Bad soc om hjälp...
Bra jobbat!! Riktigt smart det där med spela in (obs INTE sarkasm, det lät lite sarkastisk insåg jag).
Fortsättningen har blivit att pappan skrev en orosanmälan till soc på 7 sidor där han menar att han är orolig för att jag har någon form av missbruk men samtidigt säkrar sig med att han inte har några bevis, att jag inte ger barnen mat, inte kläder, straffar dom, saboterar umgänget m.m. Blev fullt pådrag från soc, har lämnat prover och försökt att göra allt dom bett om. Pappan skickade sin pappa att ringa mig och förklara att jag måste gå med på pappans krav annars kommer han gå till rätten och då ligger jag "taskigt till" och kommer förlora vårdnaden om barnen direkt. Jag svarade: Kör på . go for it, bring it on! Kan säga att jag inte hört något mer, inte fått något papper från rätten heller. Däremot har jag tagit tag i detta för egen del, bearbeta det trauma jag bär på efter våra år ihop och det som pågår nu så jag kan gå upp i rätten om detta och orka stå upp för mina barn.
Damerna jag spelade in, oj, dom bara försvann och när jag nämner dom för andra inom soc byter alla ämne och ingen svarar på en enda fråga. Utredningen som startades för dottern aug 2013, den är fortfarande inte avslutad och inget skriftligt har ännu kommit om detta.
Soc ställde in mötet med sonen, men däremot pappan har dom möten med. Återigen handlar inget om barnen, utan om pappan. Hans orosanmälan handlade inget om barnen utan om mig och andra personer var även omnämnda i min närvaro och soc går hans ärenden nu. Sonen som är äldst, han vill bara få försvinna bort, han är så trött på dessa möten och det enda han sa när jag berättade han skulle på möte på soc var: Vad har farsan ställt till med nu då och vad ska jag göra för att slippa honom och allt med honom?
Kan bara säga att jag ångrar mig så mycket att jag bad soc om hjälp och jag är så ledsen å mina barns vägnar.
Som fortsättning på tråden har flera av de från socialtjänsten nu försvunnit - långtidsjukskrivna och fler än en har sagt upp sig nu med hänvisning till självbevarelsedrift!?
Jurister avråder helt från att gå upp i rätten mot pappan, menar på att en vårdnadstvist inte kommer lösa situationen.
Nu har information framkommit till mig att pappan varit inskriven vid psykiatrin, varit medicinerad, haft samtalskontakt, boendestöd och godman. Hur dagsläget ser ut vet jag inte utan detta är information socialtjänsten haft i nästan två år nu.
Vart efter tiden går och pappans anklagelser haglar mot mig, vid minsta lilla sakliga och faktagrundad protest eller frågeställning jag kommer med så skriker han - umgängessabotage och hotar om tingsrätten. Jag svarar att han ska köra på och socialtjänsten säger - gå till tingsrätten.Och här står jag och stampar.
Jag behöver inte få rätt, jag behöver inte få ha barnen själv och någonstans pga min inställning så kommer jag ingenstans.
TS, varför avråder juristerna dig att gå till rätten? Tror de att du kommer att förlora? Eller tror de att fadern kommer göra ditt liv ännu surare om du vinner? Vad är orsaken till att de avråder dig?
Du skriver flera gånger i tråden att "du bara vill få slut på allt". Samtidigt verkar du vara en aning konflikträdd och undvikande, vilket inte fungerar i ett sådant här fall. Du måste ta tag i det ordentligt så att "historien" får ett slut.
Är du 100% säker på att du har rätt och fadern har fel? Är du 100% säker på att du inte har bidragit till konflikten eller gjort barnens situation sämre? I så fall ska du självklart ta fallet till rättegång och få en avgörande dom.
Lycka till!
Jag uppdaterar ts med hur det nu ser ut i situationen.
Har försökt att uppdatera två gånger men försvunnit nu.
Det är nu samma handläggare som varit en period nu och denna börjar förstå och se helheten i "familjens" problem och situation. Jag har nog blivit bättre att få fram vad som är fel och därmed har dom kunnat arbeta bättre.
Jag har även förstått att min tanke från början att soc skulle kunna bedöma pappan som olämplig och flytta över barnen inte är möjlig. Jag ville detta då jag inte ville vara den som sa att pappan gör fel och barnen går under, då jag vet att en livslång strid kommer öppna sig - men där inser jag ju att jag redan är. Soc här arbetar för att föräldrar ska samarbeta, inte bedöma om föräldrar är direkt olämpliga pga psykiska störningar som gör att föräldern brister i omvårdnad och förmågan att ge barnet känslomässig trygghet - det avgörs i Tingsrätten och där beslutas om lämplighet och utifrån detta vårdnad och boende.
Jag har allt mer hållits från ena barnet och nekas umgänge, samt att fler helt ogrundade anklagelser inkommer från pappan. Pappan har även anklagat mig för saker som denna själv utfört och sagt (bevis finns och soc är medvetna och bekräftar att dom vet hur galet det är), och detta används som argument för att jag inte får träffa det andra barnet. Pappan bryter överenskommelser, undanhåller viktig information och tar egna beslut där båda vårdnadshavare behövs godkänna.
Ärendet går nu till Tingsrätten där jag yrkar på hårdare krav än tidigare beskrivet då situationen försämrats snabbt. Jag har fått igenom att pappan har planerat umgänge med det andra barnet, samt genomför detta med hjälp av soc.
Det handlar ju om barnens bästa, inte ditt eller pappans.
Du får ju fortsätta att ta hjälp av soc nu, även om det inte fokuseras på dig. Just för barnens skull, inget annat. Du säger ju själv att dom mår dåligt.
Bra TS jag tror tyvärr att tingsrätten är den enda instans som duger i detta fallet. Självfallet skall man så långt möjligt söka lösa detta i dialog eller vanliga familjerätten för att inte köra upp det till tingsrättsnivå. Det är klart att du skall ha fullt umgänge. Vidare måste det vara tungt för dig psykiskt att få en massa anklagelser riktade mot dig utan saklig grund...Allt sådant måste ju utredas.
Det vore kanske inte så dumt om TS fick fullvårdnad. Uppdatera gärna i tråden hur det fortlöper i rätten. Har du fått datum för rättegång ännu?
Fortsättning...
Umgängesschema upprättades via socialtjänsten där pappan fick komma med kraven och jag accepterade detta. Väl framme vid umgängets start vägrade han ge svar angående tider både till mig och soc, senare kom en hänvisning till pappans jurist. Nu menar pappan på att det finns en annan överenskommelse och att det är för mitt bästa att jag följer detta. Socialtjänsten säger att dom inte förstår pappans och juristens agerande och inte är vad som beslutats om och att detta agerande ligger pappan till last i tingsrätten.
Samtidigt fick jag idag höra om en dom där modern förlorade vårdnaden om det yngsta barnet, trots att dom hade tre gemensamt och att det fanns konstaterad/bevisad misshandel på pojken av fadern. Där separerade man syskonen och fadern fick full vårdnad, modern övervakat umgänge 2 t/14 de dag pga fadern påtalade umgängessabotage från moderns sida men saknade styrkande bevis för detta. Detta gör mig orolig och rädd, jag har gått hela mitt liv i den villfarelsen att bara man gör rätt och är snäll så behöver man aldrig oroa sig och rättvisa vinner alltid. Naivt jag vet.