• Anonym (tess)

    Svår ångest på morgonen och förmiddagen? Vad kan hjälpa, Atarax, Sobril??

    Jag lider av GAD, och just nu är det bara helt överjävligt (Kanske för att det är 4 dagar kvar till mensen) mår alltid sämre innan och under mens.

    Har de senaste två-tre månaderna vaknat ganska tidigt på mornarna med en oro i kroppen, kan inte somna om, sen fortsätter den hela förmiddagen. Jag har stark ångest, negativa tankar, oro i kroppen, rädsla för att tappa kontrollen. Oroar mig för allt, att jag har ångest och aldrig kommer bli bra. Sen brukar det släppa framåt eftermiddagen och jag börjar må bättre.

    Igår kväll mådde jag riktigt bra, ingen ångest, men ändå var det samma visa denna morgon och förmiddag.

    Har precis tagit en Atarax som hjälper lite, äter mellan 3-4 tabletter per dag, men de hjälper inte fullt ut.

    Ska träffa läkare på måndag, ska troligtvis få börja med SSRI, kan jag be om att få något starkare för ångesten, typ Sobril??

    Någon mer som har stora problem med morgon och förmiddags ångest, vad hjälper för er??

  • Svar på tråden Svår ångest på morgonen och förmiddagen? Vad kan hjälpa, Atarax, Sobril??
  • Anonym (lampan)
    Anonym (tess) skrev 2014-02-07 09:04:49 följande:
    Men det är ju omöjligt att veta om man har för lite serotonin, det måste man ju mäta på något sätt innan man börjar experimentera med 5-HTP och sånt. Man har ju hört en del att man INTE ska ta sånna medel, det är inte riskfritt, sen är det inte säkert att det hjälper. Läkaren i Fråga Doktorn på SVT tyckte ju inte att man skulle äta 5-HTP eftersom man inte vet hur säkert det är och oftast inte ger någon effekt. Kanske bättre att äta mat som är rik på tryptofan? och på så sätt öka serotoninet i kroppen.


    Hej igen, jo, man skall ju bara göra som man känner för! 
    Gällande 5 HTP: är du påtänkt för att få SSRI så anser doktorn troligen att du har lite för lågt serotonin, det är ju på serotoninet SSRI verkar, dvs det ser till att så lite som möjligt av det du har går till spillo medan 5-htp stöder nybildning.

    Jag vet inte, det skall erkännas, om det finns ett medicinskt test på om man har för lite serotonin. När jag fick ssri så gick doktorn helt på min berättelse, men det var tio år sedan eller mer. 

    Hursomhelst så hoppas jag att du snart får bukt med din GAD! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Jag också)

    Kan berätta för dig att jag också lider av sk morgonångest. Vaknade imorse, klev upp, gjorde frukost och sedan bara small det till. Dendär jävla ångesten. Som riktigt kryper under skinnet. Sen kommer alla negativa känslor och tankar till det. Man får väl någon form av panik av ångesten inte vet jag...

    Så vad gör jag?
    Jag tränar. Och motionerar. Visst, och gråter och är fullständigt frustrerad. För man inte alltid förstår vart ångesten kommer ifrån. 

    Idag gick jag ut och promenerade. Fort. Det tog mig cirka en kvart så var nog mesta ångesten borta. Direkt kroppen börjar arbeta så mattas ångesten av...


    Att lägga sig i sängen och låta ångesten suga sig in i en är bara idioti.

  • Anonym (GAD)

    Här är en till. Har GAD och mycket förväntansångest för saker. Tror att man har mest ´ångest på morgonen/fm för att man inte vet hur dagen kommer att bli, man känner krav inför det man ska ta sig för.

    Men till det positiva är att sedan jag började med ssri, Venlafaxin, så har det blivit mkt bättre för min del.
    Min medicin gör att jag klarar vardagen med allt vad den innebär med jobb, barn, dagis, osv. Den gör att jag fixar det mesta och det är så skönt!

  • Anonym (tess)
    jeanette02 skrev 2014-02-10 10:41:09 följande:
    Hur går det ts? Fått prova någon ny medicin eller något annat behandling?
    Hej!
    Jag ska till läkaren senare idag, och sitter såklart här med värsta ångesten och illamåendet, och förstår inte hur jag ska klara att gå dit.

    Jag kommer be om Lergigan (hoppas han skriver ut det), för Atarax hjälper inte mig längre och det har aldrig gett mig den lugnade effekt som jag vill ha och behöver. Sen kommer jag ju garanterat få ssri, men är rädd för att börja med det, livrädd för att få mer ångest och må illa, är emetofobiker.

    Hör av mig senare.


  • Anonym (tess)
    Anonym (GAD) skrev 2014-02-10 08:19:01 följande:
    Här är en till. Har GAD och mycket förväntansångest för saker. Tror att man har mest ´ångest på morgonen/fm för att man inte vet hur dagen kommer att bli, man känner krav inför det man ska ta sig för.

