• Anonym (Irriterad)

Sluta gnäll på att ni "bara" får ett barn.

Jag blir så otroligt frustrerad och irriterad på alla jävla människor som gnäller och gnäller och tycker så jävla synd om sig själva för att dom bara får 1 eller 2 eller 3 barn.  - Det är sååå synd om stackars mig för att jag inte får lika många barn som min kompis, hon har 7 stycken, och jag får bara 1. Ååh käre gode gud varför är världen så orättvis, varför lyckas inte jag fått ett till barn jag har ju BARA 2... 

Jag är inte dum i huvud, jag fattar att önskan och olycka är på olika plan för olika personer. Och att det såklart är ett till barn dom här mammorna längtar efter men tänk ett litet jävla steg till. ALLA dom mammor och par som inte lyckas få något barn, inte ett enda ofta inte ens lyckas bli gravida över huvudtaget. Tänk på dom då? Och så sitter ni där och gnäller och tycker så synd om er själva. Det är så otroligt ledsamt och tråkigt att läsa alla dessas snyfthistorier. Glädj er över det fantastska liv ni fått och lägg all er gnällenergi på  barnet istället. Och var tacksam! 

Mvh/
    Bitter ofrivilligt barnlös utan tillstymelse till graviditet på snart 4 år.

• Svar på tråden Sluta gnäll på att ni "bara" får ett barn.
  • LinneaJosie

Har inte TS förklarat tillräckligt nu? Uppenbarligen är det ett väldigt jobbigt ämne för henne, så folk kanske kan tagga ner lite?

• Anonym (ofrivilligt)
    Anonym (Irriterad) skrev 2014-02-08 20:01:40 följande:
    Det här är ju bara heeelt sjukt. 
    Du kan ju knappast ha läst hela tråden och vad som skrivits. Så otroligt långt ifrån grundinlägget och mitt problem jag skrev om. 

Kan folk sluta skena iväg och hitta på egna saker och dra egna slutsatser!

JAG HAR PROBLEM MED ATT HÖRA/LÄSA OM GNÄLLET. JAG HAR ALDRIG SAGT ATT DET INTE FÅR GNÄLLAS. JAG HAR SAGT ATT JAG ÄR TRÖTT PÅ ATT FÅ DET I ANSIKTET HELA JÄVLA TIDEN. OM DET ÄR SÅ JÄVLA SVÅRT ATT FÖRSTÅ SÅ VAR TYST ISTÄLLET. OM NI HADE LÄST TRÅDEN OCH MINA INLÄGG HADE NI FATTAT DET!!
    Nä det är inte sjukt utan fullt logiskt att tråden INTE bara handlar om dig eftersom DU drar in andra. Det går omöjligen att komma ifrån. Det vore som att säga att jag inte nämnt några färger när jag skrivit om blå och grön.
  • Anonym (annan sorg)
    Anonym (Irriterad) skrev 2014-02-08 20:07:02 följande:
    Absolut inte, jag vill ju att folk ska sluta gnälla.. I mitt ansikte. Nej, tänker defivinivt inte förklara nåt "i detalj". Hur svårt kan det vara? Det är du som väljer att missförstå mig. Jag menar det jag skrev/skriver. Om du sen väljer att omtolka det till att jag är totalt dum i huvet får det stå för dig, men håll det för dig själv tack. Har du inget trevligt/peppande att skriv så var tyst! 
    Jag frågade vad du menade med "i ditt ansikte" och sa att jag absolut höll med dig om du syftar på väninnor som tjatar inför dig eller folk som tjatar i grupper som riktar sig till barnlösa. Du gav som exempel att det händer att du råkar höra folk på caféer som beklagar sig över att de bara har ett barn. Jag frågade om du verkligen tycker att det är rimligt att de som är ledsna över sekundär barnlöshet inte ska få uttrycka sin sorg offentligt. Du har ännu inte svarat på det (om jag har missat det ber jag om ursäkt!). Därför ställer jag mig tveksam till att du påstår att du inte förminskar andras sorg eller vill stoppa dem från att uttrycka den.
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (annan sorg) skrev 2014-02-08 20:13:18 följande:
    Jag frågade vad du menade med "i ditt ansikte" och sa att jag absolut höll med dig om du syftar på väninnor som tjatar inför dig eller folk som tjatar i grupper som riktar sig till barnlösa. Du gav som exempel att det händer att du råkar höra folk på caféer som beklagar sig över att de bara har ett barn. Jag frågade om du verkligen tycker att det är rimligt att de som är ledsna över sekundär barnlöshet inte ska få uttrycka sin sorg offentligt. Du har ännu inte svarat på det (om jag har missat det ber jag om ursäkt!). Därför ställer jag mig tveksam till att du påstår att du inte förminskar andras sorg eller vill stoppa dem från att uttrycka den.
    I mitt fall, är det med cafeer tillsammans med alla andra tillfället väldigt rimligt och en bidragande orsak till mina känslor. Det gör inte mindre ont bara för att "råkade höra det". 
  • Ann Cistrus
    Absolut inte, jag vill ju att folk ska sluta gnälla.. I mitt ansikte. Nej, tänker defivinivt inte förklara nåt "i detalj". Hur svårt kan det vara? Det är du som väljer att missförstå mig. Jag menar det jag skrev/skriver. Om du sen väljer att omtolka det till att jag är totalt dum i huvet får det stå för dig, men håll det för dig själv tack. Har du inget trevligt/peppande att skriv så var tyst! 
    Kan det inte vara så att rubriken och inlägget är lite olyckligt formulerat ändå då? De som skriver här om att de sörjer att det inte blir ett andra, tredje osv barn gör ju det i ett öppet forum, inte som ett privat inlägg i din gästbok. Blir du inte provocerad av de som gnäller över att det är jobbigt att vara gravid? De som har förlossningssmärta, som spruckit, fått förlossningsdepression? De som har problem med sina spädbarn, småbarn, trotsåldrar, tonåringar you name it. Alla de människorna har ju ett barn och borde inte klaga? 

