• Anonym (Gått upp i vikt)

SSRI som man går NER i vikt av?

Jag är så trött på denna viktuppgång! Äter Sertralin 50mg och har gått upp 20 kg!

Försökte sluta med den i höstas främst pga vikten, men mådde för dåligt, så fick börja med den igen.

Ska prata med min läkare om detta. Men tänkte kolla här om det finns någon som faktiskt gått ner i vikt med SSRI? Och såfall vilken sort?

• Svar på tråden SSRI som man går NER i vikt av?

Men svettiningarna avtog väll för er? Jag har ingen erfarenhet av annat än just Sertralin. 

• Anonym (Cilla)
    Anonym (Gått upp i vikt) skrev 2014-02-08 14:28:52 följande:
    Men svettiningarna avtog väll för er? Jag har ingen erfarenhet av annat än just Sertralin. 
    jag mådde så dåligt av sertralinet att jag slutade efter några månader, annars hade jag nog gjort mig illa, vet alltså inte om svettningarna gått över.

Jag förstår att det GÅR att gå ner i vikt, men hade varit jätte skönt att slippa dessa överdrivna hungerkänslorna. Och då kanske det hade underlättat lite i just viktnedgång. Kan inte göra så mycket mer än att träna och tänka på vad jag äter. =/

• Anonym (Cilla)

under hur lång tid har du ätit medicinen och gått upp 20 kilo?

• Fjärilslarv
    Anonym (Gått upp i vikt) skrev 2014-02-08 14:28:52 följande:
    nej inte för mig, därför bytte jag till setralin.

i ca 4 år. De första 10kg kom ganska så fort efter jag börjat. Sen smög de andra sig på. Sen oavsett hur mycket jag försökte gå ner, så stod det bara stilla. Lite som att jag genom motion och kost håller vikten still, istället för att gå upp ytterligare.

• Anonym (Cilla)

om sertralinet funkar bra för övrigt skulle jag inte våga byta. just sayin'.
    känns inte värt det.

• Fjärilslarv

setralin är den sista jag har testat kom jag på nu, jag bytte till citalopram efter fluexetin. förlåt jag är lite inne i annat =).

Jag vet! Är rädd för att byta om jag ska vara ärlig. Bara så jäkla frusterad över vikten. Känns som inget hjälper. Men annars så funkar annat bra, lust och känslor är som de ska och inga svettiningar =)

Däremot kan min ångest va ganska så stark i perioder. Men det är ju så att SSRI inte botar en, hjälper väll mest till på traven. I guess

• Anonym (Cilla)
    Anonym (Gått upp i vikt) skrev 2014-02-08 14:41:04 följande:

Jag vet! Är rädd för att byta om jag ska vara ärlig. Bara så jäkla frusterad över vikten. Känns som inget hjälper. Men annars så funkar annat bra, lust och känslor är som de ska och inga svettiningar =)

Däremot kan min ångest va ganska så stark i perioder. Men det är ju så att SSRI inte botar en, hjälper väll mest till på traven. I guess

låter som en bra idé att prata med läkaren, även om hen inte vill byta medicin kanske du kan få tips för viktnedgång?

Ja precis. Har en telefontid med honom på Måndag. Får se vad han rekomenderar. 

• Anonym (Sertralin)

Jag åt sertralin i över ett år. Då jag åt en tablett hände inget med min vikt, snarare ner. Tränade och åt bra. Men sen började jag med två tabletter och då började vikten ticka på. Jag åt bra och sprang minst 5 dagar i veckan mellan 7-10 km men jag fortsatte gå upp.Sen slutade jag och det tog ca 2 månader innan något hände med min vikt. Fortsatte springa och då gick jag ner vikten igen. Så för mig var det en viss mängd sertralin som påverkade vikten, fick höra en som upplevt samma. Annars tyckte jag sertralin var jättebra.

• Lamour

Jag har ätit SSRI under ett par år och då var det Sertralin! Jag bad också specifikt att få ett SSRI utskrivet som man ev går NER i vikt av då jag som du, var livrädd för att gå upp mer när jag hade några extra-kilon redan som det var.

Sertralin har fungerat toppen för mig..... jag gick ner totalt 20 kg inom loppet av knappa året. Såg att någon skrev om svettningar (inte läst hela tråden). Well, jag svettades som en gris första fyra månaderna. Det fullkomligt dröp om mig. Jag antar alltså att Sertralin som funkat för mig inte funkar för dig på samma sätt. Kanske du skulle behöva justera dos/ändra SSRI eller liknande.... skönt att du har bokat tele-tid med läkaren. Berätta gärna hur det gick och glöm inte att stå på dig!!

Lycka till!! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (anna)

Har precis börjat ta sertralin och har läst på en massa om det. Om man går upp eller ner i vikt har någonting att göra med hur sköldkörteln reagerar på läkemedlet. Man kan nämligen få långsammare ämnesomsättning och det är därför man går upp i vikt. Fluexin eller vad det heter går de flesta ned i vikt av. Men den är mer för dem som har enbart ångest. Sertralin hjälper mot både depression och ångest.

• Anonym (Cilla)
    Anonym (anna) skrev 2014-02-08 20:49:58 följande:
    Har precis börjat ta sertralin och har läst på en massa om det. Om man går upp eller ner i vikt har någonting att göra med hur sköldkörteln reagerar på läkemedlet. Man kan nämligen få långsammare ämnesomsättning och det är därför man går upp i vikt. Fluexin eller vad det heter går de flesta ned i vikt av. Men den är mer för dem som har enbart ångest. Sertralin hjälper mot både depression och ångest.

Eh, nej fluoxetin är ej främst mot ångest.
  • Anonym (J)

Du kommer inte hitta något du är säker på att få den effekten av innan du provar, det är extremt individuellt.

Åt SSRI under ett knappt år för ca 16 år sedan när jag var 18. Gick upp från BMI 20 till 32 under den tiden utan direkt ändrade vanor. Där fanns verkligen ingen sanning över huvud taget i något "det handlar om kalorier ut och in" eller att det skulle bero på att jag åt mig till det. Finns ingen sådan möjlighet med så lite ändrade vanor och så extrem viktuppgång. Om något så rörde jag mig mer på grund av grav rastlöshet från ångest.. 

Större delen av tiden åt jag Seroxat (paroxetin), mot slutet Efexor (venlafaxin) som dock är SNRI. Efexoren gav snabbast viktökning men den behövde jag å andra sidan inte äta mer än några månader då den faktiskt hjälpte. 
    Båda har aptitlöshet som vanlig biverkan. Efexor kan ge både viktökning och viktminskning men inte som vanlig biverkan (på mig då alltså kraftig viktökning). Seroxaten viktökning trots att även aptitlöshet vanlig biverkan. 
    Båda gav alltså mig en viktökning betydligt grövre än din. (ca 25 kilo på under ett år jämfört med din 20 under 4). 

Du kan säkerligen finna andra som istället gått ner på dem. Individuellt. 

För mig är det själva serotonin påverkan som blir så katastrofalt för mig. Rena noradrenalin påverkande ger inte viktökning, dock gott om andra biverkningar vilket jag inte hade av de ovan. 

• Anonym (H)

Fluoxetin är mot depression och ångest och den ska man åtminstone inte gå upp i vikt av. Jag åt citalopram och gick upp en del i vikt. Bytte till fluoxetin och viktuppgången stannade direkt. Har dock inte gått ner något.

Svar på tråden SSRI som man går NER i vikt av?