• Crash Man

Är du introvert eller extrovert?

När jag gick på högstadiet och gymnasiet var jag en väldigt tystlåten person. Jag sa sällan någonting, hade några få vänner, dock bra vänner, kunde försvinna in i min egen tankevärld, Jag var sällan ute med folk och många uppfattade mig som mystisk. Det kändes som att världen inte var anpassad för mig. Det var många år senare jag insåg att jag var introvert. Introverta är helt klart en minoritet i samhället, men vi finns därute och det finns många fördelar med att vara introvert.

Kännetecken för en introvert person är

* Föredrar att lyssna framför att prata
    * Föredrar att arbeta självständigt framför att arbeta i grupp
    * Ogillar för det mesta att vara i centrum för uppmärksamhet
    * Föredrar att umgås i små grupper framför stora
    * Känner sig ofta utsliten efter att ha umgåtts med människor (även om hen har haft roligt)
    * Gillar att vara i sitt eget sällskap och blir stimulerad av tankar
    * Pratar sällan om det inte finns något viktigt att säga
    * Har få, men väldigt nära vänner och knappast några bekanta
    * Fokuserar väldigt starkt på sina egna känslor

Kännetecken för en extrovert person

* Föredrar att prata framför att lyssna
    * Arbetar hellre i grupp än ensam
    * Gillar att vara i centrum för uppmärksamhet
    * Gillar att ha mycket folk omkring sig och gillar fester
    * Känner sig mer energisk av att umgås med andra
    * Gillar ytligt prat,
    * Har både vänner och bekanta
    * Fokuserar på andra personer

Ingen människa är till 100% introvert eller extrovert, men det är oftast en sida som är överhängande.

Notera att blyghet eller social kompetens har inget att göra med introvert eller extrovert. Det finns både socialt kompetenta och socialt inkompetenta från båda sidorna. En socialt inkompetent introvert sitter framför tv:n hela dagarna och en socialt inkompetent extrovert är påträngande och allmänt jobbig

Det är vanligare att män är introverta än kvinnor, enligt flera psykologer är den bästa parkonstellationen när en är introvert och den andra extrovert.

Jag har av egen erfarenhet märkt att många kvinnor gillar extroverta män (till viss del då givetvis, om man aldrig säger något och är allt för innåtgående så kan man bli svår att ha och göra med)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du introvert eller extrovert?
  • Aniiee
    Crash Man skrev 2014-02-10 22:05:53 följande:
    Kännetecken för en introvert person är

* Föredrar att lyssna framför att prata Hemskt gärna. 
    * Föredrar att arbeta självständigt framför att arbeta i grupp Det beror på lite..... teoretiskt: själv, praktiskt: "i grupp"
    * Ogillar för det mesta att vara i centrum för uppmärksamhet Don't look at me! I'm allergic to people looking at me...
    * Föredrar att umgås i små grupper framför stora Är 2 en grupp? Tre, då... inte fler...
    * Känner sig ofta utsliten efter att ha umgåtts med människor (även om hen har haft roligt) Får jag sova resten av helgen?
    * Gillar att vara i sitt eget sällskap och blir stimulerad av tankar Måste få vara ifred! Ni pratar så mycket att jag inte hör mina tankar!
    * Pratar sällan om det inte finns något viktigt att säga Tiga är guld.... särskillt när folk säger dumma saker....
    * Har få, men väldigt nära vänner och knappast några bekanta Nja.... jag har tonvis med bekanta. Träffar de aldrig...
    * Fokuserar väldigt starkt på sina egna känslor Jag fokuserar mer på ANDRAS känslor. Själv verkar jag inte ha några....

Kännetecken för en extrovert person RE: See above....

* Föredrar att prata framför att lyssna
    * Arbetar hellre i grupp än ensam
    * Gillar att vara i centrum för uppmärksamhet
    * Gillar att ha mycket folk omkring sig och gillar fester
    * Känner sig mer energisk av att umgås med andra
    * Gillar ytligt prat,
    * Har både vänner och bekanta
    * Fokuserar på andra personer
    Nåt sånt....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Dazzel

Definitivt introvert. Jag är nog inte så lätt att lära känna. Trivs så väldigt bra i mitt eget sällskap. Glad

Kommer kallad men ej strax, ty född till slav är ingen tax.
  • bönan32
    Eisa skrev 2014-02-28 18:09:08 följande:
    Extremt introvert.
    Fast inte här på familejliv
  • Eisa
    bönan32 skrev 2014-02-28 18:14:21 följande:
    Fast inte här på familejliv

Det är nog därför jag gillar internet så mycket för det är ett icke energitagande sätt att diskutera med andra.
  • Nobodyknows

Jag vet att det är en gammal tråd men eftersom jag läser den så kommer även andra att göra det längre fram.

Ville bara säga att båda personligheter behövs. Extroverta människor har förmågan att förmedla och kommunicera. Introverta människor är ofta kreativt lagda och tänker mer på djupet. Tillsammans får vi världen att fungera.

Exempel på introverta personer: Albert Einstein, Bill Gates, Johnny Depp, Mahatma Ghandi, J.K Rowling m.fl. Hur hade världen sett ut utan dessa "enstöringar" som motvilligt ställt sig i rampljuset?

Jag är själv introvert och önskar ibland att vi hade en liten skylt på oss som talade om vilken slags person man är. Tänk vad det skulle underlätta om man visste sånt när man pratar med någon man inte känner...

• K grrl

Jag är både och. Jag behöver vara själv, det är i ensamhet jag hämtar energi. Men jag behöver även social samvaro, om än jag oftast är tyst, betraktande och analytisk i den samvaron, snarare än att vara den som pratar om mig själv.

• BengtH
    har ett x som gar in i min lgh och kissar och bajsat i min lgh han heter boxar 
    matte alias mattias nilsson snott min tvatt i tvattstugan trosor min dotters klader
     skor och snott mitt visa kort och tagit ut pengar dar kallar pundat i min kallare och hans polare gatt in i min lgh och skrivit i min almenacka jessy heter hon subotex och sprutnarkoman ar han trevligt va konter pa mitt jobb glada oxen
  • vigge

Jag är superintrovert och trivs med det. :)

Svar på tråden Är du introvert eller extrovert?