• Anonym (onormal?)

varför måste jag äta större mängd än normalt för att bli mätt??

Jag är en 26-årig tjej, vältränad men ändå smal och har sedan jag började träna på gymnasietiden alltid haft stor aptit. Jag äter inga små mängder utan det är ordentliga portioner! Jag äter givetvis nyttigt med stoooora mängder grönsaker när jag äter middag tex. Men oavsett vad jag äter så krävs det mycket för att jag ska bli mätt.
    Jag kan lätt äta upp en hel pizza tex för att ge ett exempel. Nu äter jag typ aldrig pizza men de få gånger jag har gör det så går det åt en hel pizza lätt!
    Jag äter ca 7 frukter på en dag och detta är på en och samma gång när jag gör fruktsallad till mellanmål.

Jag skäms över min stora aptit och detta har bidragit till att jag har börjat spy upp maten för att jag är livrädd för att bli tjock...jag har aldrig varit tjock eller överviktig men när jag nu har börjat räkna kalorier och läser på om hur stor mängd av allting man bör äta så får jag ångest då jag äter betydligt mer än vad som räknas som "normalt".
    Tex om jag skulle äta havregrynsgröt så behöver jag minst 2 dl havregryn i min portion.
    Mackor kan jag äta 6 st för att bli mätt, nu äter jag aldrig det då det är sjukt onyttigt men bara som exempel.

Jag blir inte mätt på en normal portion utan jag måste ha lite extra och då pratar vi inte om att bli äckligt mätt utan en lagom mättnadskänsla...
    Detta är pinsamt när man är på middag..för jag verkligen älskar mat och jag har ju så stor aptit att jag kan äta så himla mycket...

Och nu har man då dragit på sig en förbannad ätstörning pga detta.... Varför är jag så onormal och måste äta så förbannat mycket för att bli mätt??? Känns som jag är den enda tjejen på jordklotet som har detta förbannade problem......

• Svar på tråden varför måste jag äta större mängd än normalt för att bli mätt??
  • Lena

Nej du tränar då går det åt mer. Däremot har du inte en sund kroppssyn, jag hade kontaktat någon för hjälp med den.

• BCH52

Kanske att du skulle se om det blir någon förändring om du drar ner rejält på kolhydrater, speciellt de snabba dom frukt och bröd. Ät mer protein och nyttigt fett då blir du mätt och håller dig mätt. Men när man tränar så behöver man kolhydrater både som bränsle för kroppen och för hjärnan. Titta alltså på fördelningen mellan protein, fett och kolhydrater i din kost, ta INTE bort kolhydrater! Välj istället långsamma kolhydrater och minska mängden under en tid för att se om du upplever någon förändring, och glöm inte att dricka vatten, det är lätt att uppleva törstsignal som hungersignal. Mest oroande är dock att du börjat kräkas upp mat för att undvika att gå upp i vikt, sånt beteende handlar ofta om annat än mat. Har du kanske stora krav på dig själv och dina prestationer. Du är dock medveten om att det inte är sunt, du har tagit ett första steg mot en förändring. Lycka till!

• sextiotalist

Äter du snabbt, så kan det vara en del av svaret. Om man äter långsamt så hinner mättnadskänslan komma innan man ätit för mycket.
    Avsluta måltiden med något sött, frukt eller en liten bit choklad.
    Minska portionerna sakta, så magsäcken vänjer sig vid mindre portioner.

Blir du ofta sugen mellan måltiderna så kan det vara  så att du är blodsockerkänslig, då kanske du kan försöka satsa på mat som inte triggar igång blodsockret på samma sätt.

Är du verkligen hungrig eller sugen mellan måltiderna. Ett glas vatten eller en sockerfri karamell kanske kan lugna ner suget.

Och till slut, sluta kräkas upp maten, det hjälper inte ett smack, utan snarare förvärrar problemen.

Jag är lite åt det anrda hållet, det kan gå flera timmar mellan målen och kan glömma av att äta ibland, men normalt så bör en måltid hålla en mätt i minst tre timmar.

• Anonym (onormal?)

Alltså jag äter enbart långsamma kolhydrater. Exemplena på pizza och mackor var bara just exempel på onyttiga saker som vem som helst kan referera till.

Jag är ett hälsofreak men på sistone har jag blivit ännu värre eftersom jag har så stor aptit.

