• Anonym (Irriterad)

Sluta gnäll på att ni "bara" får ett barn.

Jag blir så otroligt frustrerad och irriterad på alla jävla människor som gnäller och gnäller och tycker så jävla synd om sig själva för att dom bara får 1 eller 2 eller 3 barn.  - Det är sååå synd om stackars mig för att jag inte får lika många barn som min kompis, hon har 7 stycken, och jag får bara 1. Ååh käre gode gud varför är världen så orättvis, varför lyckas inte jag fått ett till barn jag har ju BARA 2... 

Jag är inte dum i huvud, jag fattar att önskan och olycka är på olika plan för olika personer. Och att det såklart är ett till barn dom här mammorna längtar efter men tänk ett litet jävla steg till. ALLA dom mammor och par som inte lyckas få något barn, inte ett enda ofta inte ens lyckas bli gravida över huvudtaget. Tänk på dom då? Och så sitter ni där och gnäller och tycker så synd om er själva. Det är så otroligt ledsamt och tråkigt att läsa alla dessas snyfthistorier. Glädj er över det fantastska liv ni fått och lägg all er gnällenergi på  barnet istället. Och var tacksam! 

Mvh/
    Bitter ofrivilligt barnlös utan tillstymelse till graviditet på snart 4 år.

• Svar på tråden Sluta gnäll på att ni "bara" får ett barn.
  • Anonym (Otacksamhet)
    Jennie med ie skrev 2014-02-08 16:07:17 följande:
    Eller så handlar det inte om _i stället för_, utan om både och. Att man ÄR tacksam för det barn man fått OCH sörjer att man inte kunnat få fler lika underbara gåvor.

Ja det får du väl tycka då men för mig är det obegripligt hur man kan lägga energi på barn som inte finns när man har ett eller flera livs levande barn som behöver en. Otacksamhetet är vad det är.
  • Jennie med ie
    Anonym (Otacksamhet) skrev 2014-02-08 16:16:23 följande:

Ja det får du väl tycka då men för mig är det obegripligt hur man kan lägga energi på barn som inte finns när man har ett eller flera livs levande barn som behöver en. Otacksamhetet är vad det är.
    Det är inget personligt tyckande utan ren fakta att sorg över att inte få fler barn inte utesluter att man är tacksam över det/de barn man faktiskt har. Energin räcker i regel åt båda delarna.

Det vore i annat fall lika fel att vilja ha syskon ö h t om en önskan om fler barn skulle ta bort kärleken till och tacksamheten över de man redan har.
  • Anonym (Jorma)
    Anonym (Otacksamhet) skrev 2014-02-08 16:16:23 följande:

Ja du kanske tycker det är konstigt precis som andra kan tycka det är lika konstigt att lägga energi på barn man inte har men önskar fast man inte har barn. Resonemanget är lika pantat oavsett om man har eller inte har barn sedan innan.
  • Anonym (Otacksamhet)
    Anonym (Jorma) skrev 2014-02-08 16:22:33 följande:
    Ja du kanske tycker det är konstigt precis som andra kan tycka det är lika konstigt att lägga energi på barn man inte har men önskar fast man inte har barn. Resonemanget är lika pantat oavsett om man har eller inte har barn sedan innan.

Om du inte ser skillnaden mellan att inte kunna barn alls eller att "bara" kunna få ett, två eller tre så kan vi nog lägga ner diskussionen här. Och ja, om vi ska jämföra så är det säkert tusen gånger värre att förlora ett barn än att inte kunna få något men tråden handlar om att försöka få barn men inte lyckas. Eller tycker du att TS ska vara nöjd över att hon inte fått barn eftersom hon då i alla fall inte kan förlora ett barn.Onödigt att jämföra äpplen och päron.
  • Anonym (Öööög)

Längtan efter ett andra barn, eller en fjärde eller femtioelfte kan vara minst lika stor som längtan och sorgen efter ett första barn! Att man har barn betyder inte att man inte kan längta efter ytterligare barn lika mycket som om man inga barn hade. Det går helt enkelt inte att jämföra varandras längtan/saknad/sorg!

Skulle man se det som du, TS ser så finns det alltid någon som har det värre. Du har inte fått några barn trots att nihar försökt i fyra år. Jag vet inte om ni har försökt med olika behandlingar eller vad ni har gått igenom, men det finns alltid någon som har det värre. Vi har försökt få barn länge nu. Till slut skulle vi göra IVF. Men behandlingen gick inte som vi hade önskat. Det visade sig intebli några ägg. AMH var för lågt. Dessutom visade sig mannens spermier vara för få och dåliga. Så vi kan inte ens köra ned ägg eller spermiedonation, det ska vara embryodonation i så fall men det har vi inte råd med. Adoptera får vi inte heller pga en kronisk sjukdom. Så för oss lär det inte bli några barn öht. Men likväl, jag säger inte att du inte får känna samma sorg och saknad som jag då "du ändå kanske kan få adoptera"! Tvärtom du får också känna sorg och saknad, precis som vem som helst annan!

