Inlägg från: Anonym (onormal?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (onormal?)

varför måste jag äta större mängd än normalt för att bli mätt??

Jag är en 26-årig tjej, vältränad men ändå smal och har sedan jag började träna på gymnasietiden alltid haft stor aptit. Jag äter inga små mängder utan det är ordentliga portioner! Jag äter givetvis nyttigt med stoooora mängder grönsaker när jag äter middag tex. Men oavsett vad jag äter så krävs det mycket för att jag ska bli mätt.
    Jag kan lätt äta upp en hel pizza tex för att ge ett exempel. Nu äter jag typ aldrig pizza men de få gånger jag har gör det så går det åt en hel pizza lätt!
    Jag äter ca 7 frukter på en dag och detta är på en och samma gång när jag gör fruktsallad till mellanmål.

Jag skäms över min stora aptit och detta har bidragit till att jag har börjat spy upp maten för att jag är livrädd för att bli tjock...jag har aldrig varit tjock eller överviktig men när jag nu har börjat räkna kalorier och läser på om hur stor mängd av allting man bör äta så får jag ångest då jag äter betydligt mer än vad som räknas som "normalt".
    Tex om jag skulle äta havregrynsgröt så behöver jag minst 2 dl havregryn i min portion.
    Mackor kan jag äta 6 st för att bli mätt, nu äter jag aldrig det då det är sjukt onyttigt men bara som exempel.

Jag blir inte mätt på en normal portion utan jag måste ha lite extra och då pratar vi inte om att bli äckligt mätt utan en lagom mättnadskänsla...
    Detta är pinsamt när man är på middag..för jag verkligen älskar mat och jag har ju så stor aptit att jag kan äta så himla mycket...

Och nu har man då dragit på sig en förbannad ätstörning pga detta.... Varför är jag så onormal och måste äta så förbannat mycket för att bli mätt??? Känns som jag är den enda tjejen på jordklotet som har detta förbannade problem......

• Svar på tråden varför måste jag äta större mängd än normalt för att bli mätt??
  • Anonym (onormal?)

Alltså jag äter enbart långsamma kolhydrater. Exemplena på pizza och mackor var bara just exempel på onyttiga saker som vem som helst kan referera till.

Jag är ett hälsofreak men på sistone har jag blivit ännu värre eftersom jag har så stor aptit.

Jag är inte småhungrig mellan måltiderna, äter inget snacks utan jag äter långsamma kolhydrater, lite och enbart nyttigt fett, massor med grönsaker och frukt. Detta är vad min kost består av sedan en tid tillbaka.

Jag dricker ingenting förutom vatten.

• Anonym (onormal?)
    Fjärilslarv skrev 2014-02-06 10:26:23 följande:
    tränar man mycket så behöver man äta mycket också.
    Jag är 158,5cm lång (ja lång inte kort :p) och käkar lika mycket som min man (ibland t o m mer) som är 187cm lång, och det är för att jag tränar mer än honom.
    Han tränar i ettapper, långa pass, 4 timmar på cyckeln i ett svep, jag tränar 40- 60 minuters pass 5ggr i veckan istället.

de dagar han har maraton på cyckeln så äter han ju mycket mycket mer än mig och jag undrar vart allt det han är får plats?, för han är ju vältränad haha.
    Hmm...jag tränar 2 timmar 7 dagar i veckan...men det är ju enbart en förbränning på 500 kcal typ...då borde man inte vara så himla hungrig tycker jag :-/
  • Anonym (onormal?)

Tack för alla svar och synpunkter! Det jag är orolig för är ju hur jag kommer se ut på lång sikt. En viktuppgång kommer ju smygandes, inte pang på bara. Därför är jag självklart orolig över mitt stora matintag.
    Om fem år kanske jag ser ut som ett hus trots allt...

Jag har verkligen försökt att "krympa" magsäcken genom att tvinga mig själv att helt enkelt äta mindre men det har inte hjälpt mig något utan jag är lika stor i maten för det i slutändan.

• Anonym (onormal?)
    Skepparen skrev 2014-02-07 11:42:21 följande:
    Sju frukter plus fruktsallad om dagen är inte långsamma kolhydrater någonstans.

Jag tror att du har svårt att känna igen din mättnadskänsla. Att vara mätt är inte att känna sig som en stoppad korv som aldrig vill äta mer så länge man lever. Ät långsammare och begränsa portionsstorleken ett par veckor. Sedan kommer du att kunna äta normala portioner och bli mätt ändå.
    Nej jag har inte svårt att känna igen min mättnadskänsla. Med mätt menar jag inte att man ska känna sig som en stoppad korv efteråt utan att man ska känna sig mätt och belåten. Och för att jag ska känna mig mätt och belåten krävs att jag måste äta MYCKET. Jag har ju varit väldigt tydlig med detta om du bara läst ordentligt.

