Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

varför måste jag äta större mängd än normalt för att bli mätt??

Äter du snabbt, så kan det vara en del av svaret. Om man äter långsamt så hinner mättnadskänslan komma innan man ätit för mycket.
    Avsluta måltiden med något sött, frukt eller en liten bit choklad.
    Minska portionerna sakta, så magsäcken vänjer sig vid mindre portioner.

Blir du ofta sugen mellan måltiderna så kan det vara  så att du är blodsockerkänslig, då kanske du kan försöka satsa på mat som inte triggar igång blodsockret på samma sätt.

Är du verkligen hungrig eller sugen mellan måltiderna. Ett glas vatten eller en sockerfri karamell kanske kan lugna ner suget.

Och till slut, sluta kräkas upp maten, det hjälper inte ett smack, utan snarare förvärrar problemen.

Jag är lite åt det anrda hållet, det kan gå flera timmar mellan målen och kan glömma av att äta ibland, men normalt så bör en måltid hålla en mätt i minst tre timmar.

• sextiotalist
    Anonym (onormal?) skrev 2014-02-06 10:23:00 följande:
    Alltså jag äter enbart långsamma kolhydrater. Exemplena på pizza och mackor var bara just exempel på onyttiga saker som vem som helst kan referera till.

Jag är ett hälsofreak men på sistone har jag blivit ännu värre eftersom jag har så stor aptit.

Jag är inte småhungrig mellan måltiderna, äter inget snacks utan jag äter långsamma kolhydrater, lite och enbart nyttigt fett, massor med grönsaker och frukt. Detta är vad min kost består av sedan en tid tillbaka.

Jag dricker ingenting förutom vatten.
    Då rekommenderar jag dig att sakta men säkert dra ned på portionerna. Vet du, man behöver inte bli mätt egentligen efter en måltid, om man vet med sig att man fått i sig tillräckligt, då behöver man inte jaga mättnadskänslan. Kroppen kommer till slut vänja sig vid att portionerna blir mindre
    Sedan kanske du kan lägga till lite fett, för fett gör att man håller sig mätt längre.

Vad händer om du inte blir mätt efter en måltid, har du testat det och se om mättnadskänsla kommer senare. Om du vet med dig att du ätit tillräckligt och blir hungrig efter en timme, så ta ett glas vatten, för då är det magsäcken som vill bli fylld, inte kroppen som behöver näring
Svar på tråden varför måste jag äta större mängd än normalt för att bli mätt??