• Anonym (bäst?)

Köpa hus kontant eller ta lån?

Hej

Vi börjar leta hus nu och inser att vi skulle kunan köpa ett hus kontant, men jag får för mig att det ändå är mest fördelaktigt att ändå ha lite lån på huset, för att få dra av räntorna. Vilket är bäst? Vill gärna ha lite 'kött på benen' innan vi talar med en bank, för jag inbillar mig att de kommer säga det som är mest fördelaktigt för dem..

Några tips och råd? Kanske var man akn läsa om sånt här?

• Svar på tråden Köpa hus kontant eller ta lån?
  • Philippa

Jag hade tagit 50/50 just för att det är fördelaktigt med lån när det gäller skatter.....

• Anonym (bäst?)
    Philippa skrev 2014-02-07 11:24:44 följande:
    Jag hade tagit 50/50 just för att det är fördelaktigt med lån när det gäller skatter.....

ok tack. Det lönar sig alltså att ta 50/50 även om husen kostar runt 2 miljoner? Kanske tom 3 miljoner om vi hittar något riktigt wowhus men runt 2 iaf kommer det att kosta.
  • Erki

Kan inte se det positiva med att ta lån om det inte behövs.
    Vid lån betalar du 2,5-3,5% ränta och får tillbaka ca 30% av det på skatten.
    Vid ett lån på 500.000 kostar det er 15.000kr om året i ränta (räknar på 3%)
    Ni får tillbaka 4.500kr om ni har beskattningsbar inkomst att dra av från.
    Det är iallafall en kostnad på 10.500kr per år för att låna en halv miljon.

• Jemp

Gissningsvis bör du också räkna med vad du gör av pengarna du "sparar" (har kvar) om du tar lån. Vad har du för ränta på dem?

• Skepparen
    Anonym (bäst?) skrev 2014-02-07 11:23:43 följande:
    Hej

Vi börjar leta hus nu och inser att vi skulle kunan köpa ett hus kontant, men jag får för mig att det ändå är mest fördelaktigt att ändå ha lite lån på huset, för att få dra av räntorna. Vilket är bäst? Vill gärna ha lite 'kött på benen' innan vi talar med en bank, för jag inbillar mig att de kommer säga det som är mest fördelaktigt för dem..

Några tips och råd? Kanske var man akn läsa om sånt här?
    Eh?

Att betala ränta för att kunna dra av 30% av räntorna är bara tok.

Förr i tiden när man drog av räntorna på riktigt fanns det tillfällen då det lönade sig, beroende på marginalskatteffekter. Idag drar man dock inte av räntorna från bruttolöneinkomsten, du får ett skatteavdrag efter bruttolönen är beräknad och därmed sänker du inte din beskattningsbara inkomst ett dugg vilket gör att man inte kan lägga räntan på den ligger över brytgränsen för att få ner skatten.
  • Familjen Fri

Tänk så här: Om du ägde bostaden, skulle du långa upp på den för att sätta pengarna på ett sparkonto eller investera i aktier/fonder?

Det hela beror på hur riskbenägna ni är. Om alternativet är ett vanligt bankkonto skulle jag valt att betala av lånet. Om alternativet är aktier och fonder som brukar generera en bra bit över dagens bolåneräntor så blir det klurigare. Allt handlar om risk och potentiell avkastning.

• Anonym (Bankrånare)

Banken kommer rekommendera dig till en 50/50 deal. Alltså du betalar 50% av huset och den andra 50% lägger du på en pensionsförsäkring. I samma bank då naturligtvis.
    Som sagts tidigare, det var förr man tjänade på att ha lite ränteavdrag. Men det var då det.
    Så i det här fallet var det faktiskt bättre förr.

• Anonym (låna)

Med dagens räntenivåer är det helt onödigt att köpa en bostad kontant.

• MigSjälv

Betala av är väl alltid skönt?

Visst kan man ta bolån, och köpa aktier för resten av pengarna.

Då jag personligen inte är så riskbenägen skulle jag valt att betala av huset kontant. Man kan bli skadad och bli sjukpensionär, börsen kan krascha, tja vad som helst.

Är huset avbetalt så har man iaf någon form av säkerhet. Ett scenario är att boräntorna går upp, börsen ner, då sitter man på massa aktier man inte vill sälja till förlust, samtidigt som man vill lägga in mer i bolånet, för att få ner räntekostnaderna.

• Anonym (???)

Du får bara ju dra av en tredjedel av räntorna. Resten är ju bara att kasta pengarna i sjön = bankens vinst. Fattar inte varför man inte betalar kontant om man nu har pengarna?

Svar på tråden Köpa hus kontant eller ta lån?