• Smultronet12

Baka bröd?

Nån som har recept på ett lättbakat, billigt och nyttigt bröd?

• Svar på tråden Baka bröd?
  • Linda1976

Grötbröd 4 st (går att halvera, men eftersom jag har varmluftsugn så gör jag 4)

4 dl fiberberikade havregryn
    8 dl vatten
    1 tsk salt

4 dl vatten

100 gr jäst (2 pkt)
    50 gr smör el margarin
    2 msk baksirap
    2 tsk salt
    2,4-2,8 liter kärnvetemjöl (eller vetemjöl special/gramhamsmjöl 50/50)

Blanda havregryn, 8 dl vatten och salt. Koka upp till en "gröt" och låt koka i 3 min. Häll över i en STOR bunke och häll i 4 dl iskallt vatten. Låt svalna till 37 grader.

Häll i smält smör, smula i jästen, lägg i sirap och salt. Rör om till jästen löst sig. Arbeta ner det mesta av mjölet, till en jämn med kladdig deg (Det brukar bli 2,6 l mjöl, 1 dl till utbakning). Låt jäsa under duk i 30 min.

Knåda degen smidig på mjölat bakbord, och dela i 4 delar. Forma avlånga bröd (de jäser mest på bredden, så gör dem ganska "långa"), låt jäsa 45 min. Skåra gärna ovansidan med 6-7 snitt, så blir det inte bara goda, utan även snygga bröd!

Grädda i 200 grader i 40-45 minuter.

MUMS!! Gott&mättande!

• MMF

Har du testat att baka Dinkelbröd...det godaste som finns och lätt att baka.

• Smultronet12

MMF; näe, det har jag aldrig gjort, just börjat köpa dinkelmjöl istället för vetemjök. Var hittar jag recept på dinkelbröd? Kanske på påsen?

Linda1976; Lät jätte gott, ska testa göra det.

• MMF

Smultronet12

Jag har aldrig testat att baka enligt förpackningen. Här kommer receptet på den jag alltid gör och som ALLA tycker om.

100g frön (sesam, linfrön och solrosfrön)
    100g dinkelfullkornsmjöl
    800g dinkelmjöl
    1 st jäst
    1 msk salt
    1 liter filmjölk

Blanda mjölet med frön och salt. Värm upp filmjölken (bara lite) och smula in jästen. Vispa allt ordentligt (flera minuter) med elvisp och häll allt i en smörjad bakform. Degen ska jästa på 50 grader i ugnen. öka sedan värmen till 200 grader när degen har kommit upp ca 1-2 cm från kanten i 45 min.

OBS!!! Degen blir väldigt flytande, bör delas upp i två formar eller halvera receptet.

• Linda1976

Jag lovar att återkomma, har just börjat baka eget bröd, och sluytat köpa!!

• Smultronet12

MMF; lät oxå som ett bra bröd, men kruxet är att våran son inte tål mjölkprodukter. Kanske man kan byta ut filmjölken mot något annat?!

• Linda1976

Är det laktos eller mjölkprotein han inte tål? Är det laktos så kan du ta Valios produkter, och är det proteinet så kan du kanske ta Oatly iMat eller liknade?

• Mazzi

Mitt tips är att gå in under recept på Anna Skippers hemsida, där finns ett busenkelt dinkelbröd som är kanon lätt att göra, ingen jäsning eller knådning.
    www.annaskipper.se
    Gå in på lev smart, och sedan på dinkelbröd " Annas nyttiga bröd"

Lycka till!
    Marie

• Linda1976

Långpannebröd:

Långpanna ca 30*40 cm, 225 grader, 20 min

5 dl vatten
    1 pkt jäst
    2 tsk salt
    2 msk baksirap eller honung
    2 msk rapsolja
    ½ dl linfrö
    ½ dl solrosfrö
    8 dl vetemjöl special
    5 dl rågsikt

Värm vattnet till 37 grader. Rör ut jästen i lite av vattnet, tillsätt sen resten av vattnet, sirap, salt, olja och fröna. Rör runt lite. Arbeta ner allt mjölet. Degen ska vara lite kladdig och "lös". Låt jäsa 40 min. Tryck ut degen i smord långpanna, och låt jäsa 20 min till.

Grädda i ca 20 min i 225 grader. VIll du ha en hård och knaprig skorpa så stänk vatten på brödet innan du sätter in i ugnen.

• Jennie Brunflo

Långpannebröd 225ºC 15 min

7 dl vatten
    2dl vetekross
    ½ dl krossat linfrö
    2 dl kallt vatten
    25 gr smör el margarin
    1½ tsk salt
    1 msk mörk brödsirap
    50 gr jäst
    ca 1 liter mjöl (helst lantbrödsmjöl)

Koka upp vatten, linfrö, vetekross, salt och låt koka på svag värme i 10 minuter. Ta från plattan och lägg i smöret och sirapen. Låt svalna till 37 grader. Häll ev i någon dl riktigt kallt vatten och rör om.
    Häll i degbunken och låt den gå till det blivit 37 grader, smula i jästen och låt den lösa sig. Häll i mjölet och knåda ordentligt. Låt degen jäsa i 20 minuter. Häll sedan ur degen i en långpanna med bakplåtspapper i botten. Platta ut till en jämn kaka med mjölade händer. Skåra i bitar och nagga med gaffel. Låt jäsa i 30 minuter och grädda sedan mitt i ugnen. Häll upp på galler och låt svalna under duk. Bryt sedan brödet i bitar.
    MUMS!

Svar på tråden Baka bröd?