Det handlar inte om något sötsug eller något sådant. Jag är inte tjock, just nu är jag underviktig och har egentligen aldrig haft problem med vikten men sedan jag, för en tid sedan började räkna kalorier efter att ha läst och lyssnat på allt matsnack, speciellt efter den omtalade 5:2 dieten, om hur mycket man bör äta osv så har jag börjat bli mer medveten om hur mycket jag faktiskt måste äta för att bli mätt. Och då blev jag rädd vilket har medfört att jag inte vågar stoppa i mig vad som helst eller äta så mycket som jag brukar göra. Även om jag aldrig haft problem med vikten. 
  • Anonym (onormal?)

Jag kom att tänka på när jag gick i gymnasiet och var tillsammans med en kille...

Jag hade en sådan aptit att jag åt upp en halv jättefranska (den stora blå rostbrödsförpackningen) en kväll när jag blev hungrig...DÅ skämdes jag kan jag säga...och till det drack jag ett stort glas kall oboy....

• Anonym (onormal?)
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-07 11:41:46 följande:

Äh, nej det är det inte. Två timmars träning är ca 1000-1500 kcal.
    Fast det där beror ju på vad det är för träning!

Jag styrketränar inte i två timmar utan jag går powerwalk i två timmar varje dag.
  • Anonym (onormal?)
    Myling skrev 2014-02-07 13:06:09 följande:
    Har du regelbundna menstruationer?
    nej....den har varit frånvarande sedan några månader tillbaka.....
  • Anonym (onormal?)
    Anonym (mimmi) skrev 2014-02-07 13:49:41 följande:
    Känner igen mig rätt mycket i dig!  Och en portion havregryn (1 dl), är ju ingenting!  

Förstår inte hur som nån sa, att hon kan "få i sig 1 och en halv portion". Jag häller bara ner massor med havregryn i en kastrull. tycker ärligt talat att det är så himla töntigt att stå och måtta 1 dl bara för att det står så på förpackningen. Varför gör ni det? Jag äter nog minst två portioner i alla fall, och på det har jag oftast kokosflingor ( bara öser på en stor hög).  Jag är rätt vältränad, 1.62, 55 kilo. Folk tycker ofta att jag ser väldigt petit ut, men jag är ändå rätt stark.

TS: Sluta bry dig om att läsa kaloriinnehåll och tänka på hur andra äter. Du känner din kropp bäst.
    Tack för att du känner igen dig :) Sådär körde jag också innan jag började tänka på allt jag stoppar i mig...
    Jag har aldrig brytt mig tidigare om kalorier hit och dit men sedan jag började räkna dem så har jag blivit som besatt och jag har blivit livrädd för kalorier...allt innehåller kalorier och 2000 kalorier är ju ingenting när man väl börjat räkna dem...jag menar, äter jag en normal middag så får jag lätt i mig säkert över 1000 kalorier....och man ska max få i sig 500-600 kalorier i en måltid..

Så nu får jag ångest varje gång jag äter mer än en måltid per dag just för att jag äter så mycket...
  • Anonym (onormal?)
    Myling skrev 2014-02-07 14:28:40 följande:
    Men TS, till att börja med har du ju ingen som helst jäkla aning om hur mycket av maten som verkligen tas upp av din kropp? Det räcker ju att dina tarmar bara är en aning ur balans så kommer du skita ut alla kalorierna igen. Det är *mycket* smartare att lyssna på sina hungerskänslor!!!
    Hur menar du nu? Allt jag stoppar i mig tas väl upp av kroppen?
  • Anonym (onormal?)
    Fjärilslarv skrev 2014-02-07 15:07:57 följande:
    njae då skulle vi inte bajsat eller kissat.
    Fast kroppen suger väl ändå åt sig först och sen bajsar vi ut resten..?
    Anonym (mimmi) skrev 2014-02-07 15:07:03 följande:
    Var det nån speciell händelse som hände som fick dig att börja tänka på vad du stoppar i dig?
    Var du lyckligare innan? - Nu verkar du ju ha mycket ångest.
    Så vill du sluta tänka på kalorier?
    Du har kontroll över vad du gör, gör det som du mår bra av!

Det är ju lättare sagt än gjort kanske, men tänk på det. 

Hur gammal är du förresten?:)
    Jag blev intresserad av 5:2 metoden helt enkelt...dumt av mig nu i efterhand då detta förbannade kaloriräknandet har tagit överhanden.
    Jag är 26.
Svar på tråden varför måste jag äta större mängd än normalt för att bli mätt??