• Anonym (*whish*)

    Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?

    Jag är 28år ung, och letar efter någon som har gått igenom/går igenom samma sak.
    Någon med erfarenhet, tips å trix.
    Lite bakgrund: Jag blev gravid för första gången vid 14års ålder, gjorde en abort då jag ville gå klart skolan. Första gången jag och min pojkvän hade oskyddat sex!
    Gick klart skola, och i gymnasiet blev jag gravid igen, med min dåvarande pojkvän. Tog studenten och ordnade det bra för mig innan barnet kom. Han är nu 9år.
    2006 började jag med P-spruta som jag tog 3 gånger. Mensen kom igång fruktansvärt konstigt och oregelbundet ca 2,5år efter sista sprutan. 2009 fick jag mitt första MF. 2011 fick jag mitt andra och mitt tredje MF. 2012 fick jag mitt fjärde MF.
    Efter olika prover så visar det sig att jag sällan har ÄL och fick pergotime som gjorde mig gravid men blev MF, provade rosenrot, folsyra å vitaminer, lika där.. Efter ytterligare prover visar det sig att JAG har ett kromosomfel som gör att jag har svårt för att bli gravid, och blir jag gravid är risken för MF stor, genomför jag en graviditet kan bebisen födas med ett handikapp/fel..
    För mig är kromosomen helt oviktig, men för barnet är de jätte, jätte, jätteviktigt!!
    Jag har helt ärligt inte tagit reda på så mycket då jag blev så ställd, så paff...
    Mina föräldrar har många barn, alla mina syskon är uppe i 3 barn var.. Och jag kämpar röven av mig för att lyckas med ett andra.
    Jag är jätteglad för att jag har ett barn, men jag vill så gärna ha lyckan att få ett gemensamt barn med min man.
    Jag har ju fått ett helt friskt barn!
    Det måste väl gå igen??
    Finns det nån här som varit/är i samma sits?? Nån som vet mer än vad jag gör? Tips, trix, ja vad som helst..
    Jättetacksam för allt!

  • Svar på tråden Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?
  • Nimah

    Men F-n också Susanne! Så jäkla orättvist och sorgligt. Finns inget man kan säga som lindrar smärtan. Önskar det fanns ett sätt att hjälpa er! Har ni pratat något om att åka utomlands och försöka? Äd kanske? Förstår om det tar ett tag innan ni kan tänka sådana tankar. Skickar tusen kramar till dig!

  • Susanne1975
    Nimah skrev 2014-10-13 19:42:35 följande:

    Men F-n också Susanne! Så jäkla orättvist och sorgligt. Finns inget man kan säga som lindrar smärtan. Önskar det fanns ett sätt att hjälpa er! Har ni pratat något om att åka utomlands och försöka? Äd kanske? Förstår om det tar ett tag innan ni kan tänka sådana tankar. Skickar tusen kramar till dig!


    Tack snälla för empatin och omtanken! ÄD är ett alternativ jag känslomässigt har svårt att förlika mig med. Jag har länge brottats med känslor kring att det är något fel på mig...till och med långt innan jag hade en aning om att jag har ett kromosomfel. Det skulle kännas som om min man fick barn med en annan kvinna...även om jag är övertygad om att man kan älska ett barn även om det inte är ens biologiska. 

    IVF med PGD utomlands skulle kunna vara ett alternativ men jag har inte koll på åldersgränserna där och vet inte heller om jag skulle orka med att organisera och genomföra det. Det läkaren sa idag finns där i bakhuvudet, att jag svarade dåligt på stimuleringen denna gång trots maxdoser. Det skulle ju luta mot att det kan gå lika dåligt utomlands vid ett framtida eventuellt försök. Samtidigt har jag andra tankar som snurrar, att läkaren jag träffade på kvinnokliniken såg det som positivt att jag blev spontant gravid i våras till exempel. Eller min mans teori om att det sista försöket nu blev framstressat och att min kropp aldrig fick chansen att återhämta sig. Det känns ju lite märkligt om min kropp skulle bli så pass mycket mindre fertil på någon månad när vi fick ut 11 ägg vid äggplocket i slutet på juni. Jag hann inte få en mens emellan som rekommenderat utan fick köra på nästa mens som dröjde hela 58 dagar att komma. Detta för att jag skulle fylla 40. 

    Kram till dig!
  • Melmum

    Hej på er,

    Uppdatering från mig oxå. Mina tre ägg blev till ett. Alla tre blev befruktade, men två av dom hade 3 pn, ett värde som tydligen måste vara 2 pn. Så de två äggen kasserades. Så kvar är alltså 1 ägg. Tanken var att det skulle PGD testas, men det tänker jag är helt dumt. Att betala ca 18.000 för att testa 1 ägg när jag kan göra ET och sen märker vi ju om det funkar eller inte. Hellre det och att vi sparar de 18' till nästa försök om det blir missfall. Jag tycker att det krävs mer än två ägg för att testas. 2 ägg kan man ju testa själv. ( om man orkar givetvis ) Är ni med i mitt tänk?

    Kliniken förstod precis och tyckte detsamma. Dock skulle de höra av sig imorgon vid 9:30 för att se hur det sista embryot utvecklat sig. Om det såg ok ut så skulle ET göras 15 el 16/10. Så nu googlar jag resor igen...

    Susanne1975! Fy vad ledsen jag blir när jag läser ditt inlägg. Vilket skit! Finns inga bra ord. Jag tycker inte du/ni ska ge upp dock. Sök till IvfRiga! Det har varit jätteenkelt, svårast är att hitta bra flyg :) jag mailade kliniken i Augusti, och sen har det bara rullat på. Åldersgränsen är 49år tror jag hos min klinik. Som lägst har jag läst 45år på de kliniker i Europa som jag kollat upp.

