• Smultronet12

Baka bröd?

Nån som har recept på ett lättbakat, billigt och nyttigt bröd?

• Svar på tråden Baka bröd?
  • Linda1976

JB: Same same, but different!

• SvenskEngelsk

Bakade Anna S bröd igår kväll, men tycker de smakar lite VÄL mkt anis/kummin som brödkryddorna innehöll,

Jag hade inget dinkelmjöl hemma men körde med graham och de andra man skulle ha

• Heleri

Det här är ett suveränt gott bröd utan fett och socker/sirap:

Dag 1
    Blanda följande:
    1 dl rågkross
    1 dl vetekross
    1 dl vetekli
    1 dl krossat linfrö
    1 dl russin
    2 dl lingonsylt
    3 tsk salt
    3 tsk brödkryddor
    4 dl ljummet vatten
    Häll vattnet över blandningen och låt stå över natten.

Dag 2
    5 dl kokande vatten
    2 pkt torrjäst
    2 liter vetemjöl knappt
    Häll vattnet över blandningen, blanda i mjöl och jäst. Arbeta degen. Dela i fyra limpor och låt dem jäsa 20-25 minuter. Grädda i ugn 225-250 grader i 20-25 minuter.

Lycka till!

• marmelade

Här är ett recept på ett supergott o nyttigt bröd! Lätt att göra är det med!

50g jäst
    5dl ljummet vatten, 37grader
    25g rumstempererat smör
    2tsk salt
    1msk mald pomerans
    1/2 dl sirap
    250 g Kesella lätt
    150g grovhackade hasselnötter
    1dl russin
    1 dl hackade aprikoser
    15-16 dl rågsikt.

Smula jästen i en bunke och häll över vattnet. Rör tills jästen löst sig. Tillsätt smör, salt, pomerans, sirap, Kesella, nötter, russin, aprikoser och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den blir smidig. Jäs under bakduk ca 30 min. Stjälp upp degen påmjölat bakbord. Dela i 2 delar och forma till runda limpor. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 250grader. Låt jäsa i ca 20 min. Grädda i nedre delen av ugnen i 10 min, sänk till 175 grader och grädda i ytterligare 30 min. Låt bröden svalna på galler under bakduk.

• satsumas

MMF: jag och dottern har bakat ditt dinkelbröd idag, hade aldrig smakat det förut!
    MUMS vad gott det blev

Alla i familjen älskade det, vi tackar och bugar för ett bra recept

• Smultronet12

Massor med goda bröd, måste handla lite i helgen och provbaka...
    TACK alla för recepten!

• satsumas
    ja jag har skrivit upp alla recpeten med, de skall provas framöver:))

Nån som har något nyttigt bröd som är gott att baka ut som "frallor" , dotterns tycker på något konstigt viss att brödet är godare om det är runt och kan delas på mitten *ler* ??

funderar på att sluta köpa bröd alls och bara bakar eget...nån som gör det?
  • Linda1976

Japp, jag bakar bara eget, även om vi "fuskar" ibland med ICAs baka klart hemma-baguetter, men det är sällan...

Jag vill verkligen tipsa om "Vår Bakbok" (samma serie som Vår Kokbok), där finns massa bra recept, samt "Nya Annas mat" - där finns ett jättegott recept på portionsbröd av olika slag.

• satsumas
    ahhh den måste jag titta in ska in på en boksajt på internet och kolla! "Vår kokbok" - är ju bästisen i köket. tack för tipset
Svar på tråden Baka bröd?