Anonym (lampan) skrev 2014-02-06 23:56:01 följande:
Hej alla i tråden!
Jag känner igen det ni skriver jätemycket, hade svår ångest på morgonen i många år, det klingade av mot eftermidagen/kvällen.
Efter tusen turer och att jag ätit mig genom FASS insåg jag och läkaren att depressionen var ljus/årstidsrelaterad! Nu har jag sedan flera år ljusterapi. Först hyrde jag "ljusskåp" på sjukhuset, men sedan blev små portabla lampor med ljus på samma våglängd som solljus möjliga att köpa via Internetshopar.
20 minuter på morgonen gör effekt och reglerar sedan sömn och vakenhormnernas växlingar så att jag dessutom blir trött på kvällen. När kroppsrytmen blev vettig orkade jag mer och då blev mer gjort på jobb, i studier och allmänt ii livet. Det var balsam för själen att orka åstadkomma saker, självkänslan steg.
Vill man testa ett naturligare alternativ till SSRI så föreslår jag 5-HTP. Det är ett ämne som kroppen tillverkar serotonin av. Grejen med SSRI är att de egentligen inte innehåller något nytt serotonin, ssri ser bara till att det lilla serotonin man har inte sköljs ur kroppen, utan recyclas. Har man till att börja med låga serotoninnivåer, kan man aldrig komma över dem med SSRI, bara minska sina förluster.
5-HTP däremot kan öka nivåerna. Det får inte säljas i Sverige sedan ett par månader även om fickor av civil olydnad finns i vissa hälsokostshoppar. Man kan dock beställa billigt och snabbt på tex
vitanatural.net
Har man svårt att sova men inte vill ta stilnoct, imovane etc så finns melatonin, kan också beställas på nätet. Det går att få på recept, men få doktorer är insatta och priserna på apoteket skyhöga. På internethälsokosten är det ofta kampanjer på just melatonin. DOCK: om någon av er är en ungdom/tonåring som ännu växer bör ni inte ta det eftersom det motverkar tillväxthormoner som ni behöver i er fas i livet.
Jag har lidit av vårdepressioner sen jag gick i gymnasiet. Hösten däremot har jag inga problem med, men däremot när ljuset börjar komma från blir jag alltid deppigare och får ökad ångest. Fick åka ner akut till psyk för några år sedan just den här tiden, efteråt förstod jag att det handlade om vårdepp.
Men det är ju omöjligt att veta om man har för lite serotonin, det måste man ju mäta på något sätt innan man börjar experimentera med 5-HTP och sånt. Man har ju hört en del att man INTE ska ta sånna medel, det är inte riskfritt, sen är det inte säkert att det hjälper. Läkaren i Fråga Doktorn på SVT tyckte ju inte att man skulle äta 5-HTP eftersom man inte vet hur säkert det är och oftast inte ger någon effekt. Kanske bättre att äta mat som är rik på tryptofan? och på så sätt öka serotoninet i kroppen.