    Dessutom verkar det som att de tänker outside the box jämförelsevis med Sverige. Jag har mailat med en tjej som gjort i Riga och jag frågade henne om det var något hon skulle vilja ha ogjort eller om hon gjort någon miss som jag borde tänka på. Det enda hon sa var att hon skulle åkt till Riga direkt och inte gjort i Sverige. Tror hon hade ca 15 IVF bakom sig under ca 12 år. Nu har hon äntligen blivit mamma i år.

    Dessutom får du ju pengarna tillbaka från Försäkringskassan :) Det bara måste var värt att lägga lite energi på detta när man håller sin lilla/lille i famnen.

    Men sen är det ju bara du som kan bestämma hur mkt du orkar :)

    Förlåt för långt inlägg ;)

    Kram på er!

  • ScillaBlå

    Susanne, jag läste igår men jag kunde inte skriva. Det finns inga ord... Jag är så ledsen för din skull. Du har varit ett sånt stöd för mig. Jag hoppades verkligen att det skulle gå vägen. Så ledsen...

    Nu ska du försöka sörja den här processen. Försök släpp allt i ett par månader. Låt kroppen återhämta sig. Njut av kravlöst sex med din man.

    Sen kommer tankarna att komma. Och när jag läser det Melmum skrivit så verkar det ju finnas hopp och goda chanser att lyckas utomlands. 40 år är gränsen i Sverige, men det är ju ganska galet. Hur många kvinnor över 40 blir inte mammor varje år. Du är en vuxen kvinna, men du är inte gammal. Det kan funka. Om du orkar och vill. Ge det lite tid nu bara.

    Och fira din födelsedag. Stort grattis i förskott från mig!!! Kram <3

  • ScillaBlå

    Melmum, skönt att du har ett fint ägg iaf. Klokt att spara pengarna tycker jag. Lycka till med resan till Riga, spännande :)

    Nimah, spännande med KUB imorgon. Tror allt kommer se strålande ut :)

  • Nimah

    Grattis på födelsedagen Susanne! Idag har vi sett en levande bebis i perfekt storlek för v 12+0. Kan knappt tro det är sant efter allt hemskt vi gått igenom! Tänk att det kanke blir en bebis nu :) Fick en risk på 1:1407 för kromosomfel.

  • Melmum

    Grattis Nimah, nu kan ni koppla av och njuta av graviditeten :)

    Grattis på födelsedagen Susanne1975! Hoppas du får en dag!

    Själv ligger jag i hotellsängen på Hotell Avalon och väntar in ET imorgon. Ska bli spännande, första gången å allt. Oddsen för att det ska vara ett friskt embryo är ju inte så höga men, vi håller tummarna.

    Annars biter vi ihop å kör en omgång till har vi bestämt.

  • ScillaBlå

    Grattis Susanne!!! Hoppas du blir ordentligt firad och får lite roligt att tänka på :)

    Grattis Nimah!! Va häftigt! Det är din tur nu :)

    Lycka till imorgon Melmum! Håller tummarna att det är ett friskt litet embryo.

    Själv tycker jag symptomen avtagit. Hoppet sviktar lite. Men samtidigt vet jag att jag haft så med mina friska barn också så... Gick in i vecka åtta idag iaf. Det är i den veckan jag haft mina MF och MA dog i vecka nio så snart vet jag väl. Nästa UL blir i samband med moderkaksprov i vecka elva.

  • Susanne1975

    Tack för era grattishälsningar fina tjejer! Det värmer! Hjärta Min dag började med tårar...det var så mycket tankar och känslor som kom över mig men det brukar lätta när man har gråtit lite. Jag är hemma under veckan så min man och jag åt lunch tillsammans vilket var trevligt. Jag jobbar som kurator annars och tyckte jag behövde pausa från den rollen under veckan och få sörja och tänka på mig själv lite. Jag och sonen fikade tillsammans på kvällen och det som är speciellt med stora barn, förutom att man har fått ha förmånen att se dem växa upp, är alla de givande samtal man kan på en annan nivå liksom. Det var en höjdpunkt under dagen! 

    Vi kommer försöka vidare, även om hoppet om att lyckas är litet, men jag själv och ni andra här inne är bevis på att det kan gå utan IVF med PGD. Så nu hoppas jag på tur än en gång! Om inte har jag inte kunnat önska mig mer än vad jag har hos den 17-åriga son vi nu har. Han har allt jag som mamma någonsin skulle kunna ha önskat. Hjärta

    Nimah; grattis till ett fint resultat på KUB och vilken lycka det måste ha varit att se de lilla livet! Så mycket ni fått gå igenom på vägen dit! Är glad för dig/er!

    Melrum; Varmt lycka till imorgon vid ET! Håller tummarna hårt för att allt går bra och att det lilla embryot blir till precis den friska lilla bebis ni hoppas på och längtar efter!

    ScillaBlå; Jag har förståelse för att du tvivlar efter allt ni fått uppleva med jag känner och tror att det kommer gå bra den här gången! 

  • Nimah

    Lycka till idag Melmum!

    Susanne jag blir alldeles tårögd när jag läser ditt inlägg. Det är så sorgligt att det ska vara så svårt och ni kämpar på så starkt. Bra att du stannar hemma i veckan. Jag arbetar som socialsekreterare med barn och unga och det är tufft att hantera andras kriser när man har nog med sitt. Många kramar

Svar på tråden Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?