• Anonym (slutmamma)

Bad soc om hjälp...

Jag bad soc om hjälp för nästan 2 år sedan, med relationen mellan mina barn och deras far då jag märkt att något brast pga måendet på barnen. Jag hade då försökt uppmuntra fadern att spendera mer tid ihop med barnen och inte bara vara under samma tak. Ja vi är skilda, separerade sedan många år och det var mot hans vilja.

Det uppenbarades då för mig att fadern var helt personlighetsförändrad från tidigare, han började från dag 1 hävda att jag försökte ta barnen ifrån honom och talade illa om honom inför barnen.

Jag fortsatte att be om hjälp men det blev endast någon form av samarbetssamtal mellan mig och fadern. Inget med barnen. Fadern började krångla allt mer, helt plötsligt var vi i en konflikt där barnen drabbades. Ena barnet vägrade träffa sin far, uttalade en fruktansvärd besvikelse och det andra barnet erbjöd jag fadern att ha på heltid för att slippa konflikten för barnens skull.

Sedan har allt bara rullat på och blivit allt värre. Orosanmälningar rullade in gällande pappan och det andra barnet, inte från mig. Fadern hetsar allt mer på mötena att jag trakasserar honom, i mötena vänder sig soc mot mig och uttalar att det är jag som brister som förälder som inte ser till att situationen förbättras. Jag var slut för 2 år sedan, då jag arbetat under många år för att hålla ihop situationen. Nu är det så att jag inte längre har samma glädje, kraft och ork efter dessa 2 år med mina barn och hemmet, det är på bristningsgränsen och nu vill de ha fler möten, fler utredningar.

Jag ångar mig så fruktansvärt att jag bad soc om hjälp, situationen är värre än någonsin och jag har aldrig varit mer trött och stressad, barnen har aldrig varit så ledsna som nu. Det är inte deras kränkningar, deras ignorerande eller möten som nästan kostat mig mitt arbete, utan barnens lidande, där man gjort saker för att fadern ska må bättre på barnens bekostnad. Där man motiverar att om fadern mår bättre, om han får känna att hans röst blir hörd, att hans vilja går igenom, blir barnen tryggare.

Finns det någon som känner till en väg att få ett slut på detta, att tacka och lämna soc, för att rädda barnen och ens egen familj?

• Svar på tråden Bad soc om hjälp...
  • Anonym (Flytta)

Flytta till en annan kommun, soc kanske är bättre där...

• Anonym (slutmamma)

Pappan vägrar en flytt, han vägrar någon förändring på något vis. Han har meddelat han han på intet vis kan tänka sig att förändra något och inte heller kompromissa med något.

En annan på samma soc har gett mig rådet att gå till tingsrätten för att få en ände på allt. Men alla säger att det är en process på 1-3 år som kan bli mycket kostsam och inte bara i ork och känslor. Jag vill bara få ett slut på allt, jag vill bara kliva av. Jag är villig att helt förlora ett av mina barn bara för att slippa soc och den här fadern. Han är paranoid, hotfull och pendlar mellan att ignorera/vara kylig till att gråta och skrika, helt beroende på situationen. Oavsett om det är till mig eller till barnen, soc tycker att det fungerade ju alla andra år och att det är ju jag som har ändrats, inte han. Alltså är det ju jag som får återgå för barnens skull. Men jag orkar inte. Hela fadern som jag då är separerad från upptar hela mitt liv, energi och tid då. Jag ser inget annat val än att välja bort ena barnet och han lugnar sig, men nu är inte soc nöjda med detta heller. De anser att vi måste vara vänner, träffas och fika och jag vill inte göra detta med en man som försöker styra mitt liv som gör att jag inte kan ha vänner el träffa min släkt om han finns i mitt liv ens på avstånd.

Hjälp.

• Anonym (Flytta)

Totalt ohållbart konsultera en familjerättsjurist, det här måste gå att lösa. Alla problem går att lösa. Skaffa en extra mobil där du sköter kontakter med vänner och familj så det är riskfritt för dig. Låt det kosta lite för din hälsa är värd mer än allt. Vet flera som fått processa och visst några kr blir det men du blir ju också fri.

