• nymedlem

1750 kr i underhåll okej summa?

Det är en HÖG summa anser jag!

• nymedlem
    Anonym (jur.) skrev 2014-02-11 16:43:15 följande:
    Varför anser du det? Ts har kanske bara 100 kronor i försörjningsförmåga som student.
    Ja, då ska hon väl vara ÄNNU gladare att han betalar så mycket?!
  • nymedlem
    Anonym (jur.) skrev 2014-02-11 17:13:33 följande:
    Varför det? Går du omkring och är glad för att folk följer andra lagar?
    Mannen har hand om barnet 6 dygn per månad, dessa dagar slipper ts stå för försörjningen. Hade hon fått göra det och endast fått FK`s belopp så hade det blivit 1273 per månad.

Hon ska såklart vara tacksam att han betalar MER än han behöver!
  • nymedlem
    sextiotalist skrev 2014-02-11 11:23:21 följande:
    Boendekostnaderna håller jag med om, men det senare stämmer inte. Föröäldrana ska försörja barnet efter förmåga, så den som har ett högre överskott ska bidra till mer. Så om TS och hennes ex kommer överens om att han ska betala den största delen av barnets kostnader så är det helt OK och faktiskt helt enligt lagboken.
    Fast i ts fall är det egentligen ganska galet. Om ts väljer att studera och därav har mindre pengar så ska inte pappan behöva lida för det. Det blir som att han betalar för hennes studier om du förstår hur jag menar.
  • nymedlem
    Anonym (jur.) skrev 2014-02-11 17:31:42 följande:
    Ja? Varför ska hon vara tacksam att han följer lagen och försörjer sitt barn efter förmåga? Det förstår jag inte.

Är du tacksam för att jag kör 70 på 70 väg? Går du omkring och är lycklig över det?

Han betalar inte mer än han behöver betala.
    Om mannen väljer att gå genom FK så kommer ts få 1273, borde hon inte vara nöjd och tacksam då?
  • nymedlem
    Anonym (hmm) skrev 2014-02-11 17:56:03 följande:

Vid en beräkning så får umgängesföräldern dra av de dagar (nätter) som barnet vistas där.
    Alltså blir det 1273:- minus det belopp som ska dras av för umgänge.
    Ojdå, visste inte det. Alltså 1273 minus 8 dagars umgänge. Ts borde verkligen vara nöjd med detta.
Svar på tråden 1750 kr i underhåll okej summa?