• Anonym (Gått upp i vikt)

SSRI som man går NER i vikt av?

Jag är så trött på denna viktuppgång! Äter Sertralin 50mg och har gått upp 20 kg!

Försökte sluta med den i höstas främst pga vikten, men mådde för dåligt, så fick börja med den igen.

Ska prata med min läkare om detta. Men tänkte kolla här om det finns någon som faktiskt gått ner i vikt med SSRI? Och såfall vilken sort?

• Svar på tråden SSRI som man går NER i vikt av?
  • Fjärilslarv

Men du viktuppgången beror ju främst på vad d stoppar i munnen och hur mycket du rör dig.

haha, ja sjäkvklart. Tyvärr ökar Sertralin hungerkänslorna. Äter du själv Sertralin?

• Anonym (Cilla)

jag slutade med sertralin eftersom jag inte kände av några positiva effekter utan bara negativa (bland annat NOLL sexlust). fluoxetin funkar bättre för mig.

• Fjärilslarv
    Anonym (Gått upp i vikt) skrev 2014-02-08 14:16:23 följande:

haha, ja sjäkvklart. Tyvärr ökar Sertralin hungerkänslorna. Äter du själv Sertralin?

yes 50mg varje dag och jag går inte upp. jag har gått ned. visserligen har det varit min målsättning så jag har tränat hårt och ätit bra mat.
    Anonym (Cilla) skrev 2014-02-08 14:19:28 följande:
    jag slutade med sertralin eftersom jag inte kände av några positiva effekter utan bara negativa (bland annat NOLL sexlust). fluoxetin funkar bättre för mig.
    Sertarlin har funkat bra annars för mig, men har läst lite om just fluoxetin. Hur funkar den för dig?
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Gått upp i vikt) skrev 2014-02-08 14:22:12 följande:
    Sertarlin har funkat bra annars för mig, men har läst lite om just fluoxetin. Hur funkar den för dig?
    inte tillräckligt bra, men bättre än både citalopram och sertralin, och utan biverkningar som ökad aptit och minskad sexlust.
  • Fjärilslarv
    Anonym (Cilla) skrev 2014-02-08 14:19:28 följande:
    fluextetin (hm stavning?) fungerade också bra för mig, tills jag bytte till 20mg/dag då trodde jag på allvar att jag hade kommit in i klimakteriet som 20- åring Solig
    Jag svettades sådanna kopiösa mängder att jag fick byta sänglinne varje dag, duscha både morgon och kväll och ändå var kläderna sjöblöta.
    hade du det också så?
  • Anonym (Cilla)
    Fjärilslarv skrev 2014-02-08 14:24:22 följande:
    fluextetin (hm stavning?) fungerade också bra för mig, tills jag bytte till 20mg/dag då trodde jag på allvar att jag hade kommit in i klimakteriet som 20- åring Solig
    Jag svettades sådanna kopiösa mängder att jag fick byta sänglinne varje dag, duscha både morgon och kväll och ändå var kläderna sjöblöta.
    hade du det också så?
    haha, så hade jag av sertralinet, svettades floder, just på natten! vad olika det kan vara!

håller f.ö. med dig om träning och vad man stoppar i sig, men visst är det svårare att ha samma koll när man inte riktigt förstår den ökade aptiten.
    Fjärilslarv skrev 2014-02-08 14:20:10 följande:
    yes 50mg varje dag och jag går inte upp. jag har gått ned. visserligen har det varit min målsättning så jag har tränat hårt och ätit bra mat.

Då kanske du inte tillhör dem som går upp i vikt av just Sertralin?

Jag tränar och äter också bra mat, precis som jag gjorde innan sertralin starten. Tog just upp detta med min läkare som så berättade att viktuppgång är jätte vanligt med detta SSRI preparat. Därför ska jag byta.

• Fjärilslarv
    Anonym (Cilla) skrev 2014-02-08 14:25:57 följande:
    haha, så hade jag av sertralinet, svettades floder, just på natten! vad olika det kan vara!

håller f.ö. med dig om träning och vad man stoppar i sig, men visst är det svårare att ha samma koll när man inte riktigt förstår den ökade aptiten.
    Absolut, jag trodde jag var galen först.
    Jag har visserligen nästan jämt sugen- känslor efter att jag haft ätstörningar och har svårt att känna mättnad, så jag går på förnuftet.

ville bara illustrera att det faktiskt GÅR att gå ned i vikt på SSRI =).
    Däremot om man har vattenansamlingar så är det ju en helt annan sak =).
Svar på tråden SSRI som man går NER i vikt av?