jäkla gott. Det är torkar älg, ren och hjort kött, en liten 40  g påse bra att ha i väskan vid nödfall :) när hungern slår in

Ja testa äggpannkakan ...ja gjorde den nu i morses o la på kalkonpålägg (tog bara 2 äg o vispade med gaffel,,ner i stekpanna me lite olja) o stekte som pannkaka..la på påläggen o lät de värmas lite, stängde till den som omelett o åt till frukost, enkelt snabbt o gott :)

Ja hellre mätt än hungrig...sen om du mår illa, så kan det vara av att man ibland ätit lite för mkt protein o magen klagar, jag som t.ex har magkatarr kan ibland må riktigt illa om ja ätit för mkt stekt mat..så när jag gör nötfärsbiffa t.ex så kör jag dem  i ugnen istället på bakplåtspapper ..lägger ingen olja el nåt..då mår magen bättre :) Mkt som man kan köra i ugnen

Åh så gott med färsk lax..de har sällan bra priser på, vart köpte du om man får fråga haha..kanske åker o kollar då i min mataffär :P

Blir det grönsaker idag? Hur står vågen till nu då? vägde mig igår o låg på 62 ...min skriva in vägdag är söndagar eftersom jag starta då..så får vi se vad man hamnar på då :)

ha en fin dag

Godmorgon!

Tack för alla superbra tips! :) Är jättesugen på att testa de där "chipsen", och som du säger så finns det ju mycket man kan köra i ugnen. Får se om det blir chips ikväll då, eller om jag ska testa en chokladmousse (fettreducerad kakao borde väl vara ok i små mängder?) som jag hittade recept på (typ äggvita, 1-2 msk kakao, sötningsmedel). Kanske ska göra chipsen imorgon när det är proteindag :)

Min mage har klarat sig bra än så länge, men det kan ju bli problem längre fram när man kört ett tag. Får se hur man ska tackla det då, det är ju jättejobbigt om magen inte fungerar. Jag ska nog testa varannan dag protein/grönsaker nu i början, då borde magen hålla sig också tycker jag.

Ja lax, det var himmelskt igår! Det var City Gross som annonserade om det denna veckan, så kolla upp det! Vår ICA hade också "extrapris" på färsk lax, för 149 kr /kg........... (för ca 4 mån sedan kostade den max 90kr/kg!).

Idag stod vågen på 56,9, så ingen direkt förändring från igår så tror det är dags att gå över till cruisefasen här! Tror inte jag kommer gå ner mer kommande veckan, utan är glad om kroppen kan anpassa sig till runt 57 (för det kan ju omöjligt vara fett jag tappat dessa dagar!) Har precis käkat en stor skål med lättkvarg med röda vinbär från min mammas trädgård, lite syrligt men jag gillar det :) Ikväll ska vi göra spearribs, så kommer äta lite brysselkål och sallad till det. Får avväga sen om det här funkar trots att jag äter lite mer fett än tillåtet. Jag ska hålla tummarna för att du hamnar under 62 på söndag!

Önskar dig också en fin dag! :)

Svar på tråden Dukan diet start 2014-02-02 följas åt!!?