    Men till det positiva är att sedan jag började med ssri, Venlafaxin, så har det blivit mkt bättre för min del.
    Min medicin gör att jag klarar vardagen med allt vad den innebär med jobb, barn, dagis, osv. Den gör att jag fixar det mesta och det är så skönt!
    Förväntansångest har jag med, massor. Vad skönt att du hittat en medicin som funkar.

    Hade du mycket fysiska besvär pga av din GAD?
  • Anonym (GAD)
    Anonym (tess) skrev 2014-02-10 10:49:36 följande:
    Förväntansångest har jag med, massor. Vad skönt att du hittat en medicin som funkar.

    Hade du mycket fysiska besvär pga av din GAD?
    ja, mkt huvudvärk, yrsel, illamående..ont i nacke, domningar i arm och hand.
  • Anonym (mammann)

    JAg förstår hur du känner. Är/har varit likadan. Min ångest var som värst på morgonen, ofta fick jag gå omkring och äta morgonmålet för jag klarade inte av att sitta ner... osv osv  Jag tror det var liksom en rädsla över hur dagen ska bli. Ska jag ha mycket ångest idag, tänk om ångesten blir ännu värre idag, tänk om jag inte fixar jobbet pga ångesten, tänk om det här bara blir vrre och värre, tänk om jag blir galen till sist, hur mycket värk ska jag ha idag då, tänk om värken blir bara värre och värre... sen när jag varit vaken några timmar så lugnade ångesten ner sig betydligt. Ofta lugnade det ner sig efter att jag suttit en stund på jobbet.

    Tyvärr började jag vakna tidigare och tidigare pga ångesten och de kroppsliga symtomen blev bara värre och värre (domningar i vänster arm, huvudvärk, spända muskler i axlar och skulderblad, grymt sjuk nacke mm) så till sist gick jag till en läkare som skrev ut Cipralex 10 mg och fick tider till samtal. Detta är nu några år sedan, men jag äter fortfarande Cipralex. Känns inte som att jag kan sluta. Inte ännu. Hoppas ju att man nån gång ska slippa den här skitångesten och GAD'en... men tvivlar.

  • Anonym (GAD)
    Anonym (mammann) skrev 2014-02-10 19:31:47 följande:
    JAg förstår hur du känner. Är/har varit likadan. Min ångest var som värst på morgonen, ofta fick jag gå omkring och äta morgonmålet för jag klarade inte av att sitta ner... osv osv  Jag tror det var liksom en rädsla över hur dagen ska bli. Ska jag ha mycket ångest idag, tänk om ångesten blir ännu värre idag, tänk om jag inte fixar jobbet pga ångesten, tänk om det här bara blir vrre och värre, tänk om jag blir galen till sist, hur mycket värk ska jag ha idag då, tänk om värken blir bara värre och värre... sen när jag varit vaken några timmar så lugnade ångesten ner sig betydligt. Ofta lugnade det ner sig efter att jag suttit en stund på jobbet. Tyvärr började jag vakna tidigare och tidigare pga ångesten och de kroppsliga symtomen blev bara värre och värre (domningar i vänster arm, huvudvärk, spända muskler i axlar och skulderblad, grymt sjuk nacke mm) så till sist gick jag till en läkare som skrev ut Cipralex 10 mg och fick tider till samtal. Detta är nu några år sedan, men jag äter fortfarande Cipralex. Känns inte som att jag kan sluta. Inte ännu. Hoppas ju att man nån gång ska slippa den här skitångesten och GAD'en... men tvivlar.

    alltså shit!:det skulle kunna vara mina ord:)) känner precis likadant. dock mår jag nu bättre tack vare min medicin och kbt- samtal.
  • Anonym (Jag också)

    Min ångest har ökat sen jag slutade med Cipralex före jul. Trappade ut den och sen dess har jag haft mer ångest och negativa känslor om mig själv och tillvaron.. Blir lättare irriterad också..
    Känns ju lagom kul.

    Någon annan som trappat ut ssri och blivit sämre igen pga det?

    Jag har väl någon förhoppning att det ska bli bättre efter ett tag, men just när man har ångest och skit så känns det hopplöst.

    Jag har, som andra här, endast ångest på förmiddag och värst på morgonen.
    För mig blir det bättre när jag motionerar. Som jag skrev förut. Att äta ordentligt tror jag är viktigt också.
    Det värsta man kan göra är att ge efter för ångesten..

    Men det är inte det lättaste alltid. Känns skönt att veta att så många andra har ångest och psykiska problem. Tråkigt att ha, men känns lättare att veta att man inte är ensam.

    Jag varken jobbar eller studerar nu.

Svar på tråden Svår ångest på morgonen och förmiddagen? Vad kan hjälpa, Atarax, Sobril??