• jessicat01

Lön personlig assistent

Hej! Jag har blivit erbjuden ett jobb som personlig assistent. Och nu undrar jag vad man kan begära i timlön? Lönerna verkar variera väldigt mycket. Killen jag ska jobba åt är 11 år och det är vaken natt som gäller. Jag är 30 år och har arbetat inom servicebranchen i 12 år. Har ingen tidigare erfarenhet som PA. Vad har ni i timlön, och vad tycker ni jag kan begära?

• Svar på tråden Lön personlig assistent
  • Fnulan

Det är så olika från anordnare till anordnare.. Jag vet en kommun som erbjuder 118 kr i timmen och en kommun som erbjuder 130 kr i timmen. 

En av Sveriges största anordnare ligger på 115 kr/tim (!!!) som jag tycker är alldeles för lite för det viktiga arbete man utför. 

Jag tycker att du kan säga 130 kr och se var det landar. Var beredd på att kanske sänka lite.

• jessicat01

Ja, det verkar verkligen variera mycket! De sa att ingångslönen för ngn som precis gått ur skolan och som var helt grön låg på 110:- /h. Det låter riktigt dåligt tycker jag. Ja, jag tror jag vågar mig på att föreslå 130. O håller tummarna; )

• Erizajo

Brukar vara mer hos privata företag än hos kommunerna. Jag har 128/h plus ob är inte utbildad.

• Fnulan
    jessicat01 skrev 2014-02-04 21:26:30 följande:
    Ja, det verkar verkligen variera mycket! De sa att ingångslönen för ngn som precis gått ur skolan och som var helt grön låg på 110:- /h. Det låter riktigt dåligt tycker jag. Ja, jag tror jag vågar mig på att föreslå 130. O håller tummarna; )
    Det ska du ALDRIG arbeta för... ALDRIG!! Får jag fråga vilket bolag?
  • Fnulan
    Erizajo skrev 2014-02-04 21:31:58 följande:
    Brukar vara mer hos privata företag än hos kommunerna. Jag har 128/h plus ob är inte utbildad.
    Där ligger våra anställda också ungefär, lite upp och ner.
  • jessicat01

Det är inte kommunalt utan en ekonomisk förening där brukarna själva är medlemmar. De har runt 50 medlemmar. Ja, jag har betydligt bättre timlön inom restauranbranschen;)

• Fnulan
    jessicat01 skrev 2014-02-04 21:51:25 följande:
    Det är inte kommunalt utan en ekonomisk förening där brukarna själva är medlemmar. De har runt 50 medlemmar. Ja, jag har betydligt bättre timlön inom restauranbranschen;)
    Konstigt att de har så låga löner.. Högre löner gör att assistenterna vill stanna- och det blir bättre trygghet och kvalitet för brukaren
  • passo
    jessicat01 skrev 2014-02-04 21:51:25 följande:

vilken ekonomisk förening är det? Kan du säga första bokstaven om du inte vill hänga ut dem helt..
Svar på tråden Lön personlig assistent