• Tow2Mater
    Anonym (slutmamma) skrev 2014-02-07 21:20:48 följande:
    Jag är villig att helt förlora ett av mina barn bara för att slippa soc och den här fadern.
    Vad vill barnen?
  • Anonym (slutmamma)

Jag arbetar 8-17, kan inte ringa på arbetstid, har försökt att ringa några ställen i götalandsområdet och har inte nått fram, finns det någon som känner till någonstans man ringa och rådfråga? Jag har fått svar från två jurister i samma stad som säger att tingsrätten här kommer att döma till faderns fördel och att de inte rekommenderar mig att ta detta vidare, hade det varit omvänt och jag var fadern hade processen varit klar snabbt och till min fördel. Jag kan inte förstå att detta händer och är sant.

En extra mobil låter som den bästa idén jag har hört hittills, tack för förslaget!

• Anonym (vrf?)

varför skulle de döma till hans fördel?

• Anonym (slutmamma)
    Tow2Mater skrev 2014-02-07 22:16:26 följande:
    Vad vill barnen?
    Ett vill absolut inte vara hos fadern alls, inte träffa honom iaf inte just nu.

Det andra barnet, tror jag vill vara på båda ställena. När det har varit här har barnet varit glad och trivts med att träffa det andra syskonet, familj. Men fadern säger att barnet inte vill vara här nu och sist jag träffade barnet sa barnet att det behövde vara hos pappan annars blir han ledsen. Därför ska inte barnet utsättas för mer känslomässig press, med konflikter och känsloöverföringar, behöver ro, tänker jag är det bästa för barnet. Tänker jag galet?
  • Anonym (ångrar så!!)

Vi hade lite liknande situation som du, min sambo och jag (sambons barn). Vi kämpade i många år och till slut gav vi upp, vi orkade inte längre, varken han eller jag. Vi höll på att separera och vi märkte hur dåligt barnen mådde av allt, framför allt all psykning från mamman, som vi trodde skulle gå över om vi bara släppte barnen. Idag önskar vi att vi hade kämpat mer, att vi hade orkat mer och vi vet inte vad vi ska göra. Det ena barnet har självskadebeteende och har försökt ta livet av sig några gånger, det andra går hos kurator och säger "JAG ORKAR INTE LÄNGRE" och ringer oss och gråter och vill bara därifrån. Båda har anpassad skolgång, för de klarar inte mer. Vi tog alltså steget tillbaka, lät de flytta till sin mamma, vi fick på så sätt slut på bråken (förutom vid umgängen), men barnen fick ett helvete värre än vi kunnat ana.

Jag kan inte svara på vad man ska göra. Jag kan inte svara på vad som hade hänt om vi orkat kämpa mer, det enda jag vet är att vi nu måste "rädda" dessa barn och försöka få de att må bra igen. Soc är helt på vår sida idag (vilket de inte var då, ingen trodde oss) och vi hoppas på att få ett slut på detta så småningom, men frågan är, finns det någon räddning för dessa barn... Vi får väl se...

Jag kan inte råda dig till någonting. Man tror att man gör det rätta, vad man än gör, men hur ska man kunna veta och hur ska man kunna välja?

En rättegång tar som regel runt 6 mån-1 år skulle jag nog säga plus att det finns något som heter interimistiskt beslut, dvs att det kommer en dom som ska gälla fram till huvudförhandlingar och den brukar komma 2 veckor efter de muntliga förhandlingarna som är det första som sker vid tvister om vårdnad och boende. De muntliga förhandlingarna är till för att se om ni kan komma överens och kan ni inte det, det är då det blir rättegång och begär någon av parterna att det ska bli ett interimistiskt beslut i väntan på rättegång, då blir det (oftast?) det också.

• Anonym (slutmamma)
    Anonym (ångrar så!!) skrev 2014-02-07 22:37:37 följande:

Vi hade lite liknande situation som du, min sambo och jag (sambons barn). Vi kämpade i många år och till slut gav vi upp, vi orkade inte längre, varken han eller jag. Vi höll på att separera och vi märkte hur dåligt barnen mådde av allt, framför allt all psykning från mamman, som vi trodde skulle gå över om vi bara släppte barnen. Idag önskar vi att vi hade kämpat mer, att vi hade orkat mer och vi vet inte vad vi ska göra. Det ena barnet har självskadebeteende och har försökt ta livet av sig några gånger, det andra går hos kurator och säger "JAG ORKAR INTE LÄNGRE" och ringer oss och gråter och vill bara därifrån. Båda har anpassad skolgång, för de klarar inte mer. Vi tog alltså steget tillbaka, lät de flytta till sin mamma, vi fick på så sätt slut på bråken (förutom vid umgängen), men barnen fick ett helvete värre än vi kunnat ana.

