Baka bröd?
Nån som har recept på ett lättbakat, billigt och nyttigt bröd?
Nån som har recept på ett lättbakat, billigt och nyttigt bröd?
JB: Same same, but different!
Linda my darling!
Bakade Anna S bröd igår kväll, men tycker de smakar lite VÄL mkt anis/kummin som brödkryddorna innehöll,
Jag hade inget dinkelmjöl hemma men körde med graham och de andra man skulle ha
Det här är ett suveränt gott bröd utan fett och socker/sirap:
Dag 1
Blanda följande:
1 dl rågkross
1 dl vetekross
1 dl vetekli
1 dl krossat linfrö
1 dl russin
2 dl lingonsylt
3 tsk salt
3 tsk brödkryddor
4 dl ljummet vatten
Häll vattnet över blandningen och låt stå över natten.
Dag 2
5 dl kokande vatten
2 pkt torrjäst
2 liter vetemjöl knappt
Häll vattnet över blandningen, blanda i mjöl och jäst. Arbeta degen. Dela i fyra limpor och låt dem jäsa 20-25 minuter. Grädda i ugn 225-250 grader i 20-25 minuter.
Lycka till!
Här är ett recept på ett supergott o nyttigt bröd! Lätt att göra är det med!
50g jäst
5dl ljummet vatten, 37grader
25g rumstempererat smör
2tsk salt
1msk mald pomerans
1/2 dl sirap
250 g Kesella lätt
150g grovhackade hasselnötter
1dl russin
1 dl hackade aprikoser
15-16 dl rågsikt.
Smula jästen i en bunke och häll över vattnet. Rör tills jästen löst sig. Tillsätt smör, salt, pomerans, sirap, Kesella, nötter, russin, aprikoser och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den blir smidig. Jäs under bakduk ca 30 min. Stjälp upp degen påmjölat bakbord. Dela i 2 delar och forma till runda limpor. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 250grader. Låt jäsa i ca 20 min. Grädda i nedre delen av ugnen i 10 min, sänk till 175 grader och grädda i ytterligare 30 min. Låt bröden svalna på galler under bakduk.
MMF: jag och dottern har bakat ditt dinkelbröd idag, hade aldrig smakat det förut!
MUMS vad gott det blev
Alla i familjen älskade det, vi tackar och bugar för ett bra recept
Massor med goda bröd, måste handla lite i helgen och provbaka...
TACK alla för recepten!
Japp, jag bakar bara eget, även om vi "fuskar" ibland med ICAs baka klart hemma-baguetter, men det är sällan...
Jag vill verkligen tipsa om "Vår Bakbok" (samma serie som Vår Kokbok), där finns massa bra recept, samt "Nya Annas mat" - där finns ett jättegott recept på portionsbröd av olika slag.