barn som lär sig prata sent
Vår son hade runt 10-15 ord när han var två. När han inte utvecklades språkligt mellan 2 och 2,5 och heller inte började prata i tvåordsmeningar bad vi om logopedremiss. Det vanligaste är att både föräldrar och bvc avvaktar till efter tre- eller till och med fyraårskontrollen vid språkförseningar, men det är givetvis bättre om barnet kommer till logoped tidigare än så (säger de logopeder som jobbat med vår son i alla fall).
Sonen har alltså gått hos logoped i snart två år. När han var tre kommunicerade han i princip bara med hjälp av TAKK (tecken som stöd). Han har alltid varit kommunikativ, så där har det inte varit problem, inte heller med förståelsen som bedömts som bättre än åldersadekvat. När han var knappt tre sade han sin första tvåordsmening, vid 3,5 kom första fyrordsmeningen... Nu börjar han närma sig att vara ikapp och vi jobbar hos logoped endast på hans uttal. Lillasyster som är precis två har bättre språk än honom i somligt.
Språkförseningar kan bero på många olika saker, det kan till exempel vara fråga om munmotorik, kort tungband, nedsatt hörsel, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar eller helt enkelt en ärftlig språkförsening som det är i min sons fall. Hans pappa var ännu äldre när han började prata, och har fortfarande somliga problem med talspråket när han blir stressad eller affekterad. Det är MÅNGA som kommer med solskenshistorier och så kan det givetvis vara, eller också kan utvecklingen gå allmänt långsamt som det har gjort för min son (han har ju inte börjat prata i femordsmeningar direkt). Så mitt tips är att hålla lite koll på språkutvecklingen och händer det väldigt lite det närmaste halvåret, och han inte börjar bygga tvåordsmeningar, se till att få logopedremiss.
Jag skulle också rekommendera stödtecken. Det underlättar språkinlärningen och naturligtvis kommunikationen också, kontakten med andra barn, osv. Min son hade mellan 200 och 300 tecken som han nu, när han faktiskt pratar, har fasat ut.