• Anonym (Irriterad)
    Anonym (Otacksamhet) skrev 2014-02-08 16:35:22 följande:

Om du inte ser skillnaden mellan att inte kunna barn alls eller att "bara" kunna få ett, två eller tre så kan vi nog lägga ner diskussionen här. Och ja, om vi ska jämföra så är det säkert tusen gånger värre att förlora ett barn än att inte kunna få något men tråden handlar om att försöka få barn men inte lyckas. Eller tycker du att TS ska vara nöjd över att hon inte fått barn eftersom hon då i alla fall inte kan förlora ett barn.Onödigt att jämföra äpplen och päron.

Tack för att du uttrycker det jag i frustration inte kan få fram. Det här tråden har bara gjort mig ännu mer förbannad/ledsen. Det handlar inte om alla andra, och om alla andra diverse problem. Värre eller inte värre än mina. Tråden handlar om mina problem, som jag utgår ifrån och som jag är ledsen och bitter över. Varför ska det vara så otroligt svårt för folk att förstå... 

• Nashico

Jag har inte läst tråden och jag beklagar din situation. Jag skulle ju inte sitta i en by i Afrika och klaga på att jag bara får korv och makaroner medan de får gå på flugjakt. 

Problemet här tycker jag är mest att du får höra det. Lite som det man inte vet har man inte ont av. Och om folk klagar i din närvaro så har jag full respekt för din frustration! 

Hoppas det löser sig för er, på ett eller annat sätt. 

• Dixie

Men då kan man ju aldrig vara besviken / klaga på något i sitt liv - för det finns alltid någon som har det värre?? Sorg är väl ingen tävling och alla har väl rätt att sörja att ens liv inte blev som man hade föreställt sig......
  • Anonym (ofrivillig)
    Anonym (Irriterad) skrev 2014-02-08 16:41:50 följande:
    Tack för att du uttrycker det jag i frustration inte kan få fram. Det här tråden har bara gjort mig ännu mer förbannad/ledsen. Det handlar inte om alla andra, och om alla andra diverse problem. Värre eller inte värre än mina. Tråden handlar om mina problem, som jag utgår ifrån och som jag är ledsen och bitter över. Varför ska det vara så otroligt svårt för folk att förstå... 

Jomen du blandar ju in andras problem, det är det som är grejen. Därför handlar inte tråden bara om dina, utan om hur du värderar dem högre än andras.
  • Anonym (Irriterad)

Ja förlöjligar inte eller säger inte och har aldrig gjort att dom som har barn och längtar efter flera inte får känna saknad. Jag har aldrig sagt att dom är korkad som längtar eller liknande.  Jag har aldrig sagt att jag har mer rätt eller att nån ska vara tyst eller liknande. Det jag beskrev var min frustration över att läsa deras gnäll, när jag själv sitter i min situationen med noll barn. 

Anonym (Öööög) skrev 2014-02-08 16:35:49 följande:
    Längtan efter ett andra barn, eller en fjärde eller femtioelfte kan vara minst lika stor som längtan och sorgen efter ett första barn! Att man har barn betyder inte att man inte kan längta efter ytterligare barn lika mycket som om man inga barn hade. Det går helt enkelt inte att jämföra varandras längtan/saknad/sorg!

Skulle man se det som du, TS ser så finns det alltid någon som har det värre. Du har inte fått några barn trots att nihar försökt i fyra år. Jag vet inte om ni har försökt med olika behandlingar eller vad ni har gått igenom, men det finns alltid någon som har det värre. Vi har försökt få barn länge nu. Till slut skulle vi göra IVF. Men behandlingen gick inte som vi hade önskat. Det visade sig intebli några ägg. AMH var för lågt. Dessutom visade sig mannens spermier vara för få och dåliga. Så vi kan inte ens köra ned ägg eller spermiedonation, det ska vara embryodonation i så fall men det har vi inte råd med. Adoptera får vi inte heller pga en kronisk sjukdom. Så för oss lär det inte bli några barn öht. Men likväl, jag säger inte att du inte får känna samma sorg och saknad som jag då "du ändå kanske kan få adoptera"! Tvärtom du får också känna sorg och saknad, precis som vem som helst annan!
    Vi har gjort fullständing fertilitetsutredning som visar på att vi är precis som vi ska, alltså ofrivillig/oförklarlig barnlöshet. Men nånting är det ju då vi hållt på så pass länge. Har det inte tagit sig vill maj så blir det IVF. 

Det är långt ifrån "över" för oss. Men mina känslor finns i och runt mig vartenda dag. Du har ju själv varit/är i situationen och du vet nog precis hur det känns, och hur man tänker. Livet kretsar kring detta i princip. 
Svar på tråden Sluta gnäll på att ni "bara" får ett barn.