Det är jättesvårt att veta om just mina problem kommer att vara en bagatell för någon annan. Troligtvis är de det. Jag kan hålla med om att man bör vara lyhörd för vad man vräker ur sig när man är på jobbet, bland folk man inte känner så väl eller kanske t.o.m. folk man vet har det svårt. Ute i verkligheten. På ett öppet internetforum, ett familjeinriktat sådant, ska man väl få lov att gnälla om det man känner för, högt som lågt? 

Observera nu att jag känner med dig och kan tänka mig att det är frustrerande att läsa om folk som inte är tillfredsställda av att ha ett barn när ett barn är det enda du vill ha. Det måste vara pest, verkligen. {#emotions_dlg.flower}
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (annan sorg)
    Anonym (Irriterad) skrev 2014-02-08 20:16:54 följande:
    I mitt fall, är det med cafeer tillsammans med alla andra tillfället väldigt rimligt och en bidragande orsak till mina känslor. Det gör inte mindre ont bara för att "råkade höra det". 
    Absolut. Det är inte kul när andra börjar prata om sånt man inte vill påminnas om och man befinner sig bland folk och därför inte bara kan hålla för öronen. Frågan är om det är ett rimligt skäl till att folk ska hålla tyst om vissa saker i offentligheten, speciellt eftersom det är omöjligt att veta vilket bagage de i ens omgivning bär med sig.
  • Anonym (ofrivilligt)
    Anonym (Irriterad) skrev 2014-02-08 20:16:54 följande:
    Men att det gör ont när du råkar höra nån prata om det på ett café t ex är ju en sak, att mena att de du råkar höra gör fel och är dumma mot stackars dig är ju ganska olika saker. Det måste du förstå.
  • Arbetsvegan
    Är du öppen med det då? Annars kan du liksom inte begära att de ska sluta gnälla.  Vet man om din sorg så håller jag med dig, absolut. Det som kan bli svårt är om du tycker att alla ska sluta gnälla bara för att det finns de som sörjer.
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (annan sorg) skrev 2014-02-08 20:19:40 följande:
    Om jag gravt har missuppfattat vad du vill säga är det väl klart att jag är intresserad av att veta vad du egentligen vill få fram? Jag har sett med egna ögon att folk kan vara väldigt taktlösa när det kommer till barnlöshet, så därför tvivlar jag inte på att du kan ha rätt. Jag förstår absolut hur du känner och du har all rätt att känna som du gör, men jag förstår inte hur du rationellt kan tycka att du har rätt om budskapet du vill framföra är det jag har uppfattat. 
    Väldigt taktlösa ja....

Jag har rätt i att känna hur jag känner när jag ofta blir "utsatt" för just det snacket av mammor. Det är det här som är MIN vardag just nu och det som är mitt problem och skapar sorg för mig. Helt rationellt. Mina känslor. 
    Som jag me den här tråden hade hoppats få dela med någon annan som känner likadant. 
  • gbgumman

Jag förstår TS. Jag önska mig barn. Hade varit lika lycklig om det blivit ett. Tänk jag har fått BARN. Stort som F-N. Var inte ens orolig när vi skull försöka få syskon. Jag var redan lyckligast. Sörjer dock dem som inte får samma lycka. Vi fick två och det var en bonus.

Svar på tråden Sluta gnäll på att ni "bara" får ett barn.