Jag är inte småhungrig mellan måltiderna, äter inget snacks utan jag äter långsamma kolhydrater, lite och enbart nyttigt fett, massor med grönsaker och frukt. Detta är vad min kost består av sedan en tid tillbaka.

Jag dricker ingenting förutom vatten.

• Fjärilslarv

tränar man mycket så behöver man äta mycket också.
    Jag är 158,5cm lång (ja lång inte kort :p) och käkar lika mycket som min man (ibland t o m mer) som är 187cm lång, och det är för att jag tränar mer än honom.
    Han tränar i ettapper, långa pass, 4 timmar på cyckeln i ett svep, jag tränar 40- 60 minuters pass 5ggr i veckan istället.

de dagar han har maraton på cyckeln så äter han ju mycket mycket mer än mig och jag undrar vart allt det han är får plats?, för han är ju vältränad haha.

• Myling

Men herregud du har ju inga problem med vikten. Sluta räkna kalorier då! Och ät precis så mycket du vill! Så länge du håller dig ifrån litervis med läsk och sega råttor kan du inte sabba din kropp på det sättet. Bara njut och var glad!

• cosinus

Portionsstorlek är en vanesak. Man får vara hungrig några dagar när man ställer om ifall man vill minska men det går också relativt fort.

T ex när man helammar en 6-mån bebis då är man hungrig - hela tiden. Sen slutar ungen att amma och man är van att äta massor vilket i mitt fall då inte gör att jag lägger på mig men jag tappar heller inte det sista som är kvar så då får jag bita ihop och vara hungrig en vecka men sen är det lungt och kroppen är van vid små portioner igen och blir mätt på det.

Spy upp mat ska du såklart inte, fast det vet du ju redan. Men prova göra mindre portioner, härda ut att du inte känner dig mätt och ist äta lite oftare.

Jag tränar 5-6 ggr i veckan. Om jag jämför med din mängd mat så äter jag ungefär så här. Pizza: en halv, jag sparar andra halvan till dagen efter. Jag kan äta 3/4 men sen är jag galet mätt, men jag gör oftast inte det. Är inte mätt efter en halv pizza men 10 minuter efter jag slutat äta är jag det. Havregrynsgröt gör jag på 1 dl även om jag skulle få i mig 1.5. Mackor, om jag äter det så kanske 3-4 stycken. Fruktsallad: Jag gör ofta på ett äpple, en apelsin och antingen vindruxor eller 1-2 kiwi. Till det har jag c:a 200 gram kvarg. Blir proppmätt av detta.

Koka ägg om du gillar det att ha i kylen. Det är min räddning när jag kommer hem från jobbet och ska börja laga middag, då äter jag 1-2 ägg för att inte börja småäta av allt jag lagar. Som mellanmål tycker jag ägg är suveränt. Enkelt och man blir förvånadsvärt mätt.

• Anonym (onormal?)
    Fjärilslarv skrev 2014-02-06 10:26:23 följande:
    tränar man mycket så behöver man äta mycket också.
    Jag är 158,5cm lång (ja lång inte kort :p) och käkar lika mycket som min man (ibland t o m mer) som är 187cm lång, och det är för att jag tränar mer än honom.
    Han tränar i ettapper, långa pass, 4 timmar på cyckeln i ett svep, jag tränar 40- 60 minuters pass 5ggr i veckan istället.

de dagar han har maraton på cyckeln så äter han ju mycket mycket mer än mig och jag undrar vart allt det han är får plats?, för han är ju vältränad haha.
    Hmm...jag tränar 2 timmar 7 dagar i veckan...men det är ju enbart en förbränning på 500 kcal typ...då borde man inte vara så himla hungrig tycker jag :-/
  • Kira2

Men endel äter mer helt enkelt! Min syster äter mycket mer än mej. Hon är 156,5 och väger 41kg. Jag är 162 och väger 50kg. Hon är verkligen pytteliten men ser inte benig och knotig ut för fem öre. Men hon äter jättesakta och sitter alltid kvar och äter när alla är klar

a! Tänk va mycket skulle äta om hon började träna :) ät tills du blir mätt helt enkelt TS!

Frumariah.blogg.se

Svar på tråden varför måste jag äta större mängd än normalt för att bli mätt??