• Anonym (Ledsen)

    Herpes - mitt liv känns totalförstört

    För två veckor sedan tog jag mig till vårdcentralen för att få ett utlåtande på en liten "böld" jag misstänkte var herpes, då jag haft oskyddat sex med ett så kallat kvart-i-två-ragg veckan innan. En virusisolation gjordes, och idag fick jag svar... Jag har fått herpes. 


    Jag känner mig helt stum just nu. Jag är arg, ledsen och så förvirrad. Det känns ungefär som att jag har fått HIV och att jag aldrig någonsin kommer att hitta en partner som kommer att acceptera detta. Jag är arg på mig själv för att jag hade oskyddat sex. Jag är ledsen för att jag, som alltid skyddar mig, lyckades dra på mig det av en helt okänd människa. Och jag är så förvirrad över hur mitt liv ska fortsätta... Måste jag skydda mig hela livet, precis som att jag har HIV? Kommer jag någonsin att hitta någon som tycker att detta är okej? Kommer killar att tycka att jag är äcklig och pestsmittad? Jag har fått olika bud av barnmorskor och läkare som säger olika. Det jag läser om smittovägar osv stämmer inte med vad både läkare (som säger en sak) och min barnmorska (som säger en annan sak) säger. Det känns ungefär som att mitt liv helt gått i krasch. 


    Finns det NÅGON här som kan berätta för mig att mitt liv inte är över på grund av detta? Kommer jag att leva ensam för resten av mitt liv på grund av detta? För det är ungefär så det känns. 

  • Svar på tråden Herpes - mitt liv känns totalförstört
  • Anonym (...)

    Min man har herpes, inga problem. Vi har inte oskyddat sex när han har skov, i övrigt skyddar vi oss inte alls. Jag är (så vitt jag vet) inte smittad och vi har varit tillsammans i snart 10 år.

  • Anonym (Jag med!)

    Ts, jag förstår precis hur du känner dig. Jag har också herpes och haft i fyra år. När jag fick veta att det var herpes jag hade fått så kändes livet förstört och jag ville bara dö, men jag har lärt mig att leva med detta och det är så många som har det, vi är inte ensamma!

  • Fjärilslarv
    Anonym (...) skrev 2014-02-07 16:36:33 följande:
    Min man har herpes, inga problem. Vi har inte oskyddat sex när han har skov, i övrigt skyddar vi oss inte alls. Jag är (så vitt jag vet) inte smittad och vi har varit tillsammans i snart 10 år.
    du har nog viruset latent i din kropp.
  • Anonym (Ledsen)

    Kan man ha ett någolunda normalt sexliv med detta?


    Jag har fått så otroligt många olika bud. Överallt man läser står det ju ungefär att man måste skydda sig för all framtid. Men, jag pratade med min barnmorska senast igår, och hon sa att jag inte behöver oroa mig, om jag inte har skov förstås. Skyddar ni er, trots att ni inte har symptom?

  • Fjärilslarv
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-02-07 16:43:55 följande:

    Kan man ha ett någolunda normalt sexliv med detta?


    Jag har fått så otroligt många olika bud. Överallt man läser står det ju ungefär att man måste skydda sig för all framtid. Men, jag pratade med min barnmorska senast igår, och hon sa att jag inte behöver oroa mig, om jag inte har skov förstås. Skyddar ni er, trots att ni inte har symptom?


    vi nuppar på jag och maken Guld i mun, dock inte när jag har skov då är han mer psykolog än make.
  • Anonym (saga)

    Vet du om det var typ 1 eller typ 2 du hade? Herpes kan smitta även om man har kondom eftersom såren inte alltid sitter där kondomen täcker. Man kan smitta även när man inte har symptom, annars hade det inte varit en så vanlig sjukdom. Vem har lixom sex med någon som har massa blåsor på könsorganet?

    Typ 1 herpes är ingen big deal, 90 % av Sveriges befolkning har denna sort om jag inte har helt fel för mig. Det är en sort som främst orsakar munherpes men som även är vanlig att få som könsjukdom. Den smittar mest under det första året som man fått viruset, sen lugnar det ner sig ganska rejält. Man får ofta bara ett skov och sen aldrig problem igen. Smittorisken finns såklart även om man haft viruset vilandes i kroppen i flera år, men eftersom de  allra flesta redan har denna sort så är det nog svårt att hitta någon att smitta.

  • Anonym (...)
    Fjärilslarv skrev 2014-02-07 16:42:53 följande:
    du har nog viruset latent i din kropp.
    Den största delen av befolkningen har det latent i sin kropp. Har i alla fall haft oskyddat sex i tio år utan att det brutit ut på mig.
  • IHEE

    Jag har herpes. Min pojkvän trodde att jag varit otrogen eftersom det bröt ut helt plötsligt (vet inte vem jag fått det av, eftersom jag alltid skyddat mig). Vi hade varit tillsammans i över ett år då det bröt ut, och jag har inte haft sex med någon annan.


    Läkaren förklarade för oss att det kunde ligga latent och komma fram flera år efter smittillfället.


    Vi hade redan haft oskyddat sex när min första infektion bröt ut, så vi fortsatte givetvis med detta. Min pojkvän har ännu inte fått något herpesutbrott.


    Men jag förstår att det känns som att livet är förstört, den värsta smärtan jag varit med om är första gången jag hade herpes! Men det har blivit bättre med tiden & du kommer att hitta någon som kommer tycka att det är helt okej :) Men använd för allas trevnad kondom innan du & eventuell partner kommit så pass långt att ni diskuterat detta.


    & herpes kan smitta utan utbrott & även när man har kondom, dock ligger det som sagt latent i en väldigt stor del av befolkningen redan, så avstå inte sex när du inte har utbrott. Vissa får utbrott, andra inte.


    Lycka till :)

  • Anonym (Hände mig mee...)

    Jag blev smittad för några år sen och hade ett helvete med blåsor och smärtor i flera månader. Jag kände oxo att jag lika gärna kunde fått hiv diagnos och var helt knäckt och tyckte livet var slut. Jag mådde så dåligt över mig själv, var så äcklad och visste att jag aldrig mer skulle kunna ligga utan kondom eller hitta nån som ville ha mig. Nu några år senare och ett helt sista år utan ett enda skov kan jag inte förstå hur jag kunde känna så. Jag trodde jag skulle dö när jag valde att berätta det för min nuvarande pojkvän men han tog det helt lugnt och valde själv att det var ok att sluta med kondom. Så jag förstår dig men kan lova dig att livet inte är slut.

Svar på tråden Herpes - mitt liv känns totalförstört