Jag kan inte svara på vad man ska göra. Jag kan inte svara på vad som hade hänt om vi orkat kämpa mer, det enda jag vet är att vi nu måste "rädda" dessa barn och försöka få de att må bra igen. Soc är helt på vår sida idag (vilket de inte var då, ingen trodde oss) och vi hoppas på att få ett slut på detta så småningom, men frågan är, finns det någon räddning för dessa barn... Vi får väl se...

Jag kan inte råda dig till någonting. Man tror att man gör det rätta, vad man än gör, men hur ska man kunna veta och hur ska man kunna välja?

En rättegång tar som regel runt 6 mån-1 år skulle jag nog säga plus att det finns något som heter interimistiskt beslut, dvs att det kommer en dom som ska gälla fram till huvudförhandlingar och den brukar komma 2 veckor efter de muntliga förhandlingarna som är det första som sker vid tvister om vårdnad och boende. De muntliga förhandlingarna är till för att se om ni kan komma överens och kan ni inte det, det är då det blir rättegång och begär någon av parterna att det ska bli ett interimistiskt beslut i väntan på rättegång, då blir det (oftast?) det också.

Ja fadern vill helst ha halva tiden, alltså inte barnen helt själv och jag orkar inte med de konflikter som blir, samt att se barnen fara så illa. Jag känner att min varannan vecka lagom tar upp till vattenytan, varje vecka är samma hårda arbete att lugna och fixa. Men i samtal med soc anses faderns hem och liv vara helt okej, alltså inte så pass allvarlig påverkan så de kan ta beslut om omhändertagande och fadern sträcker på sig och flinar, säger att jag nog helt enkelt får acceptera att vi är olika och att någon förändring alltså inte krävs. Det barnet som valt (vilket fadern ej motsätter sig då fadern anser att barnet har svikit honom) att bo hos mig på heltid hade utvecklat paranoida tankar samt ett självskadebeteende, vilket barnet nu helt kommit till rätta med. Soc har gått in och försöker nu få det barnet att träffa sin far igen, mot barnets vilja, för barnets bästa och har jag några invändningar mot detta, då brister jag som förälder.

Soc säger till mig att dom är dom snälla och att tingsrätten kommer att vara mycket hårdare och mest bara skratta åt det jag har att framlägga som problem. De säger att det måste finnas ett gravt, missbruk, misshandel eller sexuella övergrepp - dokumenterade med bevis för att de ska döma annat än varannan vecka. Soc har fått in en anonym anmäla om oro för sexuella övergrepp på det barnet som nu bor hos fadern, men ingen speciell utredning har gjorts, man har inte heller konsulterat med polis och åklagare. Man hänvisar till att det är för vagt och anonymt, fadern verkar tro att jag är inblandad i anmälan. Jag är högst oroad då jag faktiskt inte har någon inblick i faderns liv, inte heller gjort anmälan. Jag hoppas till alla vuxna i barnets närvaro, att de håller sin skyldighet gällande anmälningar om de ser tecken igen och då anmäler med namn. Det har inkommit även andra orosanmälningar gällande fadern och barnet, men soc säger bara saker som att det är för att tala illa om fadern och fadern hänvisar till någon form av konspiration. Själv står jag och ser ett gäng oberoende vuxna runt barnen som anmäler, en far som är högst olämplig i sin paranoia och soc som bara gör det allt sämre för barnen.

Någonstans har jag ändå en tanke om att det goda alltid vinner, sanningen kommer alltid fram, gör man rätt så blir det rätt. Jag försöker härda ut och göra så bra val jag kan, men jag känner mig känslomässigt helt slut.

Jag tackar, för det känns som jag är lite mindre ensam i det jag och barnen går igenom. Jag försöker fundera på om det finns någon möjlighet att lyfta fram det som pågår och inte bli betraktad som totalt störd.
  • Anonym (slutmamma)

*puschar*

Finns det någon som vet hur man gör?

Svar på tråden Bad soc om hjälp...